Svar: 348
Tråde: 28
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Der kan jeg vist ikke prale med så meget.
Til gengæld er det fra de glade 60'ere, nærmere bestemt 1964

Og jeg er alligevel super glad for det!

Et Omega Seamaster "dress udgave" eller hvad man nu skal kalde dem.
Man kan læse om den her:
Seamaster 136.005 fra '64
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Jeg har et spindel lommeur fra 1800 tallet.
MVH Peter
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej Baun.
Så er det jo spørgsmålet hvem af Peder Koch'erne er det, og deres fulde navn er Peder Pedersen Kock.
1. Født Lyngså, Albæk (Nordjyllands amt) ca. 1707, død sst. 11. 4. 1781
Gift med Maren Pedersdatter, født ca. 1716, død 16. 11. 1803. Søn: Peder Pedersen Kock i Lyngså. Virksom i Koksgårde, Lyngså, Albæk som urmager, smed og tømrer, reparerede 1755 tårnur i Dronninglund kirke.
(Jeg har et billede af et af hans ure.)
2. Født Lyngså, Albæk (Nordjyllands amt) ca. 1748, død Kjærskov, Albæk 7. 6. 1815. Søn af urmager Peder Pedersen Koch i Lyngså og Maren Pedersdatter.
Gift 24. 9. 1775 med Anne Christensdatter Ruus, født ca. 1753, død 1806. Sønner Christen Pedersen Kock i Nibe, og Jørgen Pedersen Kock og Lars Pedersen Kock, begge Lyngså.
Virksom i Kokgårde, Lyngså, Albæk som gårdfæste, selvlært urmager, sølvsmed, kleinsmed og signetstikker. Fremstillede tårnur til Gaunø herregård (ejer Holger Reedtz-Thott, der 1780-91 havde Voergård med Peder Pedersen Kock som fæster).
Lidt oplysninger om de to P. P. Kock.
Mvh Lars
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Det er den Peder K. som levede fra 1748 til 1815
Værket købte jeg om Conni for 10-15 år siden af en urmager K Laurvig Rasmussen Østergade i Fåborg...
Min svigerfar havde tilbudt at lave os et standur... og det kunne han faktisk.
Det er lavet af gamle (meget gamle) gulvbrædder fra et hus (opført 1711) på Horne på fyn. Brædderne blev skåret igennen for at få den rette tykkelse til en urkasse - altså halveret på den "gale led"... Urkassen blev lave som en kopi af et ur han havde billeder af i original størrelse. Alt er lavet perfekt til mindste detalje!
For nu at gøre uret til et rigtigt familieklenodie har min far, som restaurerede gamle møbler og kunne lave almuemaling og staferinger malet kassen - dog er pynten på den lille låge lavet af Vagn Bysted, Vejle, da min far havde respekt nok til ikke selv at påtage sig den opgave!
Et sjovt ur at eje!
vh
Baun
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Mit ældste er et engelsk spindel lommeur, fra slutning af 1700-tallet...
•
RunesS Skrev:Mit ældste er et engelsk spindel lommeur, fra slutning af 1700-tallet...
Hej Rune. Er det muligt at se billeder? Jeg vil meget gerne se, hvordan sådan et gammelt ur ser ud?
•