Oye9 Skrev:Er der et serienummer på både værk og baglågets inderside som skal være det samme? Hvad refererer kaliber nummeret til?
Der er et nummer på værket som er 8 cifret tal i den årgang du leder efter
Det nummer er en lang fortløbende nummerrække hvor hvert værk fra Omega får et nyt nummer, og derved kan man se alderen på værket (som kan være et par år yngre end uret i visse fald - værket skal jo laves inden uret, og evt cosc certificeres)
På værket finder du endvidere kaliber nummeret, som er værkets model ex 563 eller lignende (forvent umidelbart 3 tal på en constellation, men hvis den er nyere kan der være flere)
På baglågets inderside finder du et reference nummer som er det nummer som selve uret bærer. Det vil typisk bestå af 3 cifre ex. 165.005 men det kan også være ex 4 cifre og dertil oftest 2 eller 3 bogstaver.
Det nummer kan bruges til at identificere selve uret, og er en kode for om det er et herreur, i stål (eller guld osv), med lille eller stor sekundviser osv
Ved hjælp af det kan man i mange fald se om uret har den skive, de visere og det værk det skal forventes at have originalt
Det svarer let forklaret til at:
Værknummeret er det fortløbende nummer der siger alderen på motoren - nyt for hver motor.
Kaliber er motor typen, ex WV 2.2 V6 turbocharge 16V for en bil - samme for alle modeller der bruger den motor og
Serienummeret er modellen ex VW Golf 1,8 Cabriolet touring sport eller hvad man nu kan finde på - samme for alle der har samme specifikationer
Nej hvor kompliceret det kan lyde
Oye9 Skrev:Ved du i øvrigt hvor jeg kan finde en original omega "remlås" (ved ikke om det kaldes dette), men jeg har set at de originale har et lille omega logo på.
Pft
vh
Kenneth
Prøv at søge Omega på
http://www.ebay.de i katagorien Uhren und Schmuck - se i højre side under Zubehör og klik på det, så vil der komme remme og evt spænder til Omega frem med lidt held.
Samme kan gøres med amerikanske navne i ebay.com men jeg bruger Tyskland for at få let forsendelse og ingen told/moms + let overførsel fra netbank
Husk spændet skal have samme farve som uret har generelt. Det kan være lidt svært at finde originale i guld.
Spænde = Dornschliesse på Tysk - buckle på Engelsk hvis du skal søge
vh John