Hvad skaber et samler objekt?
#1
Hej alle,

Jeg er efter at have købt mit vintage 16800 Sub blevet lidt nysgerrig efter hvad det egentlig er der gør at nogle modeller i særdeleshed bliver guf for samlere.

Hvilke kriterier skal opfyldes for at et Rolex bliver et eftertragtet samler objekt?

Og lige et ekstra spørgsmål til jer garvede rotter i gamet, er der så nogle eksempler på nogle modeller som i en periode har været samler guf for derefter at blive "upopulære" igen?
Svar
#2
Larzovic Skrev:Hej alle,

Jeg er efter at have købt mit vintage 16800 Sub blevet lidt nysgerrig efter hvad det egentlig er der gør at nogle modeller i særdeleshed bliver guf for samlere.

Hvilke kriterier skal opfyldes for at et Rolex bliver et eftertragtet samler objekt?

Og lige et ekstra spørgsmål til jer garvede rotter i gamet, er der så nogle eksempler på nogle modeller som i en periode har været samler guf for derefter at blive "upopulære" igen?

>>>>

Hej,

tja, godt spørgsmål!

Fx er "Double Red" Sea-Dweller eftertragtet, fordi den kun blev lavet i kort tid.

Og "Daytona" (såvel "Zenith" værket, som det nye in-house værk) har jo altid været eftertragtede, men det skyldes den "hype", der har været, fordi Rolex kun laver få af dem (Rolex har større fortjeneste på guld og guld/stål modeller).

Og til dit spørgsmål omkring, om der er nogle ure, som HAR været eftertragtede, men ikke er det mere, så kan jeg svare, at Daytona nu faktisk anses som været OUT i samlerkredse, jf nedenstående link:

[url]"http://www.kronosclub.com/KC/main06.asp?mnuType=BLACK">http://www.kronosclub.com/KC/main06.asp?mnuType=BLACK[/url]

Jeg har igennem tiderne haft tre Daytonaer (alle med det modificerede Zenith-værk). Men har solgt dem, efterhånden som jeg fik dem, fordi jeg af en eller anden grund altid har haft et had-kærlighed-forhold til uret.

Det findes der igen grunde til, men nok mest, at jeg savner en dato, plus at jeg synes, at det er møg irriterende, at man skal skrue kronografknapperne ud for at bruge kronografen! IKKE særlig praktisk, hvis man skal tage tid på noget "her og nu". Så kan man jo ikke ligesom bede "eventen" om pænt at vente, for "jeg skal LIGE skrue de knapper løs, før jeg er klar", vel? Et minus (ved Zenith værket) var også, at man ikke kunne stoppe sekundviseren på normal vis, men skulle holde igen på sekundviseren med kronen. På den nye Daytona er der "sekundstop".
Mvh., Bo.
Svar
#3
Som jeg ser det skal der følgende til for at et Rolex opnår samler-værdi:

1: Uret skal være udgået af produktion.

2: Uret skal være "populært" mht. udseende. Dvs. pt. er det tool-watch looket der hitter. "Små" ure som Date Just og Airking er for dressy og små.

3: Jo ældre og mere begrænset produktionsperiode jo mere eftertragtet.

4: Modellen skal have synlige kendetegn som rød skrift, creme-skive, osv.

5: Har uret en kendt person, film, historie, ect. tilknyttet øger det efterspørgslen og værdien.

Jeg har det lidt på samme måde som Sea-Dweller beskrev mht. Daytona´en. Flot og lækkert ur, men hypet fra ikke-kendere gør det uinteressant i den alm. version. Jeg hørte engang en sige: "Stål Daytona´en er uret der er umuligt at skaffe, men som alle har". Det er vel ganske rammende.

Men jeg ville nu gerne have et "Patrizzi" eller manuelt Daytona.

/Mads
Svar
#4
Mads Gjødesen Skrev:Som jeg ser det skal der følgende til for at et Rolex opnår samler-værdi:

1: Uret skal være udgået af produktion.

2: Uret skal være "populært" mht. udseende. Dvs. pt. er det tool-watch looket der hitter. "Små" ure som Date Just og Airking er for dressy og små.

3: Jo ældre og mere begrænset produktionsperiode jo mere eftertragtet.

4: Modellen skal have synlige kendetegn som rød skrift, creme-skive, osv.

5: Har uret en kendt person, film, historie, ect. tilknyttet øger det efterspørgslen og værdien.

Jeg har det lidt på samme måde som Sea-Dweller beskrev mht. Daytona´en. Flot og lækkert ur, men hypet fra ikke-kendere gør det uinteressant i den alm. version. Jeg hørte engang en sige: "Stål Daytona´en er uret der er umuligt at skaffe, men som alle har". Det er vel ganske rammende.

Men jeg ville nu gerne have et "Patrizzi" eller manuelt Daytona.

/Mads

>>> Gode ekstra points, Mads! I øvrigt: Formuleringen ""Stål Daytona´en er uret der er umuligt at skaffe, men som alle har" står i nedenstående link, hvis du skulle have glemt, hvor det stammer fra (jeg roder tit selv rundt i bøger og Internet, for at finde ting, jeg har læst/hørt, og som jeg bare ikke kan finde igen):

[url]"http://www.kronosclub.com/KC/main06.asp?mnuType=BLACK">http://www.kronosclub.com/KC/main06.asp?mnuType=BLACK[/url]
Mvh., Bo.
Svar
#5
...til noget der ligner lov. Kronosklub er iøvrigt selv særdeles uklare om deres holdning til Daytona'en og samlerværdi. Den er både Hot og Black Listed samt invensterings værdi.
Synd at Larzovic ikke fik et bedre eksempel på et ur der er upopulært.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#6
KlausM Skrev:...til noget der ligner lov. Kronosklub er iøvrigt selv særdeles uklare om deres holdning til Daytona'en og samlerværdi. Den er både Hot og Black Listed samt invensterings værdi.
Synd at Larzovic ikke fik et bedre eksempel på et ur der er upopulært.
Mvh
Klaus

>>>>

Enig, Klaus! Og det er lidt latterligt, at den står på både black og hot listen. Men det han måske har ret i, er, at mange køber netop Daytonaen for en form for "potensforlænger" for at vise, at "JEG er noget ved musikken, er "connected" og har pengepungen i orden". Det motiv for at købe et Rolex er i og for sig okay, men rammer IMHO nok alligevel lidt forbi ideen ved at eje et Rolex-ur. Den er så nok OGSÅ på hot listen, fordi man ikke helt kan komme udenom, at uret stadig er svært at skaffe, af hvilken grund det er eftertragtet, også som investering.
Mvh., Bo.
Svar
#7
...der kender til Rolex Bubbleback historien? Det var vist en model der tog sig en tur i rutschebanen hvor mange samlere kom i klemme.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#8
At Daytonaen både er på hot og black listen fortæller vel ganske godt hvordan meningerne er delt i to. Enten elsker man det, eller også er man ikke så tændt på det. Det eneste som trækker ned ved uret er netop denne hype blandt ikke-kendere, som alle ønsker at eje dette ur. Var det hard-core samlerne som fandt det fantastisk, ville jeg nok se anderledes på sagen. Men jeg er og bliver nu også mest til vintage Rolex.

Vi kommer dog ikke uden om at det er et fantastisk ur. Ingen tvivl om det. Der er flere modeller som har taget lidt prismæssige op- og nedture. Men de seneste 4-5 år er det vist fortrinsvis opture hvorefter prisen har stabeliseret sig.

/Mads

Bo det er ikke på kronosclub jeg har set det med at Daytonaen er uret der er umuligt at skaffe, men som alle har. Det er en Rolex-side. Mon ikke det er på R-l-x.
Svar
#9
Mads Gjødesen Skrev:At Daytonaen både er på hot og black listen fortæller vel ganske godt hvordan meningerne er delt i to. Enten elsker man det, eller også er man ikke så tændt på det. Det eneste som trækker ned ved uret er netop denne hype blandt ikke-kendere, som alle ønsker at eje dette ur. Var det hard-core samlerne som fandt det fantastisk, ville jeg nok se anderledes på sagen. Men jeg er og bliver nu også mest til vintage Rolex.

Vi kommer dog ikke uden om at det er et fantastisk ur. Ingen tvivl om det. Der er flere modeller som har taget lidt prismæssige op- og nedture. Men de seneste 4-5 år er det vist fortrinsvis opture hvorefter prisen har stabeliseret sig.

/Mads

Bo det er ikke på kronosclub jeg har set det med at Daytonaen er uret der er umuligt at skaffe, men som alle har. Det er en Rolex-side. Mon ikke det er på R-l-x.

Et s/s Daytona vil aldrig blive hver mands eje! Sådan er det. Uret er ufattelig populært, og ja efter batchene er øget i takt med indfasningen af 116520'eren....altså nyeste model....så er der flere der har den seneste model! Men et manuelt Daytona eller 16520'eren bliver ALDRIG et ur, som alle har. Der er ganske enkelt for få producerede ure til en sådan påstand. Så jeg har kun latter til overs for kronosklub.

For dem der kender de gamle 6XXX eller 16520 - og her mener jeg ikke bare navnet men historien (værkerne, urskiverne, transitions etc) så er det nok DÉT meste spændende samlerur overhovedet inden for Rolex.

Claus
Svar
#10
Claus jeg er helt enig. Ovenstående var myntet på 116520. Sorry hvis det var uklart...

Så bare lidt ærgerligt at 16520 og 116520 ligner hinanden så meget rent udseende mæssigt. Men ok samme problem er der vel med de øvrige sportsmodeller. Forskellene er minimale. Nå jeg er nu stadig mest til plexi, så 16520 Daytona´en må vente. Skal lige have fingre i et DRSD først Icon_e_wink

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)