Arvestykke
Under en oprydning i vores gæstværelse blandt gamle dimser og kasser fandt jeg et gammel Omega ur som min kæreste har arvet fra sin far.

Uret ser ud som dette [url]"http://www.vintageure.dk/desktopmodules/SIOrderLineImageLarge.aspx?oli=14399">http://www.vintageure.dk/desktopmodules ... ?oli=14399[/url]
Men det det er helt i guld. Skive, viser og markeringer.
Det selvlysende på viserne er dog en smule længere end på billedet.

Det er tydeligvis brugt da metallet mellem bagside og kronen er slidt.
På bagsiden står der ikke andet end waterproof.
Mellem hornene står der noget der minder om 20 efterfulgt af Omega tegnet.(lidt svært at se i kunstigt lys)
Uret fungere når går når det rystes eller bliver trukket op.
Remmen tror jeg ikke er original. Der står i hvert fald "H" og "H+" på spændet.

Min kæreste er ret sikker på at hendes far i sin tid gav 500kr på afbetaling Icon_e_smile

Hvor gammel kan sådan et ur være og hvad er det værd(det skal ikke sælges)

Jeg kan evt. tage et par billeder i morgen i dagslys.
Svar
et ur fra mellem 1965 og 1970.

Det har formentlig en caliber 552 indeni og det er et dejligt stabilt og ordentlig værk.

Jeg er usikker på om du mener at uret er massivt guld - men efter prisen at dømme (500 kr i fx 1968) er det nærmere double - og det kunne netop begrunde, at der står 20 Mellem hornene - i givet fald 20 Micron.

Hvis det er double vil uret koste ca 3 K, hvis du skal købe det i god stand - du får nok kun det halve, hvis du vil sælge det som det er.

Hvis det er massivt guld 30 - 40 % mere!

Men hvis det er et fint arvestykke ville det da være synd at skille sig af med det. Det er super Vintage Omega af en af de store serier og med et godt værk - der er ur de næste 100 år - eller mere!

vh Baun
Svar
Omega Geneve serien har kørt over en del år, men når du siger det går ved at du ryster det, så må det jo være med automatik - som det ur du henviser til jo også er

Billeder behøves - og skal du vide meget, så ville det være nyttigt hvis en urmager åbnede det (lad være med selv at rode med en saks hvis du ikke har udstyr) og fortalte hvad kaliber der ligger i

Helt i guld? Lyder som forgyldt, men det burde så have stål bagside - så jeg forstår ikke helt det med at der er slidt materiale af mellem bagside og krone - HVIS det er stål bagside, så er forklaringen at det er forgyldt og forgyldningen slidt af. Det kan passe med at de 20 der står er 20 mikron som udtryk for forgyldningens tykkelse.
Forgyldt er mindre efterspurgt end stål eller rent guld

Hit med lidt billeder, af både skive - side og bagside og hvis du ikke kan få al tekst tydelig, så skriv præcis hvad der står både for og bag.

En gang rensning og smørring ligger mellem 700 og 900 kr for en sådan automat hos de fleste - hvis glasset er ridset kan det enten pudses op eller skiftes (ca 300 kr sammen med service) men check selv priser, det er bare angivelse

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)