Broad Arrow
Hej Icon_e_biggrin

Er der nogle der ved hvor jeg evt kan finde oplysninger mm om Broad arrow..(historie, hvor kommer navnet fra mm...) har søgt på forum herinde men syntes ikke jeg fandt noget.. Icon_e_biggrin Er det et evt godt køb..???
Svar
Navnet "Broad Arrow" kommer af den brede pilformede timeviser, som "ur"Speedmasteren var udstyret med.
Disse visere dækker uforholdsvis meget af urets skive og de informationer man ønsker at aflæse.
Derfor blev den forladt til fordel for de tyndere lineære visere.
En oprindelig Speedmaster med Broad Arrow visere er ligeså sjælden som "fedt på næbbet af en hornfisk".

Min aldrig svigtende kilde til information om ure er:
[url]"http://home.xnet.com/~cmaddox/watch.html">http://home.xnet.com/~cmaddox/watch.html[/url]
Selvom det er en "rodebutik" er der ofte "bid".

På Vintageure's salgsside er der i øjeblikket 2 typer Broad Arrow's til salg.
Den manuelt optrukne med cal. 1861 og den automatiske med cal. 3303.
Den sidste nye udgave af BA (efter 2007) har cal. 3313 (coaxial)

Den håndoptrukne BA har hesalit glas, medens de(n) automatiske har safir glas, der dog er formgivet efter det oprindelige udseende.
Begge typer har blank metal lynette.

Synes selv bedst om (mit eget eksemplar), hvor der er stor kontrast mellem visere og skive
İmage

På grund af det rigtigt gode værk, er den automatiske BA anerkendt, omtrent på linie med Professional.
Kan man få en automatisk BA til under 18K, har man gjort et godt køb, der ikke falder dramatisk i værdi.
Med venlig hilsen Geodoc
Svar
Geodocs og Chucks viden på området kan der ikke udsættes noget på, til gengæld kan jeg supplere med et billede af et BA jeg tidligere har ejet. Rigtigt flot ur syntes jeg, men desværre ikke særlig historisk så det måtte lade livet til fordel for noget med lidt mere "liv i".
Men absolut et lækkert ur, ligefrem smukt vil jeg sige og både sporty og lidt dress (ja altså bare lidt Baun) Icon_e_smile Og et fint værk sidder der jo også i det.

İmage
Svar
Jeg kunne sagtens tænke mig en dag at falde for et broad arrow med autoen. Jeg synes også det er flot med læderrem - har jo set dit live Benny, og det var rigtigt godt sammen. Nåh - historisk - som jeg jo er så glad for - Jamen det bliver det vel en dag, og jeg skal være "around" nogle år endnu - i henhold til planen i alle fald.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Mmmm, hvid skive og blå visere - mums!

Ingen tvivl om, at en BA er lækker. Jeg ville helt klart gå efter auto'en grundet værket.

Lænken er jo den nye lækre lænke, så ingen dikkedare der, men sådan en brun læderrem giver en fantastisk kontrast. Det giver to vidt forskellige ure.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Må give Benny ret!
I mit oprindelige indlæg faldt det mig meget svært, at formulere sætningen:
"På grund af det rigtigt gode værk, er den automatiske BA anerkendt, omtrent på linie med Professional".

Den skulle nok have været drejet lidt i retning af:
"På grund af det rigtigt gode værk, er den automatiske BA tålt, næsten på linie med Professional".
Fordi.... samme historie som forlægget, Speedmaster Profesional, har den jo ikke; men er blot en moderniseret udgave, der dog behandler sin oprindelse med respekt.

Til gengæld fungerer den godt som "næsten"dress ur.
Selv har jeg ret langt til et egentligt dress ur, for det ville betyde, at så skulle jeg anskaffe mig et "dress", og endnu værre: et slips. Icon_e_wink

På sit billede har Benny fanget farvespillet i visere og index meget flot.
Uret får karakter og "spil", ved at index og visere changerer mellem dyb blå, metal blå til næsten sort.
Med venlig hilsen Geodoc
Svar
Hej

Nu når der snakkes om mit ynglings ur, er jeg også nød til at supplere med et billed af mit.
(enhver lejlighed til at poste billeder bør benyttes Icon_e_biggrin )
Kanon lækkert ur IMO

İmage

Kim T
Svar
GeoDoc:
LÆKKER KLOKKE!!! Icon_cool
Hvis du en dag skal sælge, sender du mig lige en PB, ikk?
Med den lækre FlightMaster du har, kan det jo ikke vare så længe!!! Icon_e_biggrin

MVH

SK
/SK
Svar
Hvis der er nogen der er vild meg en BA med blå visere og lækker lys brun kroko rem - så er det mig. Det er kræs. men....

Det er og bliver et tool watch. Yes, det kan sagtens bruges til pænt sporty tøj. En smart jakke og et par jeans er det perfekt til - men det bliver det ikke et Dress ur af - lige så lidt som mit Dress 18 Karat guld Seamaster De Ville, bliver et tool watch fordi jeg har det på en dag på Jylandsringen sammen med pæne fløjlsbukser og en lækker skindjakke! Begrebsforviring kalder jeg det!

Iøvrig har jeg afstået fra at købe en BA endnu fordi jeg tror at de stadig vil falde en smule og fordi der altid kommer en lækker Vintage sag ivejen - sidst blev det til en Seamaster Vintage Chronograf med cal 321 i stedet. Men på netop det tidspunkt var det enten eller...

İmage

Tror i dette bliver et tool watch af at komme med på¨Jylandsringen - næppe! Men derfor kan det da godt passe til tøjet og dagen.
İmage

vh Baun
Svar
Baun! - Det er for stærkt
Nu hyggede vi os lige med "bamserne", og så kommer du og vifter om næsen med det eneste dress ur,
der nogensinde har gjort mig blød i knæene.

Som sagt har jeg et anstrengt forhold til dress ure.
Når jeg som feltgeolog er på åstedsforretning med udvalgsformand, dommer og retsasessor, sker det ofte,
at de pæne folks slips flakser for vinden og dasker dem i ansigtet.
Så hygger vi andre os, iført termo kedeldragt og tophue med den fælles holdning,
at der er ikke noget klædningsstykke, der er så latterligt i blæsevejr, som et slips.
Ved sådan lejlighed er dommerens flotte PP lige så malplaceret som en fugleedderkop på en lagkage.

Jeg ville sætte pris på, at du ikke tager seamasteren med til urtræf,
således at min stålsatte beslutning om at holde mig fra dressure ikke bliver udfordret Icon_e_wink
VH Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)