Serienumre på kasse og værk
#11
Så må vi venter på en Peter eller Lars tror jeg. Med 15 lignes eller omkring de knapt 34 mm er det jo et dame lommeurværk med det nummer, efter mit gæt, men kassen og skiven har intet med 1902 at gøre
- men hvordan sekund sub dialet ligger korrekt ved kl 6 ved jeg simpelt hen ikke

Et ca 34 mm værk med nummer fra 1902/03 - lagt i en næsten 45 mm kasse (uden krone målt) og med en skrive som givet intet har med 1902 at gøre???

Lars og Peter (du kan jo spørge din far Peter Icon_e_biggrin ) kan i gætte jer frem i det her?

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#12
Så fremt det er en 15 lig. så er det en formindsket udgave af det berømte 19 lig. værk fra 1894.
Det kom på markedet 1898 sammen med 13 lig., 12 lig., 11 lig. og 10 lig. hvor den eneste forskel er størrelsen, ellers er de ens.
Det der så undrer mig lidt er at dette her værk har løse chatonens og fin regulering. Yderligere så sidder kasseskruerne et andet sted på dette værk end på de tegninger jeg har kunnet finde af cal. 15 lig. på dette værk sidder de ved den venstre løbeværksbroskrue og på mine tegninger af værkerne sidder den ved den højre skrue, foruden at dette ur har fin regulering. des uden så har kronehjul og fjederhus byttet plads!!!!
Alt dette får mig til at tro det ikke handler om cal 15 lig.

Når jeg så begynder at kigge på diverse cal. fra den tid og frem til 1930'erne, så bliver mit bedste bud en cal 37,6 (efter 1949 cal. 150)
Dette passer med tegning af uret dog ikke med chatonens og skruerne til dækstenen i balancebroen er drejet 90 grader og finregulering, men så kan det være at pointen kommer her, beskrivelse jeg har af cal 37,6: Rundt ankerværk med 15 sten bestemt for lommeure. Markedsført 1930. Findes til tider i store piloture for håndledet. Fik cal 150, 1949

Alt dette kan jeg godt se, det ikke passer med værknr., men urets udsende passer ikke med tegningerne af værkerne før denne cal.. Så det bliver mit bud, og så lige det at fjederhusbroen ikke ser sådan ud på cal 15 lig. fra 1898, men passer bedre med cal 37,6 (150)
Desværre har jeg ikke tegninger af værkerne i kvalitet A, men kun i kvalitet B, og her kan der måske ligge en del af de forskelle jeg kan se i forhold til mine tegninger
Kigger jeg så på billedet af uret vil jeg sige at det er tidligt pilotur, hvordan det så passer med numrene det må guderne vide ? ? ?
Yderligere har jeg ikke kunnet finde ure der er nyere med 3/4 platine (løbeværksbro dækker ca. 3/4)
Det er mit bedste bud.

Mvh Lars
Svar
#13
Lars, du mener altså aldrig, at uret har været et lommeur men istedet et pilotur fra 30'erne? Kan det tænkes at kassen så aldrig har været skiftet ud og uret fremstår helt originalt (dog evt. med ny skive)?
Det passer dog ikke sammen med serienummeret, hvis cal 37,6 først kom i 30'erne????
Svar
#14
Altså det der med numrene, tja, jeg ved ikke hvad, andet end det er ikke første gang jeg ser det. Har forøvrigt lige tjekket, cal 37,6 kom ikke i 1930'erne, men 1930 blev det markedsført.
Og ellers ja, i forhold til dine billeder og mine tegninger af diverse Omega-værker. Så er dette det første værk der paser med mine tegninger af Omega's værker og dit billede. Så ja det er mit bedste bud, men jeg er ikke sikker fordi det med numrene ikke passer med det jeg umidlbart kan finde ud af.
Om der er ny skive på er jeg ikke sikker på, husk nu lige på dengang var der ikke så meget med miljø, da kunne de bruge "skrappe" sager til at behandle skiverne med, og det gjorde de!

Mvh Lars
Svar
#15
Hvor er sammenhænget i et nummer der siger værket er fra 1902/3??

og skiven - tror vi på den som før 1940 overhovdet?????????

vh JH
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#16
Jeg fandt et ur på nettet, som ligner mit lidt og har 37,6-værk.(se uret her).

Værket ligner rigtig nok mit - men ikke helt. Det skal også understreges, at værket på mit ur kun er 33-34 mm (passer med de 15 lignes), hvorfor det vel ikke kan være et 37,6???

PS. Sælgeren på ebay (linket ovenfor) opgiver sit ur til at være fra 1910-1920, men serienumrerne på værk og kasse viser, at det er fra start 30'erne.
Svar
#17
Ja det er fra ca 1930 og det er sikkert ikke et seriebygget. Selv det at der står Omega i kassen og kassenummer får det til at være fra Omegas egen fabrik. Mange lavede special kasser til lommeurs værker og skrev Omega osv i dem

Je ved Mads G i en anden tråd har beskrevet et ur han selv bygger med et værk fra et lækkert gammelt armbåndsur (tro det var G&P) og at han uden problem fra fabriken fik skrive fabrikkens navn på skrive sammen med sit eget, så længe det var deres original værk der sad i, så det var sikkert også den gang helt OK at skrive Omega, bare det var et sådanne værk.

Jeg tror heller ikke umidelbart på at skiven er fra tiden. Det har været et lommeur, og er derfor først ændret til armbåndsur langt senere, og har fået nymalet skive med Omega på i den anledning.

Jeg siger ikke at det ikke er pænt er sjovt, men det har bare ikke nogen værdi hvis det er selve omega og deres histori osv man er ude efter.

Spændt på hvem der lige forklarer hvordan dit ur har sekundviseren korrekt placeret, det er simpelthen uden for mit videnfelt om kaliberen kan bruges sådan

Værket på ebay ligner Omega 37.5T1 - mange af værkerne "så sådan ud" men jeg kan ikke lige finde en 15 lignes, du kan spørge Omega?vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#18
Hej John.
Har du læst mit første indlæg i denne tråd, så står jeg ved det stadig. Der er ikke lavet fusk med dette Omega-ur. Jeg tror det er 100% originalt flyver-ur, men får i KK overbevist om andet så vil jeg gerne være køber af dette ur. Bare gi' et praj, KK.
Det at sek.viser sidder rigtigt, er da ikke unormalt til lommeure med springkapsel, der sidder sek.viseren da ofte kl 6 og kronen kl 3.
Har da selv et 19 lig. ur hvor dette er tilfældet.

Mvh Lars
Svar
#19
Lars Skrev:Hej John.
Har du læst mit første indlæg i denne tråd, så står jeg ved det stadig. Der er ikke lavet fusk med dette Omega-ur. Jeg tror det er 100% originalt flyver-ur, men får i KK overbevist om andet så vil jeg gerne være køber af dette ur. Bare gi' et praj, KK.
Det at sek.viser sidder rigtigt, er da ikke unormalt til lommeure med springkapsel, der sidder sek.viseren da ofte kl 6 og kronen kl 3.
Har da selv et 19 lig. ur hvor dette er tilfældet.

Mvh Lars

Ja jeg har læst det men synes nok stadigt,at når du skriver "hvordan det så passer med numrene det må guderne vide ? ? ? " så bekræfter det mig i risikoen for at det er sammen bygget. Hvornår tror du det er sammen bygget i så fald, fra lommeur med springkapsel til dette? (bare sådan et vildt gær)
Og selv om de brugte stærke farver og kradse midler, tror du så helt på en skive fra 1930 ser sådan ud?? Jeg gør ikke og kombinerer det med de mystiske numre - numrene er jo normalt det som blir tilbage - ikke ændres når ting kombineres, men intet er umuligt, og jeg forstår din købelyst:)
Jeg ville spørge Omega Vintage - det tager tid men virker nogen gange
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#20
Hej John.
Jeg har allerede skrevet til Omega Vintage via deres hjemmeside. Nu må vi se, hvad de siger. Om ikke andet kunne det være sjovt at få gjort uret originalt, hvis det viser sig at være et put-together.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)