2 stk. vintage lommeure
#1
Hej Rødder.

Så står den igen på lommeure, det er dog ikk mine egne:(
Det er svigerfars Icon_e_smile 2 stk, rigtig flotte ure.

Det første er et manuelt optræk med "nøgle".
İmage
İmage
İmage

Det andet er her.

İmage
İmage
İmage
İmage

Så er det store spørsmål, hva de vær, hvor de fra og alt andet spændende information i har om dem.Icon_e_smile
plus aura plus, telle est la vie.
İmage
Svar
#2
du skal nok håbe at ex Lars kommer ind med noget - eller Lazlo - men vi får se

Det første er et ret simpelt værk, men godt at der er nøgler med og de kan virke originale.

Det er fra omkring 1900. Det er ikke muligt for mig at se hvad det er for metal, det har en vis betydning - men det kunne se forgyldt ud i ringen foroven. Hvis det er 14 eller 18K skal der være stempel med det, ellers må jeg vel gå ud fra metal (næppe rustfrit stål fra tiden) eller forgyldt.

Det kan se ud som om det har haft et låg der knækket af (til at lukke over glasset)?

Hvis det er tilfældet, så er det ikke møjt værd. I det hele taget er der ikke det store i lommeure, med mindre de er i massivt guld - og/eller fra de helt kendte fabrikker - eller med specielt fine værker med iskruede chatoner - fin justeringer og så videre. Regn med under 1000 kr i den stand

Det andet er nyere, men igen kan jeg se for lidt til værket, som virker som ret standard fra tiden omkring 1915 eller senere.
Lidt spøjst med Chronometre som får en til at tænke Schweiz/frankrig, og så en engelske tekst med "this case is guaranteed to wear 10 years"

Den viser til gengæld at det er enten chrom eller forgyldt, da det kan holde i 10 år.
Igen, regn med klart under 1000 kr - med MINDRE der er et eller andet jeg, som ikke er lommeurs ekspert, men dog har nogle stykker - har overset

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Hej Nopanic.

Det første er et cylinderur, sandsynligvis i sølv-kasse, der er et lødighedsstempel i det yderste låg, i tilfælde af sølv, men inderste låg er "metal". Da det er med nøgle optræk vil jeg sige det nok er fra årene 1880-1900 sandsynligvis ikke nyere. Et meget simpelt værk uden stenlejer ved hjulene = lav kvalitet. Dog skal det siges at det Hannover mener er et hængsel til et låg over glasset er hængslet til lynetten der holder glasset. På det tidspunkt var hængslerne på disse ure temmelig grove (store).

Det andet ur, er et chronometer, det står jo på skiven. Nu skal vi lige huske at på det tidspunkt var chronometertesten ikke så omfattende som den er i dag, tolerancerne var noget større, lige hvor store tør jeg ikke udtale mig om, men at der står chronometer på uret = en bedre kvalitet, dog ikke noget at falde i svime over der er ikke chatoner eller andere finurligheder.... dog ser det ud til at det har en ganske fin Brequet-spiral hvilket alle chronometre havde på det tidspunkt.
Synd at vi ikke kan se lidt mere af navnet på skiven, kunne være et urmager navn...! Ved du hvor det er købt...evt. DK for i det tilfælde af at navnet er Dansk kunne det måske findes, og dermed mere data. At der på spærhjulet står 15 rubis - ja det er antal stenlejer/sten, hvad mere int. er at 1a kunne være kvaliteten på selve værket, dette er et gæt fra min side, men kunne være en mulighed da mange af fabrikkerne dengang lavede det samme værk i flere kvaliteter hvor 1a er den fineste, men som før skrevet... et rent gæt fra min side
Kunne være lidt spændende at se et billede af den gravering der er imellem broerne, kunne måske fortælle lidt mere om uret.
Kassen er der ikke så meget at fortælle om det har Hannover jo gjort.

Mvh Lars
Svar
#4
Lars Skrev:Hej Nopanic.

Det første er et cylinderur, sandsynligvis i sølv-kasse, der er et lødighedsstempel i det yderste låg, i tilfælde af sølv, men inderste låg er "metal". Dog skal det siges at det Hannover mener er et hængsel til et låg over glasset er hængslet til lynetten der holder glasset. På det tidspunkt var hængslerne på disse ure temmelig grove (store).

Mvh Lars
Herligt du kom ind så hurtigt med svar. Tak for forklaringen om hængsel til lynetten som altså ikke er brækket låg - så blev jeg så klog til næste af den type.
Ville metallet ikke vare mere anløbet hvis det var sølv som ikke havde været pudset i mange år eller?
Når rent gæt - du har jo ret i at Nopanic bare kan se efter ev lødighedstempel i det.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Hej igen.
Det ville undre mig hvis hans kasse er lavet i nikkel, kan forekomme, men jeg tror der er et 0,800 stempel i bagkassen, tag nogle billeder så kan vi kigge på det.
Altså det med sølv er en sjov ting. Nogle ure løber utrolig hurtigt an og andre kan ligge i årevis, dette skyldes sandsynligvis at sølv giver man noget der hedder kogehud, sølvet varmes op til det gløder og smides derefter i en mild opløsning af en eller anden form for syre (kan ikke huske hvad det er for en syre man bruger, spørger guldsmeden når jeg har brug for det..... Icon_e_wink )
Kogehuden kommer jo helt af sig selv når de lodder hængslerne til lynette og bagkasserne 700-800 grader, straks efter lodningen smides kassen i "syren" og kogehuden er der. En let polering og uret er klar.
Har en video med en berømt engelsk kassemager hvor man rigtig kan se en masse af de små detaljer ved fremstilling af en kasse, en ting der imponerer er at han bruger pusterør til at varme emnet op med, fremfor en gasbrænder. Når nu er jeg vist på vej ud af et sidespor....sorry. Icon_redface

Mvh Lars
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)