GMT master II
#1
ER der nogen som på dansk vil forklare mig hvad den 4. viser på min GMT master II er til?
Jeg kan godt stille den men den bevæger sig løbende?
blackpet
Svar
#2
Det er så du kan følge en anden tidszone
Svar
#3
Så kan du følge med i tiden to steder på kloden. Selve uret stilles efter den lokale tid i den zone du befinder dig. Den røde viser kan du så stille efter DK tid (eller en anden tidszone), hvor den så viser dig klokken ved at aflæse på 24-timers kransen. Men dog kun som "timevisning".

Er det helt uforståeligt?

/Mads
Svar
#4
Tak for svaret, måske er jeg lidt tungnem, kan du ikke omsætte det i praksis?
Nu er klokken 12.10 og jeg vil gerne fave den røde viser til at vise GMT tid.
Hvis jeg forstår dig ret skal den røde viser stilles på 10.10 og kransen drejes så pilen står på??
/Søren
blackpet
Svar
#5
Er den 12.10 i DK er den så 11.10 GMT. Du kan gøre det på to måder:

1) Du stiller den røde viser til kl 11.10 efter (bevæger sig i timehak) efter kransens skala, og kransen så trekanten på denne står kl. 12.

ELLER:

2) Du lader den røde viser være hvor den er og drejer kransen til den røde viser står ud for kl. 11.10 på skalaen.

På denne måde vil den røde viser fortælle hvad kl. er i GMT-zonen. Du skal KUN have fokus på krans og rød viser her.

Det du i bund og grund skal tænke på er at den røde viser kører en omgang i døgnet og har samme funktion som den lille time-viser på dit alm. ur blot 24-timer i stedet for 12. Så er det enten bare at justere viseren ind efter kransens time skala eller stille kransen ind efter viseren.

Meget simpelt... Icon_e_wink

/Mads
Svar
#6
Hej.
Mads nu må rette mig hvis jeg er forkert på den, men har man sommertid i GMT, hvis ikke så er det jo rigtigt nok at de er 2 timer efter DK da vi jo har sommertid nu.

Mvh Lars
Svar
#7
Der ligger jo nok mere end et land på længdegraden, ex i Afrika tror jeg som gmt regnes efter - men om du tænker på lande i Europe med GMT så har de også sommertid -helt samtidigt med os - det er EU som har centraliseret det, så vi starter og slutter samtidigt men det er en gammel sag, første gang i Danmark i 1916 og igen i slutningen af 40erne

Rigtigt mange andre lande, selv langt fra EU som jeg har været i kontakt med, følger også sommertid

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Jeg gik nu efter Greenwich (som jo står for G´et i GMT) i England, som følger sommer/vintertid præcis som John siger. Her er de en time efter DK. GMT bruges idag oftere som en tidszone end som den officielle tid. Her benyttes betegnelsen UTC (eller UT). Men sorry hvis det skabte lidt misforståelser... Icon_cry

/Mads
Svar
#9
GMT er et "fast" tidspunkt. Derfor har London (Greenwich) GMT om vinteren og GMT+1 om sommeren (DK er henholdvis GMT+1 og GMT+2).

Og selvom tidszonerne nogenlunde følger breddegrader, så er det dog fastsat af det enkelte land. Det giver nogle spøjse eksempler, f.eks.:
- Mange lande har valgt at have "halve" altså GMT+4,5 (og der får Rolex GMT et problem, da den kun kan klikke i hele timer. JLC Hometime o.l. har ikke dette problem).
- Andre lande bruger ikke vinter/sommertid (Georgien er f.eks. GMT+4 hele året).
- Kina har kun EN tidszone (sat efter østkysten) på trods af landets størrelse. Derfor står solen op kl. 0330 eller lignende i den vestlige del af landet.
- Nepal har valgt GMT+5,45 Icon_rolleyes
- Hugo Chavez (vores allesammens ven i Venezuela) udtalte forleden, at han ville ændre landets tidszone for at sikre mere sol til de fattige om morgenen!
- I Australien fastsættes tidszonerne i den enkelte delstater. Dette betyder så, da man oplever at skulle stille tiden TILBAGE, når man rejser mod ØST pga. brugen af halve timer og brug/ikke brug af sommertid.

Bare lidt tanker om tid...

Det var ikke for at forvirre spørgsmålstiller. Man skal bare være på vagt, hvis man skal nå bussen i et nyt land.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#10
Her er så grunden til mit spørgsmål.....!

[url]"http://wwp.greenwichmeantime.com/">http://wwp.greenwichmeantime.com/[/url]

PLEASE NOTE: GMT DOES NOT SWITCH TO SUMMER TIME

Ikke for at gøre nogen noget, men iflg. dette kører netop GMT ikke sommertid, hvilket mange mener og tror. Mig selv indclusiv, indtil jeg var forbi denne side.
Dette skyldes jo nok at GMT bruges til at navigere efter, trods at der findes saelitter og deslignende moderne stads, så er der stadig nogle der navigerer efter GMT.

Mvh Lars
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)