Ja, jeg burde måske lave en brugervejledning, til unge mænd, når de køber det første mekaniske/manuelle ur......
Solgte engang et Certina DS-2, hvor det endte med at køberen måtte besøge Krognos og lære hvordan man trækker et ur op
Nå, spøg til side.
Dit ur er stænktæt, hvilket betyder at du kan bruge det i regnvejr, men ikke bade med det på.
Det ur som du har købt har jeg ikke vasket med sæbe og vand - hvilket jeg faktisk gør, hvis det trænger. Så tager jeg en tandbørste, (konens er særlig god) lidt lunken vand og håndsæbe. Jeg børste kasse og glas mens jeg hele tiden holder uret så kronen er nedaf. Herefter skyller jeg uret lidt og tørrer det med et blødt stykke bommuldsstof og sætter det til tørre - stadig med kronen nedaf.
Jeg har en gang ud ag 40 oplevet at der kom fugt ind... og så må man til urmager og få skiftet pakningen, men uret har ikke taget skade hvis man gør det inden for kort tid.
Dit ur har en gangreserve på godt 40 timer. Du trækker det helt op hver morgen (eller aften) - det passer normalt med at man kan give det 40 "drej" (ikke omgange, men drej mellem tommel og pege så langt man kan) første gang - og her efter ca 25 efter et døgn. Hvis du stille og roligt drejer mærker du tydeligt, når det er trukket helt op. Man kan med vold trække det over, men det er nu ikke så let!
Held og lykke!
vh Baun