Svar: 7
Tråde: 2
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Er det korrekt at hour vision i guld skulle gå mere præcist end hv i stål?
Jeg har altid interesseret mig for ure men er først fornyligt begyndt at interessere mig for rigtige ure(mekaniske) derfor har jeg fulgt en del med i dette forum, som så har vakt min interesse endnu mere.
Grunden til det måske mystiske spørgsmål går på at AD fortæller at der er også guld i selve værket og at guldet vejer mere end stål og derfor skulle gå mere præcist. Er det noget i har hørt om?
Mvh
Schrøder
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Lyder klart som en and for at sige det mildt - en tynd forklaring for at forklare hvorfor guld uret koster så meget mere end stål - noget der ikke bare kan forklares ved guld pris forskellen.
MEN andre har måske mere viden. Guld i værket findes let, både forgyldte omega værker, guld chatoner som er i forbindelse med lejer . guld rotor sågår (ex Eterna golden hearth) men at der skulle være forskel på værket i stål modellen og guld modellen - never heard anything like it
vh
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Jeg har ladet spørgsmålet gå videre til min kammersjuk, der er væsentligt mere metallurg end undertegnede.
Jeg må dog melde mig til Hannovers and-forestilling.
Årsagen kunne være, at gnidningsmodstande skulle reduceres ved guld-mod-guld eller guld-mod-stål (fremfor stål mod stål). Dette vil jeg dog mene er ubetydelig i forhold til andre fejlgivende årsager, der er i mekanikken.
Alternativt kunne guld (qua den større massefylde) give et mere nøjagtigt drejningsmoment, men igen vil jeg mene, at dette er ubetydeligt.
Jeg kan dog tage grueligt fejl...
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
GTwatch Skrev:Jeg har ladet spørgsmålet gå videre til min kammersjuk, der er væsentligt mere metallurg end undertegnede.
Jeg må dog melde mig til Hannovers and-forestilling.
Årsagen kunne være, at gnidningsmodstande skulle reduceres ved guld-mod-guld eller guld-mod-stål (fremfor stål mod stål). Dette vil jeg dog mene er ubetydelig i forhold til andre fejlgivende årsager, der er i mekanikken.
Alternativt kunne guld (qua den større massefylde) give et mere nøjagtigt drejningsmoment, men igen vil jeg mene, at dette er ubetydeligt.
Jeg kan dog tage grueligt fejl...
Jeg tror værkerne er helt identiske og det kun er kassen og evt skive til forskel. Jeg kan ikke tro der er et gram guld mere i værket i guldkasse versionen end i stål.
vh
•
Om der er mere guld i værket eller ej, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men som jeg forstår det, er det det, AD har sagt (ikke at det nødvendigvis bliver rigtigt af den grund).
Jeg har heller ikke før hørt om modeller, hvor guldversionen har et andet værk end stålversionen af den givne model. But if AD says so...
Men lad mig endelig være gal på den.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 336
Tråde: 20
Hej
Stål versionerne af Hour Vision benytter cal. 8500, og guld versionerne benytter cal. 8501.
I cal. 8500 er broer, rotor mm. rhodineret.
I cal. 8501 er balancebroen og rotoren lavet i 18 kt rødguld ellers er værket identisk med cal 8500.
Mht til gang præcision er der ikke forskel, da det regulerende organ er det samme, om balancebroen er lavet i guld eller rhodineret messing spiller ingen rolle. De har kun brugt guld for at sætte endnu et unik præg på deres første inhouse værk gennem mange år.
Mht til guldrotoren i cal 8501, så er den formentlig lidt tungere end den tilsvarende rotor i cal. 8500. I TEORIEN burde det give et bedre/mere effektivt optræk, men bemærk at jeg skriver i teorien. Jeg vil blive overrasket hvis man overhoved kan måle/konstatere en forskel i optræks effektivitet ved praktisk/daglig anvendelse. Brugen er gulden i rotoren hører under kategorien: akademisk diskutioner uden praktisk betydning.
Min konklusion er at de bruger guldet for syns skyld i et i forventet lækkert værk.
/Tommy
•
Interessant at der er forskel på værkerne - så tog jeg fejl  (det skal nok sket igen på et tidspunkt!)
Pointen med at bruge guld på rotoren er jo, som du skriver, at opnå større effekt (grundet større masse, som er en faktor i formlen for roterende skiver/halvskiver/etc.).
Derfor vil jeg påstå, at der ER en forskel - men om den har praktisk betydning ved hverdagsbrug... Dog ser man jo i AP, at de har reduceret rotoren til 120 grader, eller Glashütte/Bregeut har mindre rotorer - altsammen for at kunne se mere af værket, gætter jeg.
På den anden side ser man jo skeletterede stål rotorer - og de har endnu mindre masse, uden at det har praktisk betydning.
# Stefan
•
Spændende - det var altså to forskellige maskiner. Forskellen er sikkert ikke let målelig, men i det mindste ikke en and fra en AD. Eterna lavede som sagt i 1958 det den gang hidtil mindste dame automat rotorur - med navnet GOLDEN HEART hvor også der, rotoren var af guld - 23 karat tilmed. Den begrundelse de gav i annoncer dengang var, at der var større masse, og ved at lave den i rent guld kunne den holde automatikken igang, så i det mindste i reklamesproget har de troet på den
Værk billedet er fra Rafnnt

resten er min kones fra samlingen

(solgt oprindeligt fra BIRKS i Canada)
Nå det blev vist en historie i historien. Om guldet gør forskel, eller i det mindste lidt forskel kan så diskuteres. Omega mener det åbenbart
vh
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Jeg støtter mig 100 % til Tommys indlæg. Der er forskel omend kun af visuel betydning. Guldet i Hour Vision er fortrinsvis brugt for at give den sidste finish i guld-modellen og har ikke den store praktiske betydning.
Der ligger dog en lille fordel ved at benytte guld vægt i rotoren, idet man kan reducere størrelsen og stadig opretholde samme tyngde pga guldets højere vægtfylde i forhold til stål.
Det betyder (ihvertfald i teorien) at et ur med guld rotor ikke kræver helt så meget bevægelse for at få rotoren i rotation og dermed optrække uret. Om det rent faktisk virker sådan i praksis tør jeg ikke sige. Men kombinationen af teorien samt at det giver et mere eksklusivt look, medfører at stort set alle high end producenter benytter guld masse i rotoren.
At det nye Hour Vision skulle være mere præcist med guldrotor er nu noget sludder. Det kan umuligt have indvirkning på præcisionen.
/Mads
•
Mads Gjødesen Skrev:At det nye Hour Vision skulle være mere præcist med guldrotor er nu noget sludder. Det kan umuligt have indvirkning på præcisionen.
/Mads
Ja det er vel - havde man nær lyst til at sige - en gang AD sales talk, som jeg ikke synes de kan være bekendt - Folk der køber ure i den klasse skal have helt seriøs orientering, og ikke ende op med et guld ur hvis de hellere ville have et stål ur, på grund af en historie om at uret går mere præcist - når det med alt vi ved ikke er tilfældet. Han kunne jo have holdt sig til at finsihen er flottere osv.
vh
•
|