Baun Skrev:Det er en klassiker og den eneste GMT jeg lige kan komme i tanke om fra Omega på den tid!
Herligt at få den med den rigtige box og i fin stand. Fortæl mig hvordan det er at gå med det, når du har prøvet en uges tid. Semaster 120 med hundehalsbånd er garanteret rarere, men en Flight master!!!
Hvornår går man med den - og til hvilket dres/tøj passer den?
vh Baun
... Når min signatur netop er en Flightmaster, vil jeg gerne bidrage med lidt information.
Djævelens advokat
I den egenskab vil jeg søge, at pakke min egen begejstring for uret bort, og forholde mig objektivt.
Uret er specielt og så anderledes, at det har tiltrukket sig nogle bedømmelser, der ikke alle holder for nærmere eftersyn.
... hånden på hjertet. Det er endog så anderledes, at det næppe lader sig rubricere til en entydig anvendelse,
og efter almindelig målestok slet ikke som dress ur.
Et par ukommenterede billeder.
Så kan læseren selv bedømme om det er fedt, eller hjerteskærende kikset.
Kosmonauten Aleksey Leonev.
Officielt NASA billede efter Apollo-Soyuz test projektet.
Aleksey Leonev ombord på Soyuz
Aleksey Leonev ombord på Soyuz
Mål og vægt
Flightmasteren sammenlignet med et mere nutidigt ur, f.eks. Speedmaster Broad Arrow:
Vægt incl. original lænke:
Flightm. 132 g
SPM_BA 196 g
Afstand mellem rembefæstigelser:
Flightm. 39 mm
SPM_BA 48 mm
Egne erfaringer
SPM_BA bærer mere bekvemt, på grund af større vægt.
Det skal forstås således, at den forholdsvis tunge BA er vel-afbalanceret af den massive lænke.
Flightm. bærer ikke så harmonisk, da den lette lænke ikke kan kompensere for rotation af håndleddet.
Det er vigtigt, at lænken er veltilpasset, og at låsen sidder nøjagtigt centreret.
Flightm. lænken sidder mere harmonisk på et spinkelt håndled end SPM_BA.
Det skyldes, at der er kortere afstand mellem remfæsterne.
Bæres et stort ur på et spinkelt håndled, kan man ofte se, at lænken "vinkler" vinkelret på uret,
og går lodret ned før det runder om håndleddet.
Egen anvendelse
Jeg anvender uret meget i rotation med mine andre ure. Navnlig når jeg har lyst til Vintage, eller at være "teknisk".
Det er min erfaring, at det er fremragende til at komme i snak med folk, for det tiltrækker (berettiget?) opmærksomhed.
Efter Dansk Herremoderåd's standard rækker min garderobe næppe til at være "Pænkt klædt på"
I erkendelse af dette plejer jeg at udtrykke det: "At jeg er mindre grimt klædt på".
Ved sådanne lejligheder anvender jeg min Broad Arrow.
Det bliver spændende om Benny kan af- eller bekræfte nogle af mine observationer.
PS. Til Elbæk.
Korrekt, Flighty'en står ganske glimrende til et par Mc Arthur solbriller.
Yndlingsmelodien er: "Die motherfucker, die"
Med venlig hilsen - Geodoc