Automatik og manuelt optræk
Jeg har et semaster cal 552 - som er automatic. Men jeg mente at det var muligt at trække det op i hånden - lissom et manuelt værk. Er det korrekt?

Er der cal. der KUN er vha. automatic - eller er min klokke istykker.

PS. Går iøvrigt perfekt.

hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
Jeg skal ikke gøre mig klog på Omega (og slet ikke her!), men der produceres i hvert fald værker, der kun kan trækkes op ved automatikken og ikke manuelt (Seiko f.eks.).

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Jeg mener at cal 552 b'ør kunne trækkes op manuelt....

Hvorfor mener du ikke den kan det? Hvad er symtomet?

vh Baun
Svar
....tja - den sidder urokkeligt fast.
Kan trækkes ud og stille tiden. Trækker op fint såsnart den kommer på armen - går perfekt - selv ved mindste aktivitet.

Ingen mislyde.

Og derfor antog jeg at den skulle være sådan.
Men .... så er klokken nok istykker.

hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
En calibre af 550/560 serien kan trækkes op manuelt, det skal man kunne gøre uden at skulle bruge meget kraft, skal man det trænger uret/hjulet til service.

Fejlen kan skyldes flere ting. Klikkehjulet i automatikken er enten
1) defekt,
2) meget slidt
3) det er længe siden det er renset og smurt
4) det er smurt forkert

ofte kan fejlen rettes ved at rense og smøre korrekt, ellers skal hjulet udskiftes

VH
Tommy
Svar
Tak for alle tilbagemeldingerne.

Fatisk blev jeg lidt i tvivl og checkede igen. Helt fast sidder det ikke. Men det lyder som om det skal serviceres / smøres.

Tak for tilbagemeldingerne, der må spares sammen til et service. Har et Memomatic som osse skal samme vej......

hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
Hej

Et komplet service på en caliber 552 ligger på cirka 1000 kroner inklusiv nyt glas, og ekstra 250 kroner for en ny krone hvis den skal skiftes.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)