Svar: 19
Tråde: 2
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hvad syntes i er den "rigtige" pris for det her ur?
[url]"http://uhrmageriet.dk/vintage_ure/omega_speedmaster_herre">http://uhrmageriet.dk/vintage_ure/omega ... ster_herre[/url]
Et ur er jo bare et ur - med mindre man har et "rigtigt" ur.
•
Svar: 126
Tråde: 6
Tjaehh..
Hvis man sammenligner med hvad der gik et for på omegamania ( http://catalog.antiquorum.com/catalog.ht...tionid=158), så virker den angivne pris da ikke urimelig...
Men det er jo altid lidt svært med Limited Editions og andre modeller der ikke findes så mange af - her er prisvolatiliteten ofte betydelig, og især for disse gælder det vel, at prisen er den, som en køber er villig til at give. Hvis der står en samler, som mangler lige præcis dette bestemte eksemplar i sin samling, vil prisen nemt kunne ligge i den høje ende af hvad mange synes ville være rimelig; er der ingen som gider at betale ekstra for raritet, vil sælger blive nødt til at sælge til en pris, der ligger tættere på de almindelige modeller.
•
Svar: 19
Tråde: 2
Jeg har snakket med flere urnørder (jeg er selv total novice) - de siger at det skal koste 15k eller deromkring.
Et ur er jo bare et ur - med mindre man har et "rigtigt" ur.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Du kan sagtens få speedmaster brugt til de 15k - men der er jo masser af modeller og dette er jo en NOS - altså helt ny ubrugt i æske og alt som jeg lige læste det, så den får du nok ikke til 15 - menmd det værk og som speedmaster, kan du få den til de 15 eller lidt over - men brugt og ikke limited.
Hvad den skal koste som limited ved jeg derimod ikke, og der er nok ikke så mange nye i omløb
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Hvis det nu var en "almindelig" Speedmaster Prof. som skulle sælges brugt ville prisen hos en urmager nok være 12-13 K, hvis uret var i god stand og med kasse og papirer. Hvis den NOS - ville den nok koste 15 K - så dine ure-nørd venner kan have ret i at det er prisen på en almindelig Vintage Speedmaster NOS fra den tid.
Nu er det jo ikke den almindelige, men en limited model og med cal 863 istedet for 861.... Den rigtige pris for dette ur er den køber og sælger bliver enige om - og længere er den ikke.
Hvis jeg samlede på Speedmastere og gerne ville have ligenetop denne model i min samling, ville jeg lede efter en i 2 år til omkring 20 K - hvis jeg ikke havde fundet den efter den tid ville jeg nok vide. hvad jeg skulle give for sådan en "sag". Den måde fik jeg min Seamaster Chronograf med cal 321 på. Jeg ledte i 2 år med en pris på 8K i hovedet - men måtte efter 2 år købe et til en højere pris, men så vidste jeg jo også hvad jeg måtte give.
Jeg får ofte det samme spørgsmål om fx. hvad man må give for en Omega Constellation Pie Pan, som jeg ved noget mere om. Svaret er dog præcist ligeså vanskeligt.
Jeg har solgt 5-6 Omega Constellation Pie Pan Guld på stål til priser fra 4K til 7K - den jeg så har tilbage ville jeg ikke sælge under 8K... for jeg gemmer jo ofte, men ikke altid, den bedste,
For det utrænede øje er der ikke nogen særlig forskel på den jeg solgte til 4K og den jeg fik 7K for. Hverken min far eller min bror, ville kunne se forskel. De var alle pæne og fremstod uden "fejl" for det blotte øje.
Gik man tættere på var der selvfølgelig forskel. En havde en renoveret skive og udskiftede visere, hvad køberen naturligvis fik at vide. En havde en lille bitte plet på skiven. En havde det hele, men var poleret en enkelt eller 2 gange....
vh Baun
•
Svar: 105
Tråde: 8
Prissætning af et specielt ur er aldrig nemt, men over 30.000 kr. for en Speedmaster Pro cal. 863 synes i min optik som alt for meget, også selvom det er den nummerede version (som ikke officielt er en limited edition og 10 års jubilæum Speedmasteren er det ikke helt – efter min vurdering, mere om det senere).
Udbud og efterspørgsel sætter den rigtige pris, sådan er det og hvis der er nogen der vil gi’ prisen på grisen og de er tilfredse med det, så fint med mig.
Men efter min erfaring, så ligger ’normale’ vintage Speedmaster Pro’s cal. 861 i prislejet 10-15.000 alt efter stand. Pre-moon versioner m/ cal. 321 ligger mellem 15 og godt 20.000 kr. De mere sjældne pre-moon og NOGLE limited editions ligger så fra 20.000 kr. og opefter. Det er vel og mærke i DK. Internationalt er prisen ofte noget under (og jeg holder Omegania auktionen udenfor her. Hammerslagspriserne var fuldstændig ude af trit med det ’normale’ køb/salg marked og er det stadig, selvom markedspriserne dog har fået et nøk opad. Men en flot event der formåede at presse priserne på urene skyhigh!)
Da Omega i tidens løb har sendt tonsvis af Speedmaster limited editions i omløb, kan det være mere end svært at prissætte disse. Jo mere speciel ur og begrænset oplaget er, ja, jo højere er prisen s’følgelig, men der er en grænse. En ’normal’ Speedmaster Pro cal. 863 m/glasbagsiden er relativ nem at finde og går efter min erfaring mellem 12 og 16.000 kr. på det åbne internationale marked (ebay, forhandlere mv.). Hvorvidt man skal/vil betale dobbelt så meget for et nummer på glasbagsiden er jo en smagssag, men det er reelt den eneste forskel udover special emballage, papirer mv. Det er klart at en 100% NOS tilstand øger prisen, men ikke så meget ift. super velholdte eksemplarer.
HVIS uret nu HAVDE været fra 1980, så havde prisen måske været ok. Men uret er fra ca. 1989/1990 jvfr. værksnummeret. 10 års jubilæums Speedmasteren findes der ikke særlig meget information om og den der findes er lettere modstridende. Der er dog ingen tvivl om at cal. 863 blev lanceret i 1980 i anledningen af 10 års jubilæumet for månelandingen, men det var ikke en rigtig limited edition, da den blev produceret op til ca. start 90’erne hvor den skiftede til cal. 1863. Derimod var der et par andre modeller i 1980 som betegnes som 10 års jubilæums ure, bla. et par varianter i guld og hvidguld også med glasbagside og enten cal. 861L eller 863 værk – det ’strides’ man lidt om. Cal. 863’eren i stål og nummereret kom dog på forskellige markeder i 80’erne som limited editions/nummereret i forskellige sammenhænge, bl.a. på det italienske og tyske marked. I 1987 indgik den så som del af det faste sortiment hos Omega.
Se evt. mere på: [url]"http://home.xnet.com/~cmaddox/10th_Anniversary_Moonwatch.html">http://home.xnet.com/~cmaddox/10th_Anni ... watch.html[/url]
Jeg har selv en model præcis magen til det fra Uhrmageriet. Nummereret på samme måde og med 1450 lænken. Den er fra 1989, fra det tyske marked og der medfølger en helt unik Omega boks, en række certifikater og dokumenter på den, der påviser, at den blev lanceret som et 20 års jubiluæms ur i 1985 på det tyske marked i anledning af Ed Whites rumvandring i 1965, sååååå…….
Hvis jeg skulle sælge mit eksemplar, så skulle jeg nok ha’ omkring 17.500 kr. for det (den er i near mint stand og serviceret hos Omega Bienne sidste år). Altså en noget anden pris end Uhrmageriets, men så er det jo også en privat handel mv., men det er dog noget af en prisforskel;-)
Just my two cents ……
/Kim
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Tak for det Kim. Dejligt at få alle betragtninger og begrundelser med - og jeg er langt henad vejen enig - og dit bud på prissætning af en Speedmaster vil altid være bedre end min. Som sagt gør jeg mere i dressure, Constellations mv.
Der er kun en lille ting - i min verden er der en STOR forsekel på en NOS - og en near MINT eller en som næsten ikke har været båret. En NOS er og skal være fuldstændig ny. Den kan være prøvet i butikken. Den kan have været udstillet, men den må aldrig have været brugt - bare en eller 2 dage. Altså efter min mening - og det lægger20% på prisen - som det jo så koster at gå med den de første to dage!
Jeg bruger alle mine ure og har heller ingen NOS - lidt af samme grund. Men for den samler der går efter så fine eksemplarer som muligt betyder det rigtig meget for prisen om et ur er ægte NOS!
Det dokumenteres også i hverdagen - se bare hvor mange herinde der er villige til at give 20-30% mere for et nyt ur - for at være den første og eneste ejer!
vh Baun
•
Rigtigt Baun,
HVIS det er rigtig NOS så er en 20% oveni nok rimmeligt, men det gør stadig det omtalte ur for dyrt IMO
Well, uret er ihvertfald knap 20 år gammelt og hvis det har lagt stille så lang tid så ville jeg nok under alle omstændigheder få det serviceret (hvis man vil gå med det og det ikke blot skal i bankboksen) og ja, så ryger der lige 2-3.000 kr. oveni prisen, ikk'
/Kim
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jo men det kan jo meget vel være serviceret - det lyder ikke unaturligt, det kan det godt være - men ja det lyder vel efterhånden som om det er absolut dyrt, hvis ikke det lige præcis er DEN limiterede version fra det år i NOS man absolut vil have.
Jeg har det som Baun - for lidt forstand på speedmaster i de limiterede serier, endnu et bevis på hvor sværd Omega (og så mange andre ures) verden er. Jeg tror jeg kan constellations rimeligt, men selv der kan man falde i så let som intet
vh
•
Rigtigt. Kan være det er blevet serviceret inden salg!? Men hvis det har været åbnet og serviceret, er det så NOS /ergo som det forlod fabrikken !?!?  ))
/Kim
•
|