Service af 16610 - indikationer
#1
Mit snart 8 år gamle 16610 er begyndt at vinde mere i tid ca. 5-6 s. dagligt. Det har længe vundet ca. 2-3 s. dagligt, men det har altså pludselig ændret sig. Da det har været købt brugt ved jeg ikke om det har været til service.

Er der andre indikatorer end øget +/- som taler for at uret skal til service? Hvad er konsekvensen ved ikke at sende uret til service?

Er der andet jeg skal være obs på?

På forhånd tak!
Svar
#2
At uret begynder at gå stærkere vil jeg nu ikke mene er en indikation af at det skal serviceres. Kun hvis det taber tid hvilket indikerer at tingene ikke kører så velsmurt som tidligere.

Prøv at trække uret helt op manuelt (30-40 omdr.). Læg det fra dig og se hvor mange timer det går før det går i stå. Ligger det og roder omkring 20 timers powerreserve ville jeg nok overveje et service. Holder det +30 timer ville jeg bare få det justeret.

8 år er ingen alder for et Rolex og det tager ikke skade af at der er langt mellem service intervallerne (8-12 år). Men afhænger også meget af hvor tit det bruges. Har du gået med uret dagligt de 8 år bør et service nok snart overvejes.

Der kan være knækket en rotoraksel eller andre sjove ting som kan skade værket. Det ses typisk på ældre Rolex ure at de på et tidspunkt har haft akslen knækket. Tegnene er rotorslidmærker på selve værket fordi rotoren har slebt på pga den knækkede aksel. En knækket aksel kan typisk mærkes ved at ryste uret vertikalt. Kan man mærke noget der rasler/slør bør man få tjekket uret. Desuden hvis rotoren skurer når den drejer, og der kommer metal mod metal lyde. Så trækker rotoren skæv og bør efterses.

Der kan være mange småting der har lidt en smule overlast pga manglende smøring. Men sjældent noget der decideret har ødelagt værket eller koster kassen at få skiftet.

/Mads
Svar
#3
Jeg prøver at teste powerreserven, som du foreslår.

Hvad kan være årsagen til, at det pludselig begynder at vinde mere tid altså ca. 4 s. mere dagligt?

Der er ikke noget der rasler i uret og det har heller ikke fået nogen stød
Svar
#4
Oftest begynder det jo at tabe tid pga mekanikken går sejere pga manglende smørring. Det er fin mekanik der ligger i et ur og et kraftigt slag/stor G-påvirkning kan slå det lidt ud af trit. Hvis du regner baglæns vil du se at du "beklager" dig over at dit ur er blevet 0,0035 % mere upræcist end før. Som du nok kan regne ud skal der ikke alverden til for at slå et måleinstrument så lidt ud af præcision Icon_e_wink Så smut forbi din lokale "smed" og få ham til at trimme det ind igen...

/Mads
Svar
#5
Powerreserven var 45 timer, så jeg går til min lokale Rolexforhandler mandag for at få det stillet.
Svar
#6
Med den power reserve lyder det som om du godt kan vente et godt stykke tid med service endnu.
Smag og behag om man så vil have justeret en afvigelse på +5-6 sekunder. Personligt ville jeg nok bare prøve at acceptere det, men ved ikke. Pt. går mit ret præcist, det er vist i omegnen af +1 sek/døgn.

Mvh. Martin
Svar
#7
Det skader næppe at en kompetent urmager tager et kig, og evt justerer, men at det kun vinder 6 sekunder er jo meget fint og stadig inden for COSC specifikationen (http://en.wikipedia.org/wiki/COSC).
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)