2 x Omega Seamaster Cosmic
*EDIT - HAR UPLOADET BILLEDERNE*

Hej.
Jeg er kommende student (om under 1 måned Icon_e_biggrin ), og i den forbindelse ville min far høre hvad jeg ønskede mig. Har altid været facineret af ure som bare går og går - og som desuden ser rigtig godt ud på håndledet. Så sagde jeg ønskede mig et rigtigt lækkert ur. Han mente dog at det måske ikke lige var i den størrelsesorden han havde tænkt sig at give - MEN han havde da et gammel omega seamaster liggende et eller andet sted.
Han fandt det frem, og ved første øjeblik så det lidt usselt ud. Remmen er helt mørnet - men det går stadig og urkassen er så vidt jeg kan se intakt. Der er nogle små ridser på glasset, men de er ikke dybe - og kan sikkert slibes væk med lidt tandpasta ? (hvad ved jeg). Men har besluttet jeg ikke vil gøre noget ved det uden at være helt sikkert på hvad jeg egentligt laver. På urskiven står der Omega automatik Seamaster Cosmic. På bagsiden står der et lille omega tegn, seamaster og så er der et "sø-monster". Nedenunder dette står der WATERPROOF og 166026-TOOL 107.
Min far har købt det fra nyt af og mener det er fra 71 men er lidt usikker.

İmage

İmage

İmage

Men kiggede lidt på google, og så at uret muligvis var noget værd. Da jeg fortalte det til min morfar, viste det sig at han også har et af samme type. Hans var angiveligt købt sidst i 60'erne.
Også det har jeg fået. Det går uden problemer - remmen skal dog helt klart skiftes og der er nogle få ridser i glasset men ikke noget der direkte generer. Det har angiveligt ligget i skuffen i mange mange år. Der står det samme på bagsiden, som det andet.

İmage

İmage

İmage

İmage

Derudover fortalte han mig, at han engang for 50-60 år siden havde arvet et ur fra hans bror. Har ikke fået det at se endnu - men han har beskrevet hvad der står på:

Altina
595044105
stainless steel
Vaterproof
Shockproof
Anti magnetisk.

Da jeg havde lagt på, undrede Altina navnet mig lidt - og jeg har spekuleret på om det mon er Certina han har udtalt. Men kan Altina passe? Ellers må det vente til jeg får det herhjem.

Men det jeg egentlig vil høre er om urene er noget værd? Om det kunne være muligt at få byttet/solgt dem til et nyere ur eller måske bare et lidt mere moderne. Håber i kan hjælpe - selvom det måske bliver nogle gæt, da jeg kun har beskrevet dem overfladisk.

Victor
Svar
Omega seamaster cosmic er ofte lidt større end ure var på den tid - ofte 35-36,5 mm uden krone

De åbnes (så vidt jeg ved) gnnem glasset og dermed normalt ret tætte - hvilket betyder velbevarede skiver normalt

Glasset kan du klare med tandpasta - gnide gnide - og hvis de er grovere, slipol hvis du vil slippe for at købe specialmidler

Værdi er svært at sige uden billleder - men noget med 200-300 Euro KOSTER de normalt ca på Ebay - hvorfor vil du sælge lækre gamle familie ure dog? Orden glasset eller få nyt på og så en ny lækker rem, så spiller de bare. (så er det bare at håbe du kan lide musikken fra en tid)

Billeder uploader du til ex photobucket og kopierer så bare den tråd der hedder IMG ind her, så er den klaret

Det andet ur AlPina vil være mit gæt - en Schweizer værk fabrik som jeg også mener lavede ure. Ikke nogen høj værdi formentlig, men et billede vil hjælpe

velkommen i "klubben"
vh

Alderen sent 60 og tidligt 70 lyder helt rigtigt.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja Tool 107 betydet at de skal åbnes forfra.

Jeg er usikker på om det også betyder at det er caliber 10xx - eller om det kan være 565.

Omkring 1970 kan det vistnok være begge værker.

Jeg har selv et Seamaster Cosmic 2000, som er ret stort ca 39 mm - men netop pga. at det åbnes forfra har jeg endnu ikke haft det åbnet!

Jeg vil sikre mig at jeg har nye pakninger før jeg åbner (får det åbnet) da de sansynligvis skal skiftes i den forbindelse.

Hvis urene går fint er det jo bare at give dem en udvendig rengøring. Polere glasset og finde den rette rem - eller lænke alt efter hvad du foretrækker!

Mht rengøring plejer jeg at arbejde med en tandbørste, nejlebørste og evt en tandstikker (hvis der sidder noget i krogene) sammen med håndsæbe og lidt lunken vand. Kronen nedad og lidt forsigtighed tilrådes.

Du bor på Frederiksberg, så hvis urene trænger til mere end du selv kan klare, så er det jo ligefor at tage urene med til Jørgen Krognos og bede ham vejlede i hvad der kan og skal gøres.

Spændt på at se billeder af urene!

vh Baun
Svar
Så har jeg fået uploadet billederne - tak for hjælpen!

Hmm altså vil gerne have et ur med lænke - kan jeg selvfølgelig også smide på det her (men det ville være en skam!!). Desuden ku' jeg godt tænke mig et ur, hvor jeg ikke skulle være bekymret for at lave ridser i glasset. Kunne godt tænke mig et speedmaster Icon_e_biggrin
Svar
Flotte ure en gang slipol/tandpasta/polywatch, og en ny rem så vil de se ud som næsten nye vil jeg tro. Det ville være synd at sælge dem når nu det er ure som har været i familien i mange år.

Du nævner Speedmasteren, hvis du vil have den og ikke vil være bange for at ridse glasset så skal du vælge modellen med safirglas. Den originale speedmaster har hesalit/acryl "glas" som nemt bliver ridset, men som også kan poleres op igen.

Thomas
Svar
Victor89 Skrev:Så har jeg fået uploadet billederne - tak for hjælpen!

Hmm altså vil gerne have et ur med lænke - kan jeg selvfølgelig også smide på det her (men det ville være en skam!!). Desuden ku' jeg godt tænke mig et ur, hvor jeg ikke skulle være bekymret for at lave ridser i glasset. Kunne godt tænke mig et speedmaster Icon_e_biggrin

Mon ikke der findes en original lænke også til den model - det tror jeg.

Prøv at kigge lilænker her:

[url]"http://www.ofrei.com/page_146.html">http://www.ofrei.com/page_146.html[/url]

Når vi har Refnr kan vi bedre finde det helt rigtige - men der kan bestemt findes en passende lænke!

Hvad med lænke på den ene og en lækker rem på den anden - man må have flere ure at vælge imellem!

vh Baun
Svar
Lidt ure med originale lænker

İmage

İmage

İmage

Jeg ved godt at den sidste Constellation ikke matcher lænken - den matcher en Chronostop - og den er på vej hjem pt. - men derfor kan man jo godt se den!

De findes... og man kan komme et pænt stykke for 500 - 1000 kr i originale... men du skal ikke gå efvejen for en uoriginal, hvis den matcher uret og det er det du vil have og har råd til nu!

vh baun
Svar
Kan du ikke give mig nr på den lænke du har på din Constellation(lyse skive).
Svar
Urene befindes sig i box i dette øjeblik, så jeg kan ikke lige finde nummeret.

mener du den lænke der sidder på Chusion modellen?

vh Baun
Svar
I kan have ret i der er en vis nostalgi i sådan et gammelt ur. Skal da helt klart overveje at få en rem på. Men tror en læder rem vil klæde uret bedst.
Ved bare ikke helt hvordan uret passer mig. Er umiddelbart lidt mere til seamaster eller som sagt speedmaster. Min far og morfar siger jeg må gøre med det lige hvad jeg vil. De skal ikke bruge dem til noget.

Tror i det er muligt man kan få byttet disse 2 til et seamaster eller speedmaster? ..og hvis man selv skal spytte lidt i kassen - hvor meget skal man så af med oveni?

Tror måske jeg tager et kig forbi Jørgen Krognos med dem imorgen. Det kan vel ikke skade lige at få en fagmand til at se på dem - og evt finde ud af hvad en ny rem kan gøre ved det.

Victor
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)