Spørgsmål vedr Omegas cal 1164 (baseret på 7750)
#1
Det er værket i den "alm" seamaster jeg godt kunne tænke mig lidt infor omkring:)

Jeg har ejet en række B42'ere hvor jeg kunne konstatere at mange af "armene" og andre dele var/er i plastik! Har Omega erstattet disse dele med andre, som IKKE er af plastisk? HVor gennemgribende er Omegas modificering af base 7750'eren til deres "egen" cal 1164??

På forhånd tusinde tak, og god mandag

Venlig hilsen

THomas Bech
Svar
#2
Det kunne være et emne for Mads G Icon_e_smile
Jeg mener ikke 7750 er specielt "fyldt" med plastic, det er mere tilfældet for Lemania 5100

Jeg kender til to i 7750, nemlig det leje som chronografens center hjul pinion kører i, det er plast som ikke skal smøres og så bremsen til chronografens 12 timers viser, som startes, bremses og nulstilles med en plast bremse

Jeg kan tro at det over lang tid kan have lidt betydning for holdbarheden, men jeg tror mere det er estitisk kedeligt end en egentlig dårlig løsning.
Plast kan have den fordel at det har mindre negativ påvirkning på den del det går ind og skubber på, ex bremsen til 12 timers visningen?

Jeg har ingen anelse om hvad Omega gør ved de to dele, og der kan også være flere jeg ikke kender til
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
hej hannover

takker for svaret. Ja jeg havde lidt luret på at plastik i mange tilfælde kan reducere friktionen (i nogle dele) og således gøre det både billigere men sikkert også hurtigere at lave etc! Jeg spurgte egentlig fordi jeg overvejer om jeg snart skal have mig et PO eller den alm chrono, men tanken om at det bare er et "almindelig" 7750 generer mig gevaldigt, når man f.eks ser hvor fantastisk meget IWC modificerer selv samme stangværk (vare). Jeg har bare ikke nogen fornemmelse af hvor grundigt Omega modificerer værket!

Hilsen THomas Bech:)
Svar
#4
Omega modificerer givet en del, skruer og pudsninger - men jeg tror absolut ikke så meget som IWC som vel er blandt de som modificerer værket mest.

Omvedt, så tror jeg det er i en stand så du ikke skal behøve være spor bange for de to Omegaer du kigger på. De har fået den modificerng de behøver for at gå stabilt.

7750 er ikke verdens smukkeste værk, men det er gennemtænkt og prisbilligt som standard. Ex regulatoren er simplet opbygget, men mange anser den for noget af det bedste, noget der virkeligt kan sættes præcist, så simpelt er ikke altid dårligt
Jeg tror stangvaren er rigeligt modificeret til at den 100% klarer jobbet i Omega - og så har du også med 7750 alle reservedele til rådighed i mange mange år - hvilket ikke gælder alle chronografer (ex L 5100)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Omega modificerer deres 7750 meget tæt på IWC niveau. Så du får bestemt et flottere værk end det du kender fra dine Fortis. Jeg forstår dog ikke at du mener 7750 indeholder mange plastic dele. Som John pointerer er det begrænset hvad 7750 indeholder af den slags. Det er ikke Fortis med Lemania 5100 du har haft? Bla den limiterede B42 titanium model (fra ca. 2003) havde 5100.

Anyway er Omegas værker i en klasse over Fortis, når det kommer til modificering og finishering. Så du kan roligt købe Omega. Desuden syntes jeg Omegas (og IWCs) modificerede 7750 wobler/skurer/støjer mindre i rotoren end div. andre 7750. Idet jeg IKKE er tilhænger af at man kan mærke/høre rotorens bevægelse, har Omegaen (og IWC) en fordel i mine øjne. Men 100 % en smagsag.

Det plastic der er brugt i både Lemania 5100 og Valjoux 7750 er ikke brugt udelukkende for at spare. Det er brugt fordi plastic på de pågældende steder besidder samme materialekvaliteter som stål, men er/var lettere og billigere at fremstille. Desværre har det bare vist sig at plasticen har en negativ indflydelse på folks opfattelse af kvaliteten.

Jeg er desværre også selv lidt "farvet" på det område, og Lemania 5100 er rent estetisk et rædsel (undskyld sproget) som bør gæmmes langt væk bag en fast bagkasse. Her kommer vi så også frem til at dengang 5100 blev lanceret var det for at ligge i tool-watches, som blot skulle være præcise og driftssikre. Ikke som "show-off" værk i div. LE modeller som desværre endte med Icon_e_confused

/Mads
Svar
#6
[quote="Mads Gjødesen"]Omega modificerer deres 7750 meget tæt på IWC niveau. Så du får bestemt et flottere værk end det du kender fra dine Fortis. Jeg forstår dog ikke at du mener 7750 indeholder mange plastic dele. Som John pointerer er det begrænset hvad 7750 indeholder af den slags. Det er ikke Fortis med Lemania 5100 du har haft? Bla den limiterede B42 titanium model (fra ca. 2003) havde 5100.

Anyway er Omegas værker i en klasse over Fortis, når det kommer til modificering og finishering. Så du kan roligt købe Omega. Desuden syntes jeg Omegas (og IWCs) modificerede 7750 wobler/skurer/støjer mindre i rotoren end div. andre 7750. Idet jeg IKKE er tilhænger af at man kan mærke/høre rotorens bevægelse, har Omegaen (og IWC) en fordel i mine øjne. Men 100 % en smagsag.

Det plastic der er brugt i både Lemania 5100 og Valjoux 7750 er ikke brugt udelukkende for at spare. Det er brugt fordi plastic på de pågældende steder besidder samme materialekvaliteter som stål, men er/var lettere og billigere at fremstille. Desværre har det bare vist sig at plasticen har en negativ indflydelse på folks opfattelse af kvaliteten.

Jeg er desværre også selv lidt "farvet" på det område, og Lemania 5100 er rent estetisk et rædsel (undskyld sproget) som bør gæmmes langt væk bag en fast bagkasse. Her kommer vi så også frem til at dengang 5100 blev lanceret var det for at ligge i tool-watches, som blot skulle være præcise og driftssikre. Ikke som "show-off" værk i div. LE modeller som desværre endte med Icon_e_confused


Hej mads og hannover

Tusinde tak for Jeres indsigtsfulde betragtninger og værdifulde info:). Mht plastiskdelene i en mere eller mindre modificeret 7750'er så jeg for et stykke tid siden en billedseire, hvorjeg så disse, og hvor var værket dog ganske lidt inspirerende at betragte! Nu ved jeg godt at 1164'eren ikke er et horologisk vidunder, men jeg ville blot være sikker på at hvis jeg ender med en smp chrono at jeg kan tænke "varme" tanker på det lille hjerte;)

Endnu en gang takker, hilsen THomas Bech
Svar
#7
nope det var ganske alm B42'ere:)!

Mht vibrationerne/støjen fra rotoren, jeg synes egentlig at følelsen var meget facinerende, til at starte med! Efterhånden synes jeg at vibrationerne blev så tilpas kraftige af de blev generende, for slet ikke at tale om støjen, der mest af alt mindede om en Vartburg 2 tkt'er uden olie på;)

Hilsen THomas Bech
/Mads[/quote]
Svar
#8
Grundlæggende er der ikke modificeret det store på cal. 1164, men nærmere tale om en opgradering af væsentlige dele for at sikre en højere kvalitet og længere levetid. Desuden er finishen flottere med flere poleringer af delene. Men ingen deciderede modificeringer som ændre værkets grundlæggende opbygning/konstruktion.

Ha ha lyder til at vi har samme opfattelse af cal. 7750. Heldigvis er generne knap så store på Omegas 7750 modeller. Der er muligvis ændret på rotorkonstruktionen for at nedsætte generne. Måske mindre rotormasse og bedre lejekonstruktion uden Wartburg symptomer Icon_e_wink

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)