Ny bruger - Vintage Omega
#1
Hej alle

Først en stor tak for et fantasisk forum. Jeg har efterhånden brugt rigtig mange timer på at tygge mig igennem diveres indlæg her på siden, hvilket ind til videre har fået mig til at investere i to automatiske ure, men mon ikke der kommer et par stykker mere til? Icon_e_wink

Jeg skriver her i Omegaforumet da jeg har et par spørgsmål omkring et vintage Omega Ladymatic som min mor har arvet efter sin mor.

Uret er ualmindeligt lille - diameter uden krone på 17 mm og 8 mm højt(se billeder nedenfor). Både kasse og lænke er i guld(tror jeg). Kassens bagside er fuldstændig blank - det ser ikke umiddelbart ud til at denne på noget tidspunkt har været graveret.

Jeg har prøvet at finde oplysninger om uret på nettet og har da også fundet en række ure på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.uhrmageriet.dk/vintage_ure/omega_andet_dame">www.uhrmageriet.dk/vintage_ure/omega_andet_dame</a><!-- w --> der minder om det, men ingen der er helt magen til. Det ville naturligvis være oplagt at kontakte uhrmageriet med mine spørgsmål, men tænkte at jeg ville høre eksperterne her på siden først Icon_e_smile

Er der nogen af jer der kan fortælle mig mere om uret? Min mor har som nævnt arvet uret fra sin mor, som har fået det af min morfar, formentlig i halvtredserne eller tresserne. Grundet den lille størrelse, er det ikke sandsynligt at hun nogensinde kommer til at gå med uret og hun overvejer derfor at sælge det, hvis det da overhovedet er noget værd. Jeg kan se på Uhrmageriet at priserne spænder fra ca. 3.000 til knap 11.000 kr. Er der nogen af jer der har et bud på værdien af uret?

Mange hilsner
RJ

İmage

İmage

İmage
Svar
#2
Det kan godt passe med 60erne og der blev lavet ganske mange ladymatic.
Små fine dameure, men prisen fra privat til privat eller privat til anden sælger er ikke meget at skrive hjem om, sådan er det med dameure.

Det som nok er vigtigst er at finde ud af om det er guld (14 K eller 18K) eller forgyldt. Selve uret kan godt være mærket med guld på indersiden af bagsiden men lænken bør have guldmærke synligt - nok ved låsen, hvis det er guld, og også karaten dermed angivet.

Man kan godt tro det kan være guld ud fra bagsiden som er guld, men i den tid brugte omega også nogen gange, specielt på dameure, så vidt jeg ved, forgyldning også af bagsider.
Hvis det er guld, så ligger værdien et sted omkring værdien af selve guldvægten (uden værkets/skivens) vægt.

I alle fald er det ikke den helt store værdi, og det er desværre sagen for dameure, hvis ikke der er specielt fine diamanter eller andet ved dem.

De fleste vil nok have det lidt som din mor - de vil ikke gå med dem fordi de er for små. Omvendt findes der givet de som vil, men find dem, og få en god pris,- Det er vanskeligt
Bedst altid hvis nogen i familien vil gå med det, som en del af familiens historie, for så kan de pudses pænt op og smøres

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Hej Rj.

Nu risikerer jeg jo så pelsen, men jeg vil gå ud fra at det er 14 K guld, stemplet burde stå på kasselåsen eller i nærheden af den. En ting vi kan gå ud fra når vi ikke kan se guldstemplerne er at en kasselås laver man kun på fine ting, det er den dyreste form for lås til sådant noget som det her. Det er jeg blevet belært om af en guldsmed, og som tiden går må jeg give ham ret. Har aldrig set en forgyldt kasselås lavet i dårligt materiale, kan forekomme i sølv - forgyldt, men det har Omega mig bekendt aldrig lavet i denne model. Da lænken er loddet på kassen vil jeg sige det er guld. Kunne være spændende at se om det er en af Filtenborg's lænker eller guldvirke, kan ses på stemplerne. Guldvirke har lavet mange lænker til Omegaurene, også med original Omega tegn på låsen, da er det kun stemplerne der afslører...

Det skal lige tilføjes at der højstsandsynligt er SAFIRglas på uret, det brugte man dengang. Er det plastik er det blevet skiftet. Dette kan du konstatere ved at holde glasset op mod (en nybarberet) hage, i det øjeblik du lægger glasset imod skal du bemærke om det er varmt eller koldt, koldt = safir eller mineralglas, varmt = plastikglas. Nemt og ligetil.

Mvh Lars
Svar
#4
Lars Skrev:Hej Rj.

Nu risikerer jeg jo så pelsen, men jeg vil gå ud fra at det er 14 K guld, stemplet burde stå på kasselåsen eller i nærheden af den. En ting vi kan gå ud fra når vi ikke kan se guldstemplerne er at en kasselås laver man kun på fine ting, det er den dyreste form for lås til sådant noget som det her. Det er jeg blevet belært om af en guldsmed, og som tiden går må jeg give ham ret. Har aldrig set en forgyldt kasselås lavet i dårligt materiale, kan forekomme i sølv - forgyldt, men det har Omega mig bekendt aldrig lavet i denne model. Da lænken er loddet på kassen vil jeg sige det er guld. Kunne være spændende at se om det er en af Filtenborg's lænker eller guldvirke, kan ses på stemplerne. Guldvirke har lavet mange lænker til Omegaurene, også med original Omega tegn på låsen, da er det kun stemplerne der afslører...

Det skal lige tilføjes at der højstsandsynligt er SAFIRglas på uret, det brugte man dengang. Er det plastik er det blevet skiftet. Dette kan du konstatere ved at holde glasset op mod (en nybarberet) hage, i det øjeblik du lægger glasset imod skal du bemærke om det er varmt eller koldt, koldt = safir eller mineralglas, varmt = plastikglas. Nemt og ligetil.

Mvh Lars

Flot Lars, spændende oplysninger om lænkerne bl.a.

Så må vi bare at RJ er af det køn der barberer sig engang imellem, eller evt. har adgang til en nybarberet hage Icon_e_biggrin - sorry Icon_redface .
Svar
#5
Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

Helt OK: gik bare ud fra at da arvingen vil sælg, så er det en han, der bareberer sig. Hvis ikke er det svært at mærke forskel på varmt og koldt... Icon_e_biggrin

Mvh Lars
Svar
#6
Tak for svarene. Rent prismæssigt var det også det jeg havde regnet med. Undrer mig dog over at et nogenlunde tilsvarende ur(i mine øjne) er til salg for ca. 10K på den før omtalte hjemmeside - har I et bud på denne relativt høje pris?

Angående materialet, tror jeg også at uret er af guld og der er da også en gravering på låsen. Den er dog stort set umulig at tyde, men der kunne godt stå Guldvirke som Lars er inde på og under dette står der 585 - hvad betyder det?

Angående glasset, kan jeg efter at have benyttet Lars' enkle metode(var så heldig at have barberet mig i morges Icon_e_wink ), bekæfte at det er safir/mineral - iøvrigt med nogle meget smukke facetter rundt langs kanten.

Endnu engang tak for svarene, håber I kan hjælpe med ovennævnte også Icon_e_smile

/RJ
Svar
#7
585 = 14 karat guld, og regn med uret er det samme.Glasset har de der fasetter og kan stadigt fås

Man kan nok ikke sammenligne det som man kan få som privatperson med det som ev kræves af et proff salgssted. Dels (og jeg har ikke besværet mig ind og se det aktuelle ur) er det nok serviceret og pudset nydeligt op med fint glas - ev. nyt - dels kan det være 18 K guld.

MEN det er lidt som med huse. Det er nemt at sætte et hus til salg for 10 Mio, men en del opdager senere at det måske slet ikke er prisen

Rent liebhaveri er det jo - den der synes om størrelsen og det vintage og fint guld - vil sikkert betale en del - men find dem?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Hej igen.

Det ER safirglas der er på det. Mineral har jeg aldrig set med de facetter, men til oplysning så findes det i plastik.
Og med material har du jo fået svar.

Mvh Lars

Ps. I kunne jo gemme uret til senere, kunne være der kom en der gerne vil bruge det til spec. lejlighed. Prisen i kan opnå for det vil jeg sige er for lav i forhold til historien i jeres familie.

Lars
Svar
#9
Lars Skrev:Hej igen.

Det ER safirglas der er på det. Mineral har jeg aldrig set med de facetter, men til oplysning så findes det i plastik.
Og med material har du jo fået svar.

Mvh Lars

Ps. I kunne jo gemme uret til senere, kunne være der kom en der gerne vil bruge det til spec. lejlighed. Prisen i kan opnå for det vil jeg sige er for lav i forhold til historien i jeres familie.

Lars
Ja jeg ville helt klart gemme det - og ja Lars - jeg har skiftet sådan et facet glas for en i familien hos Krognos og Ja det var plast - men utroligt nydeligt lavet Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#10
Hej Lars og hannover_dk

Endnu engang tak for de hurtige og klare svar! Icon_e_smile

Angående værdien, så giver jeg jer helt ret - affektionsværdien er langt højere end guldværdien, så den beholder vi i familien. Hvem ved, måske kommer små ure på mode igen på et tidspunkt? Icon_e_wink

/RJ
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)