opbevaring af auto ur
hej, er der ikke noget med når man ikke bruger et ur der er auto skal det ligge i æske der søger for at holde uret i gang. Icon_question Icon_question Icon_question Icon_question hvor kan man få sådan en og hvad koster den. Icon_question Icon_question
Svar
Det hedder en watch winder. Du kan købe sådan en på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.watchwindershop.dk">www.watchwindershop.dk</a><!-- w -->
Svar
Et automatisk ur SKAL ikke ligge i en watch winder. Det tager ingen skade blot at ligge i skuffen.

Men du kan holde det igang i en Watch Winder - og det kan jo også se godt ur.

Jeg har et par stykker og bruger ofte watch winder, når jeg er ved at checke hvordan flere automatiske ure går. Man kan jo ikke gå med 3 af gangen, så jeg skifter lidt ind imellem og sætter dem i Watch Winderen i perioder.

Man får på den måde en ide om hvor præcis uret er, men det kan selvfølgelig ikke helt blive som hvis det testes i 14 dage til "normal" brug.

vh Baun
Svar
Har du 2-3 ure ialt og et ur uden quick set dato kan jeg se et formål med en winder. Dermed er non quick set uret altid klar til brug når man lige skal bruge det. Desuden har uret ikke godt af at blive skruet manuelt 15-20 dage frem for at få datoen til at passe. MEN automatiske ure tager ikke skade af at ligge uden at gå. Så længe der ikke går år mellem de bliver holdt igang. Har man 10-15 ure, som kun bliver båret sjældent, ville jeg nok "spare" mekanikken og lade dem ligge i ro uden winder.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Har du 2-3 ure ialt og et ur uden quick set dato kan jeg se et formål med en winder. Dermed er non quick set uret altid klar til brug når man lige skal bruge det. Desuden har uret ikke godt af at blive skruet manuelt 15-20 dage frem for at få datoen til at passe. /Mads
Helt enig - winderen er ikke meget til hvis uret alligevel har quick-set. Man skal være heldig hvis winderen svarer så godt til ens egen rytme at uret går præcist nok til ikke at skulle stilles alligevel hvis der går 14 dage imellem.
Derimod er stilling af datoen på ure uden quick-set - både de der skal hele turen 24 timer rundt eller de der stilles mellem kl 21 og 01 en mekanikdræber. Der skal ikke så meget til før man får noget til at hænge (skævt datohjul) -
At røre indstillingen på den slags ure mellem kl 22 og 01 eller 02 anser jeg får overmodigt.
Der er winderen løsningen (også selv om det kan være surt når det er en måned med 30 dage men så er det dog kun en dag den skal snurres frem hvis det går over månedsskiftet)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
...
jeg har valgt at spare på mekanikken konsekvent - og lever gerne med at mine automatik ure viser forkert dato. Så det er kun tiden der bliver stillet.

Hvis jeg vil have et ur der viser tid og dato præcist - så tager jeg mit quartz til 200 kr. på. Icon_cool Icon_cool

Ure er til andet end at vise tid med. Icon_razz

hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
En watchwinder er en pragtfuld opfindelse....

Jeg bruger min hver dag og f.eks. mit gamle 1675 uden quickset af dato, er det super at uret altid er klar til brug, MEN....

Når mine ure sidder i winderen, taber de lidt tid, hvor i mod når de bliver båret/brugt holder de tiden eller vinder....

Jeg slukker winderen om natten for ikke at "stresse" værket, ved ikke om det har nogen betydning, men alt for "børnene".

Samtidig tror jeg at det slider på gevindet at blive skruet på hver eller hver anden dag.

Jeg har ikke fortrudt mit køb.......

Jorler
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)