Speedmaster råd søges....
Som relativ ny herinde er det gået mig som flere af ur-tosserne har nævnt utallige gange i forum; ...man giver sig god tid, gransker diverse forum...kigger på flere forskellige ure (og springer IKKE på den første indskydelse!) - og ja, så oplever man, at nå omkring MANGE potentielle ure, for til sidst, at nå frem til det ur, som siger én noget særligt...

Jeg har nu hårdt ramt af Omega-feberen og mit første "rigtige" ur skal være et brugt Speedmaster. Uret skal bruges til hverdag, som mit eneste ur, og det håber jeg går an.

Jeg er interesseret i ”Pro” eller ”Date & Day/Day”. Jeg er klar over at ”Pro”-modellen er den eneste ”rigtige” Speedmaster, men jeg kan godt li’ det funktionelle i de sidstnævnte i kombination med en hvid skive.

Det ur jeg søger skal være i god mekanisk og ydre stand, med ikke for megen patina (...der skal lige være plads til at lave et par ridser selv;). Der er flere interessante Speedmaster til salg herinde, startende fra ca. kr. 6000,-.

Har I Omega-nørder evt. gode råd i forbindelse med dette prisleje? Jeg har vanskelligt ved at bedømme om et Speedmaster til 10.000,- er et så meget bedre valg end det til 6.000,-?

Jeg bor i Ålborg og hvis der tilfældigvis er potentielle sælgere fra det nordlige Jylland som jeg evt. kunne kigge forbi hos, til en besigtigelse, kunne det være meget interessant!
Svar
Velkommen til - og bestemt en fornuftig (midlertidigt...) "holdeplads", du er endt ved.

Hvis vi tager den "simple" gennemgang for at holde tungen lige i munden. Der er Pre-Moon (cal. 321) og After-Moon (cal. 861/1861 og deres afarter). Cal. 321 er KLART den mest eftertragtede, da det er en kolonnehjulskronograf, der anses for at være finere end de knaststyrede kronografer. Desuden var det cal. 321, der var med deroppe, så det er "det rigtige" måneur.

Kvalitetmæssigt er der ikke nogen forskel - men selvfølgelig er et 40 år gammelt ur mere skrøblig end et nyt. De nye Speedmasters er lækre ure i moderne kvalitet, men blandt samlere er det ikke det, der gælder. Cal. 321 vil derfor være dyrere men også være dem, der stiger mest i pris.

Pas på - nogle af de billigste er "reduced" - altså mindre diameter.

Hvorom alting er, så går man ikke galt i byen med en Speedy.

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Hej

Der er en Speedmaster caliber 321 tilsalg her på siden til 16000 kroner og endda i pæn stand, så det må siges at være et godt tilbud, så jeg vil gætte på at den bliver meget hurtigt solgt, den sidste caliber 321 der blev solgt herinde gik for 27500 kroner dog var den nyserviceret og inklusiv boks og papirer.

MVH Peter
Svar
Skal du have ét ur som skal bruget hver dag så gå efter et nyere Speedy Pro. Som Stefan nævner er cal. 321 fra før 1969 mere et samlerklenodie som jeg personligt mener bør bruges, men ikke som dagligdagsur.

Men gå efter Pro modellen. Det er klassikeren og den der er fader til hele historien. Desuden langt det letteste at sælge igen hvis det skulle blive aktuelt engang.

I sidste ende skal du dog købe med hjertet. Sus ind forbi den lokale Omega AD og prøv alt hvad han har. Så bliver du meget klogere. Derefter kan du jo gå på jagt efter uret på brugtmarkedet.

/Mads
Svar
hej!
jeg er også angrebet af "speedmaster feberen" og kunne godt tænke mig at det første "rigtige" ur jeg køber skal være et speedmaster, men I skriver bla. om den rigtige størrelse, men hvad er så den rigtige størrelse? Og jo mere jeg læser her i dette yderst informative forum jo mere svirre det rundt men tal og numre, men jeg er mest intresseret i et automatisk og til lidt mere dagligt brug før jeg kaster mig ud i et mere investerings orienteret ur, kan I komme med nogle konkrete eksempler, så ville det være en yderligere hjælp, ud over alt hvad jeg ellers læser her i forumet, som jeg iøvrigt syntes er meget interessant.
Hilsen Peter
Svar
petermn Skrev:hej!
jeg er også angrebet af "speedmaster feberen" og kunne godt tænke mig at det første "rigtige" ur jeg køber skal være et speedmaster, men I skriver bla. om den rigtige størrelse, men hvad er så den rigtige størrelse? Og jo mere jeg læser her i dette yderst informative forum jo mere svirre det rundt men tal og numre, men jeg er mest intresseret i et automatisk og til lidt mere dagligt brug før jeg kaster mig ud i et mere investerings orienteret ur, kan I komme med nogle konkrete eksempler, så ville det være en yderligere hjælp, ud over alt hvad jeg ellers læser her i forumet, som jeg iøvrigt syntes er meget interessant.
Hilsen Peter
Alle Speedmaster har samme størrelse - bortset fra dem, der er "Reduced" (jeg mener disse er 36 eller 38 mm). Så du tager ikke "bare sådan fejl".

Når du søger på "Speedmaster" her på sitet eller på google, får du rigtig mange hits. Men start her: http://www.speedmaster-mission.net/

Uden tvivl en af de bedste sider om Speedmasteren.

# Stefan

P.S. Og jo, der er mange numre og betegnelser i vores lille urverden.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
tak for det link der er jo rigtigt meget interessant information om lige det ur, lige det jeg mangelede, så bliver det nemmere for mig at finde det jeg vil have, som det første speedmaster, og følge med her i forumet når alle i andre taler "i koder og tal" Icon_e_biggrin
Svar
petermn Skrev:hej!
Hilsen Peter

Den rigtige størrelse er den størrelse Speedy Pro modellen har. Nemlig 41 mm. Det har de fleste SM nu pånær Reduced som er 38 mm. Du bør kigge på et Speedmaster Broad Arrow. Det er en "moderne" udgave af det oprindelige Pro. Uret har et flottere kolonnehjulsværk, safirglas , dato samt automatic. Desuden er det næsten lige så velanset som Speedy Pro måneuret. Både Broad Arrow og måneuret holder prisen fornuftig hvis du køber brugt.

/Mads
Svar
ja det er ikke nødvendigt for mig at det er nyt, så et brugt er lige så intressant, der knytter sig så meget historie så det er for mig dybt fascinerende på alle måder, min kone syntes jeg er underlig, men det kender i vel mange af jer.

peter
Svar
Velkommen til det vanskelige valg af en Speedmaster.
Jeg har selv været gennem kvalerne om hvor meget og hvor oprindeligt eller .......
Mads Gjødesen Skrev:Du bør kigge på et Speedmaster Broad Arrow. Det er en "moderne" udgave af det oprindelige Pro. Uret har et flottere kolonnehjulsværk, safirglas , dato samt automatic. Desuden er det næsten lige så velanset som Speedy Pro måneuret. Både Broad Arrow og måneuret holder prisen fornuftig hvis du køber brugt.
/Mads
Jeg kan støtte Mads i hans besyv. Broad Arrow er et markant og gedigent ur. Du får lige et "wrist shot" af mit eget.
İmage
Du han se flere (og flottere) billeder på Uhrmageriets hjemmeside.
Uret er min daglige ledsager. På billedet er det 7 sekunder foran; men har heller ikke været stillet i halvanden måned Icon_e_smile

Jeg kan ligeledes støtte forumets bemærkninger om, at give sig god tid med valget. At spørge i dette forum er en rigtig god ide.

VH Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)