Så kom pakke-sedlen...
Jeg sidder i dette øjeblik med en seddel fra posthuset hvorpå der står, at de har en pakke til mig. Afsenderen er P. Baun, og jeg har en idé om, hvad der kunne befinde sig i denne pakke Icon_e_biggrin

Mit Omega Seamaster 30 (guld på stål) fra 1963 er lige pludselig meget tæt på... Er det tirsdag nu? Er det tirsdag nu? Er det tirsdag nu? Er det tirsdag nu? Er det tirsdag nu? Er det tirsdag nu?

-Rolf
Svar
Det er altig spændende når der er kommet en pakke - og faktisk ikke mindre, når man ved det er et ur....

Selvom jeg nok har modtaget mere end 40 af den slags pakker nyder jeg stadig spændingen - er den som håbet? og forventet.

Men sov roligt - der er fin - og var forbi urmageren og blive justeret før den blev sendt, så den skulle også gerne gå pænt!

Men du skulle nu alligevel kigge ind forbi, når du passerer Nyborg ved lejlighed!

vh Baun
Svar
Hvor er det bare et fedt ur! Jeg var nervøs for, at det ville være, som skrevet i en tidligere tråd, gammelmands-agtigt, men på armen ser det helt anderledes ud! Det er et SUPER fedt ur! Selvom det måske ikke er lige så dyrt og eksklusivt som så mange andre ure herinde, så er jeg glad, og jeg poster også lige nogle billeder når jeg får tid i aften!

Lige et par spørgsmål:

Hvad kan jeg ikke gøre? Regnvejr/vand?

Hvad med optræk? Kan jeg trække det for hårdt op, eller siger den "klik" når jeg har trukket det helt op?

Hvor tit skal jeg trække det op?

-Rolf
Svar
Stort tillykke - herligt du er blevet glad for det -. kan vi ikke lige få et billede af dig eller Baun. Jeg holder meget af alle de gamle Omega 30 mm, både med og uden Seamster - de er klassiske og ofte af rimelig størrelse - noget helt andet end mange af tidens ure.

PB kan svare meget bedre på dine ? for han kender uret, men generelt. Du kan have det på i regnvejr - men jeg tager da altid lige uret op under ærmet når det regner hvis det ikke er et dykkerur - ellers er der altid lidt risiko for dug, som skal væk med en tur et lunt sted

Træk op til du mærker en rimelig modstand - de er noget nær umulige at trække over med mindre man er mere end Supermand og helt ufølsom i hånden - Du mærker tydeligt når den siger stop (ikke noget klik - stille og roligt bliver den tung til den ikke vil mere)
En gang om dagen vil række fint - men en af charmerne for mig ved mekanisk optræk er "samværet" med uret under optræk, så hos mig får det morgen og aften hvor jeg lige nyder uret, men det er ikke nødvendigt

Går det lidt for stærkt kan du lade det sove på siden - ellers på ryggen - det finder du også hurtigt ud af hvad der er bedst for lige det ur med den indstilling.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, jeg burde måske lave en brugervejledning, til unge mænd, når de køber det første mekaniske/manuelle ur......

Solgte engang et Certina DS-2, hvor det endte med at køberen måtte besøge Krognos og lære hvordan man trækker et ur op Icon_razz

Nå, spøg til side.

Dit ur er stænktæt, hvilket betyder at du kan bruge det i regnvejr, men ikke bade med det på.

Det ur som du har købt har jeg ikke vasket med sæbe og vand - hvilket jeg faktisk gør, hvis det trænger. Så tager jeg en tandbørste, (konens er særlig god) lidt lunken vand og håndsæbe. Jeg børste kasse og glas mens jeg hele tiden holder uret så kronen er nedaf. Herefter skyller jeg uret lidt og tørrer det med et blødt stykke bommuldsstof og sætter det til tørre - stadig med kronen nedaf.

Jeg har en gang ud ag 40 oplevet at der kom fugt ind... og så må man til urmager og få skiftet pakningen, men uret har ikke taget skade hvis man gør det inden for kort tid.

Dit ur har en gangreserve på godt 40 timer. Du trækker det helt op hver morgen (eller aften) - det passer normalt med at man kan give det 40 "drej" (ikke omgange, men drej mellem tommel og pege så langt man kan) første gang - og her efter ca 25 efter et døgn. Hvis du stille og roligt drejer mærker du tydeligt, når det er trukket helt op. Man kan med vold trække det over, men det er nu ikke så let!

Held og lykke!

vh Baun
Svar
Tak for de hurtige svar! Jeg har kigget på mit ur alt for mange gange i løbet af eftermiddagen/aftenen, men jeg tænker det betyder, at jeg kan lide at kigge på det Icon_e_biggrin Jeg er i hvert fald glad!

Jeg har nu fundet "punktet" hvor den ikke vil mere... Uret går super indtil videre, så jeg er meget glad!

Bare lige for en sikkerheds skyld; hvad sker der hvis man trækker uret op den "forkerte" vej?

Jeg poster lige nogle billeder om et par timer...

-Rolf
Svar
Starpen Skrev:Jeg har nu fundet "punktet" hvor den ikke vil mere... Uret går super indtil videre, så jeg er meget glad!

Bare lige for en sikkerheds skyld; hvad sker der hvis man trækker uret op den "forkerte" vej?

Jeg poster lige nogle billeder om et par timer...

-Rolf
Billeder er lettest - synes jeg ved at uploade til Photobucket.com først og så bare kopiere IMG linien der.

Der sker ikke noget ved at dreje den forkerte vej. Der sidder en pal som når man drejer den forkerte vej ser til at tandhjulet ikke tar fat, det hører du som klik/klik/klik bare.

Det er ikke nogen ide at gøre konstant, for alt slider jo, så drej generelt den rigtige vej. Nogen trækker op ved at køre frem og tilbage med kronen i kvarte omgange - uden at slippe kronen, og det fungererer generelt fint nok. Jeg foretrækker at slippe kronen og generelt reelt bare trække op højre om i kvarte omgange

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)