Svar: 32
Tråde: 13
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej!
Jeg købt i maj et spritnyt Omega PLanet Ocean, som jeg har været meget glad for siden.
Jeg har imidlertid opdaget en overfølsomhed på min hud lige der hvor kronen rammer oversiden af min hånd.
Er der andre der har oplevet det?
Da jeg jo ikke kan leve med at have et ur, som jeg ikke kan tåle ville jeg spørge jer hvad jeg kan gøre?
Har hørt noget om, at Rolex skulle have en anelse finere stål i deres ure. Tror I at det kan hjælpe hvis jeg køber sådan en i stedet?
Hilsen
Andreas
•
Svar: 213
Tråde: 14
Jeg mener at Omega bruger stål af typen 316L; som ofte benævnes som kirugisk stål - det indeholder ca. 12% nikkel men opfylder rigeligt de eksisterende EU krav om nikkelafgivelse i kontakt med huden - dermed dog ikke sagt at det ikke kan give allergi. Det vil undre mig meget om ikke både kasse og krone er lavet af det samme materiale - så det er underligt hvis kun kronen som generer dig.
Er det din egen teori at det er allergi - eller er det læge diagnosticeret?
Jeg har selv et tungt ur som jeg vælger at have siddende lidt løst omkring mit håndled hvor kronen derfor "skraber" lidt mod oversiden - det kan give lidt rødmen hvis jeg ikke har brugt uret et stykke tid - kan det være noget tilsvarende du oplever?
Hvad angår Rolex, så benytter de stål af type 904 som naturligvis opfylder samme EU krav, men som indeholder omkring 25% nikkel og dermed ikke er løsningen hvis nikkel er dit problem.
Det eneste allergivenlige metal som man laver ure af, er Titanium - ellers skal du gå efter plastik eller ure af de nye keramiske materialer.
Under alle omstændigheder er allergi ikke noget at spøge med. Hvis du har mistanken, bør du kontakte din læge og blive testet så du kan træffe dine forholdsregler i fremtiden.
mvh
Niels
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg mener også guld og platin er alergivenlige materialer.
vh Baun
•
Svar: 129
Tråde: 64
Et super lækkert ur du har anskaffet dig.
Med hensyn til allergien fra kronen, så er her en lille ide, som jeg lærte engang jeg arbejde i et ur engros firma.
Stæl lidt af kærestens/konens klare neglelak og gi' kronen et lille lag. Det kan ikke ses og du undgår allergi. Du skal dog nok, alt efter brug påføre det med jævne mellemrum.
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Jeg tror heller ikke det er metallet der gør det men derimod kronens fysiske kontakt. Der er stor forskel på hvor meget kronen generer fra ur til ur. Rolex er ikke løsningen med mindre du går uden om dykkermodellerne som også har en stor krone. Som Per skriver er metallet heller ikke mindre nikkelholdigt så rent kemisk er det heller ikke løsningen.
Prøv evt. at tage uret på højre hånd. Det føles lidt underligt de første par dage men man vender sig hurtigt til det. Der generer kronen ikke i samme grad.
/Mads
•
Baun Skrev:Jeg mener også guld og platin er alergivenlige materialer.
Jeg ved ikke med platin - det er også en legering men jeg ved ikke lige hvad fyldstoffet er. Hvidguld er ikke god i tilfældet allergi og guld i legeringer under 18 karat indeholder normalt nikkel. 18 karat og derover bruges kobber og sølv - som plejer at være ok. Sterlig sølv, som er en sølv/kobber legering er også allergivenlig men bruges sjældent i ure.
•
Svar: 32
Tråde: 13
Tak for alle besvarelserne.
Jeg har allergi overfor en masse ting. Græs, birk, kat etc., så det var derfor mine tanker hurtigt blev ledt i den reting.
Men det er jo rigtigt, at PO'en er et meget stort og tungt ur, så det ka jo være at det bare er den fysiske påvirkning fra kronen på min hånd. Selve urkassen giver mig ingen problemer.
Jeg vil prøve mig lidt frem med de forskellige forslag!
Hilsen
Andreas
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
LFlex Skrev:Baun Skrev:Jeg mener også guld og platin er alergivenlige materialer.
Jeg ved ikke med platin - det er også en legering men jeg ved ikke lige hvad fyldstoffet er. Hvidguld er ikke god i tilfældet allergi og guld i legeringer under 18 karat indeholder normalt nikkel. 18 karat og derover bruges kobber og sølv - som plejer at være ok. Sterlig sølv, som er en sølv/kobber legering er også allergivenlig men bruges sjældent i ure.
Interessant og jeg er bestemt ikke expert på området, har bare ladet mig fortælle at det ikke handler så meget om hvad metallet indeholder - men mere om hvad det afgiver.
Guld og platin går ikke i forbindelse med ilt - og oxiderer ikke!
Måske var det bare noget min mor sagde for at få smykker i guld og platin - hvem ved? Sommetider har man bare fået noget ind i hovedet uden rigtig at vide hvorfra og om det overhovedet holder vand!
vh baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jeg tror ikke det er allergi - jeg er selv super allergiker, men jeg tror det er den fysiske kontakt. Man kan altid sætte ny krone på så jeg ville gøre som min søn gjorde for helt nyligt med sit Bell & Ross
Han havde "allergi" - rødt der hvor kronen rørte håndens overside.
Han gik til Mølbak som lige sleb kronen lidt i de takkede kanter - det kan overhovedet ikke ses faktisk, og så var alle hans problemer ovre
vh
•
Baun - du har ret i det er hvad der afgives som har betydning for en allergiker.
Der er ca dobbelt så meget nikkel i 904 som i 316L men de afgiver lige lidt i forbindelse med hudkontakt - det er begge kvalitets legeringer som i sig selv næppe kan være årsag til at man får allergi.
Har du dog først fået nikkel allergi (feks. fra knappen på cowboy bukser eller billige ørestikker), så skal der næsten ingenting til for at give allergiske reaktioner - om kilden er så er stål, hvidguld eller alm. guld (under 18 kt) er ligegyldigt.
Oxidering er dog ikke nødvendigvis relateret til om materialet fremkalder allergi. Som nævnt er rent sølv almindeligvis ikke allergifremkaldende men oxiderer uden problemer - hvilket alle som har sølvtøj sikkert har bandet over. Kobber som også let oxiderer er heller ikke kendt som en kilde til allergi.
Hvis din Mor insisterede på at få den rene vare, så havde hun jo alligevel ret. Min kone har også af rene helbredsmæssige hensyn gjort et godt stykke arbejde for at sætte sig ind i dette emne
•