Baun skrev i anden tråd om prisen på div vintage Omega
Baun havde en sikkert rigtig betragtning om De Ville eller Seamaster i en anden lang tråd om andet emne - så jeg tager ny tråd.
Jeg er usikker på original prisen og serierne.

Hvad var priserne i ex 65 for et sammenligneligt ur - ex stål med sekunderviser, dato og ikke andet egentligt - ved nogen?

Og hvordan med betegnelserne. jeg kan på Omega vintage siden se at en del De Ville jo hed Seamaster De Ville, medens andre - KUN hedder De Ville - og jeg ved jo også at visse bare hedder Automatic i den tid.

Jeg er med på at Constellation var dyrest, men resten - hvilke betegnelser har de brugt fast - Lars -Peter -Baun?

Jeg kan finde priser som ser sådan ud fra Omega vintage for samme kaliber (551) i stål
ex:
Geneve chf 235
Seamaster chf 255
DeVille chf 225
Constellation chf 365

Er det mon rækkefølgen for disse og er det de hovedserier de havde fra ex 60 til 75 og hvornår brugte de De Ville alene og hvornår som Seamaster De Ville?

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Der er en model der hedder Seamaster DeVille der lå imellem Seamaster og Constellation rent prismæssigt, findes ikke i gulddouble men kun i stål, guldstål og helguld, dog er langt de fleste i guldstål og langt de færreste i helguld.

MVH Peter
Svar
Generelt kan man ikke katagorisere Omega serierne helt som hvad er finest/dyrest og nedefter.

Men nøjes man med at tale:

Constellation, Seamaster og Seamaster DeVille - mener jeg godt man kan.

Fra starten (af disse serier) var der Seamaster. Den kom sidst i 40'erne og var Omegas måde at sige: Her har du et lidt sportsligt ur, som også er lidt mere vandtæt end de fleste ure.

Det var en succes med det image og bagsiden gjorde det lidt spændende.

Ideen blev genbrugt først i 50'erne da man skabte Constellation serien, som Omegas prestige serie for dressure som skulle konkurere i den lidt finere "division" alle Constellations er:

COSC
Med stor sekundviser
og med Omegas bedste værker for tiden
og alle med høj finish og med strøg af luksus

Så havde man Genevé som jeg aldrig har fanget ideen i - måske kan en anden forklare den.

Man manglede et dressur for de som ikke ville eller kunne købe en Constellation, men synes at Seamaster var måske for lidt dress og for meget sport (hvem der nu kan forstå det i 2007) men måske især - for ordinært. I 1960 lavede man derfor Seamaster De Ville serien, som jo så blev med lidt tyndere og finere værk - fx 601, 610, 613 istedet for 28x - og vistnok alle med stor sekundviser (jeg tror den lille på det tidspunkt blev regnet for lidt "morfar") - og som Peter skriver ikke i double - for de var lidt finere end Seamaster.

Ideen var bæredygtig og efter ca 1967-8 blev De Ville en selvstændig serie af Dressure, hvor omega prøver at lave et ur til den moderne mand, som nok er konservativ, men også godt tør købe et design som er progresivt! Idag er De Ville serien helt i top og sælger godt samtidig med at det er her nye udviklinger ofte prøves!

Jeg har skrevet dette uden at lave checkopslag, så der kan være mindre justeringer, men sådan er det i mit hovede!

Jeg tror man prøvede at lave noget lignende med Genevé - og Genevé Dynamic serien sidst i 60'erne, men succesen var svær at finde i Omega i 70'erne. Det ville dog ikke undre mig hvis Omega i fremtiden vil bruge Genevé navnet og Dynamic navnet til at vinde markedsandele i et segment hor de ikke lige har fat nu. Mon ikke Dynamic kunne konkurere med Fortis, Oris, Certine, Tissot - på ungdommelige tool ure hvor man tør bruge lidt mere af det jeg kalder "Fætter BR" effekterne?

vh Baun
Svar
Det du skriver ud af hovedet stemmer fint med hvordan jeg har det på hukommelsen, så det var en udemærket afstemning tak

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg skrev at Genevé ikke lige stod helt klar - her kan man læse den officielle forklaring:

[url]"http://www.omegamania.com/pdf/PDFchapters/CH%20IV%20-%201%20-%20lot%20191%20to%20199%20Geneva.pdf">http://www.omegamania.com/pdf/PDFchapte ... Geneva.pdf[/url]

som indledning til afsnittet i Kataloget til Omegamania auktionen!

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)