Mest ur for pengene...
Hvilket ur har du - eller har du haft som du syntes er "Mest ur for pengene" Når alt kommer til alt.

Historie
Image
Design
Kassekvalitet
Skivekvalitet
Værk kvalitet
osv. - det der betyder noget for dig!

Hvilket ur - og hvorfor?

Når jeg selv kigger på samlingen ender jeg op med at dette ur er "Mest for pengene". Prisen er ca 5-6K

Hvorfor:

Historie - Bærer Omega Constellation historien og er en af de sidste modeller med deres 5xx inhouse værk

Image - Omegas image er uomtvistelig super godt - alle ved at det er høj kvalitets luksusure - uden at man betaler urimeligt meget for mærket

Design - Vel nok det mest springende punkt på nettop dette ur. Ikke alles smag - men bemærk at både IWC og JLC har anvendt samme design - det er stadig klassisk og samtidig anderledes

Kassekvalitet - Omegas kassekvalitet i Vintageurene er høj. Urene har altid været lavet helt i stål og med høj finish. Også vandtætheden (hvad der ikke var helt så selvfølgelig dengeng) vidnede om høj præcision og kvalitet - bagsiden, som endnu en detalje der tæller, når vi taler kvalitet.

Skivekvalitet - Her en af Omegas finere skiver med silk look. Men bemærk kvaliteten i bemaling, skrift og påsatte timemarkeringer og logo - tydeligvis high end!

Værk kvalitet - Uforlignelig for masseproducerede værker i 60'erne. Omega var på toppen her med flest COSC værker og i konkurencer- Den røde finish, præcisionen, justeringen og samtidig forholdsvist flat og robust værk - måske det værk der i 60'erne ligger i flest automatiske luksusure overhovedet - Caliber 564!

İmage

İmage

İmage

İmage

vh baun
Svar
Det må være dette,

İmage

Prisen er omkring kr. 2500. Værket er ETA 2824, som i så mange andre. Uret er utroligt flot og "rent" i designet.

Ser vel ud som et ur skal gøre? Ikke så meget ekstra, som man ofte ikke har brug for. Flere af mine Divers har samme værk, men til en meget højere pris.
Svar
Det bliver enten denne
İmage
İmage
İmage

som har en meget smuk forgyldt landeron 39 kolonnehjuls (absolut ike den mest almindelige Landron) maskine i sig og har alt det som smukke kronografer kan have i skivens farver og muligheder.

Pushers er de meget smukke skibsformede - istedet for de helt firkantede der oftest se fra tiden omkring 1940

Kassen er desværre ikke stå, som man ellers ofte ser i kolonnehjuls segmentet - men den var ny forkromet fra sælger - ligesom værket var ny serviceret - og kun fordi sælger fra fra Ungarn og kun havde et feedback - tror jeg - fik jeg den for noget der ligner 2000 kroner

Alternativt denne Eterna 3000 som hr en meget speciel skive med sammensatte B'er - solgt oprindeligt fra den store Zürich urbutik Beyer.

Værket er det Eternaværk som står bag ETA 2992 som jo er et oprindeligt Eterna produkt - i Eterna version et herligt værk fra ca 1963 - tyndt og fint dressur i stål
İmage
İmage
Heller ikke den var så dyr i forhold til den specielle sjældne skive.

Jeg har ure jeg er gladere for, men svarer ud fra netop det med at de var gode køb til nogle få tusinde kroner for en frygtelig stor mængde kvalitet
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Godt spørgsmål Icon_rolleyes

Jeg har efterhånden haft en del ure, også i den kvalitative (læs: dyre) ende, Rolex, Omega osv... men når alt kommer til alt, så mener jeg faktisk ikke at man kan opdrive et bedre ur end Seikos 'Monster', når man tager en nypris på kun ca. 1.000.- i betragtning Icon_exclaim

İmage
Svar
Tja ... så må det være min 321'er.

İmage

For det første er det en fantastisk historie. Både hvis den har været på månen som det første ur - ref. 145.012 - 67 (Buzz's ur) , eller hvis der aldrig har været nogen på månen. Historien er OK.

Selve uret i fantastisk fin stand, købt 5i12 - før priserne steg. Og når man tager det på - så er det en god fornemmelse.

Skiven er original, kassen er uden ridser, kun let poleret, viserne - og især sekund-chrono viseren er de rigtige og originale. Kun lænken er erstatningne 1171 istedet for den originale 1039.

Det er som at være på månen.

Fortsat god aften
hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
Jeg har hverken erfaring eller kompetence nok til at kunne tale med om historie, image eller værk kvalitet. Egentlig er jeg bare en almindelig urbruger, -krejler og -interesseret, så tag mit bud med forbehold. For jer der kender mig, så er mit svar ikke så overraskende:

Citizen NY2300 til 700 kr. Finish og generel kvalitet kan vel aflæses af foto. Uret havner igen og igen på mit håndled - dog ikke til fest. Icon_rolleyes

İmage

Blot for en god ordens skyld, så mener jeg at alle de afgivne bud er lødige, da - når alt kommer til alt - smag, holdning og vægt på historie osv. er dybt subjektivt.

Fedt LeLocle, Tukjær. Hvor ville jeg dog gerne eje et sådan med arabertal og læderrem !

Bauns Omega ville jeg bytte mig til anyday, og hannovers Eterna er ekstremt fedt på den klassiske måde !

Hvad historie angår, så er Loncars bud i top - for mig !

Når alt kommer til alt, så er jeg dog nok mest på linie med Claus_K ... jeg er bare i Citizen lejren, og han i Seiko lejren Icon_redface
De venligste hilsner, John
Svar
Valget står mellem disse:
Seiko Samurai, kan "tåle" alt, prisen er til at betale for alle mener at det var ca. 1100,00 med told og moms, for nogle år siden (købt i Singapore)
İmage
İmage
Men når jeg tænker mig om og tager de ting i betragtning som Baun har listet op:

Historie: 175 år med det fineste indenfor urverdenen, In-House værker - leverandør af værker til andre top mærker - Nyskabende med mange ting

Image: Watchsmakers watch siger vel ALT. Ikke bredt kendt udenfor urnørdekredse - hvilket er et plus for mig.

Design: Er jo smag og behag, men jeg syntes at det er FLOT her.

Kassekvalitet: Pænt udført, "blødt" lækkert og alt i alt oser det af kvalitet - men min begrænsede viden.

Skivekvalitet: Kan jeg ikke bedømme

Værk kvalitet: Cal.825 In-house med alarm, stabilt god maskine der bare tikker og tikker derudaf

Personlig værdi: Værdien af uret er hypotetisk, da det vil være det sidste ur jeg vil sælge. Det var en byttehandel med Mads G. hvor han fik er Omega Speedmaster med ca.321 - vi var begge tilfredse med handlen.
Uret er fra 1967, samme år som mig selv Icon_cool og JLC er bestemt "mit" mærke. Selvom at jeg ikke har haft det fra nyt af, så føler jeg at det altid har været meningen at "vi" skulle havne sammen - mærkeligt, men sådan har jeg det.
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Baun lige et tillægs spørgsmål
du skriver " et af de sidste modeller med inhouse værk "
hvad var det sidste Egentlig ?

Hvad er det egentlig for en Calder sidder i din Constellation? 5XX hvor meget

Mif
Svar
Mif Skrev:Baun lige et tillægs spørgsmål
du skriver " et af de sidste modeller med inhouse værk "
hvad var det sidste Egentlig ?

Hvad er det egentlig for en Caliber sidder i din Constellation? 5XX hvor meget

Mif
Du spørger nok Baun om hvilken model der var den sidste til at bruge kaliber 5xx - hvor Baun jo skriver at hans ur er et af de sidste modeller til at bruge 5xx - og det kan Baun svar på måske.

Mere generelt i in-house - så er 5xx serien ret stor, og faktisk regnes 7xx serien med i det samme
MEN - sidste Omega in-house (som så havde lidt Tissot elementer, men som absolut var Omega inhouse var 1022 (serien der stoppede ca 1984. Den gik fra 5/xx seriens 19.800 svingninger til 28.800 og havde mere avancerede quick-sets og hack - men en u-smuk rotor

Nå men det svarer jo ikke på hvilken model der var den sidste med 5xx og hvad det er der sidder i den Baun viser

Men Per Baun ved du om der er lavet Constellations med 10xx serien i egentlig?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John

Der er lavet masser af Constellations med værker fra 1000 serien, og de er de Constellations der handles til de laveste priser, indenfor mekaniske Omega Constellation.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: