Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Omega fra 50erne og 60erne (ville nok vælge fra 60erne) har Omegas egne værker (inhouse) i høj kvalitet. En del af værkerne er COSC sertificerede (det kan du søge efter i google) men om de er eller ikke er har ikke ogen betydning for gangen, kun måske prisen)
Constellation er topurene, seamaster og de Ville f.eks er også gode dress ure.
Pas lidt på forgyldt som let slides af fra den tid, se på stål, eller stål med guld (som ikke er forgyldning med tyk overdel i guld) eller guld
Som ny vil du have kæmpe risiko for at uret ikke er originalt (at skive, kassse visere og værk hører sammen) - der er fantastisk mange fejl.
Du bør for ikke at tage for stor risiko som ikke kender, i første omgang gå ind på vintage ure - køb og salg - og søg så efter Omega, der er masser af dress fra den tid til salg.
Det er ikke en garanti for originalitet ned i detaljen, men langt mere sikkert end auktioner. Du kan også spørge herinde til uret
vh John
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Omega har et bredt udvalg af ure fra 50'erne.
Hvis vi nu starter med de automatiske, kan vi opdele dem i 2 hovedgrupper:
Dem med hammer automatik som er fra før ca 1956. De fungerer fint med er skrøbeligere og der kan være problemer med at skaffe reservedele, Vi taler her om caliber 34X med lille sekundviser og 35x med stor sekundviser.
Og fra ca. 1956 kom de med fuld rotor omdrejninf - det jeg lidt bredt kalder 500 serien - det startede vist i virkeligheden med 491... men mest kendt for de tidlige 501, 504 (sjælden med dato) og 505. Lidt senere i 1958-9 kom så Omegas top serie af værker (efter min mening), som er 55x og 56x numrene. Men alle værkerne i 500 serien regner jeg for super værker og man kan stadig få dem repareret uden problemer.
Går vi over i de manuelle er der helt sikker 2 serier, som laver overskrifter .... de er stort set identiske med 26x har lille sekundviser og 28x har stor sekundviser. Det er værker som Omega lancerede helt tilbage i slut 30’verne men som Omega har brugt i Deres manuelle ure helt op til slut 60’erne. Og det siger noget når Omega bruger samme grundkaliber over så mange år. Det er de værker som vi i daglig tale kalder 30 mm, hvilket hentyder til at de er 30 mm i diameter.
Hvis du skal have et 50’er ur til daglig brug vil jeg anbefale en caliber af 500 serien eller en manuel. Skal den kun bruges til ”pæn brug” ville jeg finde en smuk Omega med hammerautomatik fra først i 50’erne – det er der historie ved – og mange af dem har ”maskuline kasser”. Prøv at lede lidt tilbage til tråden on ærlige og autentiske ure… Der kan du se et par hammerautomatik Omegaer.
Om det skal være Constellation, Seamaster, Genève eller det er lige meget - er lidt en smags sag. Eller bare en Omega. Det er alle høj kvalitets ure, som du kan stole på.
Hvis du ønsker at se et bredt udvalg af Omegaer---- fra 50 og 60’erne er du velkommen til at besøge mig i Nyborg…. Lidt vej at køre, men måske kunne det være turen værd. Jeg samler Omegaer og har 20-30 stykker.
Vi har en urdag i Horsens 9. juni og der har jeg dem alle med. Det er også en mulighed.
Hvis du nu ved lidt mere om hvad du søger kan vi måske hjælpe dig videre. Giv dig god tid – ure fra 50’erne skal findes med følelse! – og Omegaer med finfølelse!
Vh Baun
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Givet Likes: 0
Hej Holst
Hvis du er den mindste smule interesseret i gamle ure er det bare at komme til urdagen den 9 juni i Horsens, jeg vil garantere for at du ikke vil blive skuffet, for du vil få en masse inspiration til dit næste urkøb, og begyndere er mere end velkommen, for hos hos os er ingen spørgsmål for dumme, men du skal skynde dig da sidste tilmelding er 31 maj.
MVH Peter
•