Svar: 88
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hejsa..
Som nogen af jer sikkert ved, har jeg gennem nogen tid været på udkig efter et mekanisk ur, enten håndoptrukket eller automatisk, men jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilken model jeg vil have.. Så her til morgen kom jeg til at tænke på noget.. Jeg arbejder for tiden på fireholdsskift, hvilket giver 12 arbejdsdage om måneden, med 12-timers vagter.. I de 12 dage hvor jeg arbejder, vil jeg ikke benytte uret af to simple grunde.. For det første fordi jeg vil passe på det, men for det andet også fordi vi slet ikke må bruge ur (eller smykker) på arbejde..
Jeg har ladet mig forstå, at når man køber sig et mekanisk ur, kan man godt forvente at skulle bruge den første måned på at få det til at gå stabilt.. Dette bliver vel et problem med mine skiftende arbejdstider? Sagen er så den, at jeg stopper med dette arbejde sidst i 6. måned, så om man ville have lettere ved at få uret til at gå stabilt, hvis man brugte det uafbrudt.. For så burde jeg måske lige vente yderligere to måneder før jeg sender en bestilling afsted!
Har ikke haft et armbåndsur siden jeg var en lille knægt! Og det var med velkrolukning :S
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Jeg tror ikke du skal være så bekymret mht. problemet. Man bruger de første par mdr. på at holde uret igang, så det går kontinuerligt og derudfra finde ud af om det går præcist. Om det bliver brugt eller ej er nok ikke det afgørende. Du kan bare trække det op manuelt, hvis du føler det er nødvendigt.
Men du skal ikke ligge så meget i den snak. Går det i stå eller ligger uden at gå sker der ikke noget ved det. Om et par mdr. når du så er ude over disse skiftende arbejdsperioder kan du jo starte "indkøringsfasen". Jeg ville ikke afholde mig fra at købe nyt ur pga. denne bagatel. Du kan til enhver tid gå til din urmager og få det justeret hvis det viser sig at på upræcist.
/Mads
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Enig med Mads G (forbandet sjældent man kan sige, at manden tager fuldstændig fejl, når det drejer sig om ure

).
Dertil skal du huske, at ure, der bliver købt hos en urmager, kan have ligget i i måneder på lagre rundt omkring. Det sker der ikke noget ved.
Derudover er der sikkert en del herinde, der ikke når at få gået "et par måneder" med alle deres nye ure.
Så vi glæder os til et billede
# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Det med justeringen har jeg jo også overvejet, men da jeg hælder til at bestille online, sandsynligvis fra ur-tid.dk, med mindre jeg finder noget brugt herinde i mellemtiden.. Det skaber jo et mindre problem mht. justeringen gør det ikke? Vil da tro, at det koster at skulle have åbnet uret og justeret det ved en urmager, når jeg nu ikke har købt uret det pågældende sted.. Men til gengæld kan jeg få det gjort ved én af de urmagere fra kbh, som i roser til skyerne herinde, idet jeg flytter til amager sidst på året.. Dét er sådanset også grunden til mit ret begrænsede budget.. Og i den forbindelse læste jeg også din nye artikel Mads!.
Har ikke haft et armbåndsur siden jeg var en lille knægt! Og det var med velkrolukning :S
•
Nu er det ikke sådan at ALLE nye ure går som vinden blæser. De fleste nye ure går faktisk ganske udmærket og jeg tvivler på at det er mere end maks. 10-15 % der har behov for denne efterjustering. Måske vores urmagere har et konkret tal?
Det afhænger også meget af personen som bærer det. Jeg går sjældent med et ur mere end 1-3 dage ad gangen, og så betyder en daglig afvigelse på 10-20 sekunder jo ikke alverden. Bærer man samme ur døgnet rundt og har man behov for at det går super præcist mht. tog/busser/what ever, er det jo mere vigtigt for brugeren at det går snore lige.
Jeg er sikker på at du kan lave en aftale med Jens om at uret justeres UB hos Mølbak, Krognos, ect. hvis det viser sig at gå for upræcist til dig. Jens er en flinker fyr og vægter bestemt kundeservice højt.
/Mads
•
Nu har jeg ikke selv handlet med Jens, men det er bestemt også dét indtryk jeg har af ham!. Hvilket ur det bliver til har jeg dog endnu ikke helt bestemt mig for.. Hvilket kunne du bedst lide af de du testede Mads?
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Det er bare at købe uret bruge det i den arbejdscyklus du nu har og så om måske 6 til 12 måneder at få det efterjusteret hvis det ikke går nogenlunde korrekt.
MVH Peter
•
Tusind tak for jeres forslag.. Det vil blive taget op til efterretning det hele..
Er der nogen der kan give et skud i tågen, på hvad sådan en justering vil koste, såfremt det bliver nødvendigt?
•
En justering kan vist maks. løbe op i et par hundrede kr. Men det ved Peter nok bedre.
Af de ure jeg kiggede på var jeg mest imponeret over Certina. Den havde den flotteste finish. Men alle fire ure gav meget ur for pengene. Værkerne var helt identiske så her er det hip som hap.
Må jeg give dig et lille in-sider tip så tjek lige Chronosport ud. De produceres af folkene bag Sinn og giver virkelig smæk for skillingerne.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.chronosport.de">www.chronosport.de</a><!-- w -->
/Mads
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
En efterjustering koster cirka 100 til 150 kroner på de ovennævnte værker.
MVH Peter
•