schweizisk quartz
#1
Hej
Hvad er forskellen på et schweizisk quartz og et alm quartz?


Hilsen Tobias
Svar
#2
Næ de fungerer efter samme princip. Der er i bund og grund heller ikke den store forskel mellem et alm. mekanisk ur og et schweizisk.

Dog kan der som på de mekaniske værker være forskelle i kvaliteten på quartz værker. Forskellen er bare ikke så stor som på de mekaniske. Der er jo ikke så meget at differentiere idet quartz værker er så simpelt.

Opstår der defekter i et Omega (eller tilsvarende kvalitet) quartz værk ryger det ofte ud og erstattes med et nyt. Det er ikke muligt i samme grad som de mekaniske at reparere.

/Mads
Svar
#3
Tak for svaret.


Hilsen Tobias
Svar
#4
Hej Mads.
Nu må jeg tillade mig at komme med en sjælden rettelse. Det kan godt lade sig gøre at rep. et quartz-værk som et mekanisk. Det er jo som regel en simpel rensning der foretages, i de nyere ure. Herunder regner jeg ure der er nyere end 20-25 år. Ældre skal vi til at kigge efter slid mærker, dette gælder også visse quartz-værker.
Det der gør at man oftest skifter værket, er at det tager for langtid at skille det ad og samle det igen i forhold til hvad værket koster. Det er billigere at skiftet værket fremfor at skille det ad og samle det. Dette har nok ført til at mange ikke regner med man kan reparere et quartz-ur.....!
Specielt Omega har en del quartz-ure fra tidligere tid hvor vi idag kan se slid på visse lejer i datoskiftet, her er der ikke tale om "stenlejer", men messinglejer. Hvor der er slid mærker og deraf for stor friktion, hvilket kan få uret til at stoppe eller bare tabe om natten, når det skifter dato. Her repareres værket, såfremt kunden er villig til at betale......?
Disse værker kan man ikke få mere, så derfor rep.

Mvh Lars
Svar
#5
Tak for rettelsen Lars. Egentlig også det jeg mente, men kan efterfølgende godt se at min formulering måske var lige sort/hvid nok, så fint med dit uddybende svar Icon_e_smile

Selvfølgelig kan et quartz værk skilles og repareres på lige fod med et mekanisk, men faktum er at et typisk schweizisk quartz værk vel koster 50-200 kr. ab fabrik, så der skal ikke meget rep. til før arbejdslønne overstiger værkets værdi. Så derfor skiftes det ofte, hvis et nyt er let at skaffe. At producenterne så ofte pelser kunden rent prismæssigt for et quartz værk er en helt anden snak. Disse billige quartz værker koster ofte flere tusinde kr. at få skiftet på trods af deres beskedne produktionspris Icon_e_confused

/Mads
Svar
#6
Ups.... Så skal vi da have sadt priserne op, hvis de skal op i FLERE tusinde. Jeg tilstår gerne at jeg ikke tar over 1000,-..... endnu da...!!! Icon_twisted
Nå vil til at slukke ned, kører til Furtwangen i nat kl 3. Håber at se nogle af jer dernede.. Icon_e_biggrin

Mvh Lars
Svar
#7
Ha ha det er ikke urmagerne der tager overpriser men leverandørerne Icon_e_wink Jeg har hørt om regninger på 3-4.000 kr. for udskiftning af relativt simple quartz værker. Men her er nok også tale om mere eksotiske mærker og ikke Certina, Tissot, ect. Men mener da godt et Omega quartz værk skifte kan koste et par tusinde.

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)