Temperaturens påvirkning af urets gang?
#1
Hejsa

Jeg har tit tænkt på, hvorvidt en højere gennemsnitstemperatur for uret vil få det til at gå hurtigere ellere langsommere eller om det er helt individuelt fra ur til ur?

Jeg tænker her på, at det vel både kan påvirke fjederens egenskaber samt oliens viskositet samt måske nogle andre ting. Umiddelbart ville jeg tro at uret gik hurtigere ved højere temperatur, men det er blot en fornemmelse jeg har og helt uden noget grundlag.

Er der nogen der kan fortælle hvorvidt det har betydning?

Mvh. Martin
Svar
#2
Det med at viscociteten ændre sig har tæt på ingen betydning, på kortere sigt, at uret skifter position når du bære det konstant, er et større problem.
Olien vil, ved højere temp, måske "fordampe" hurtigere, hvilket vil give et tættere service interval.

Jeg mener et ur går langsommere, når det bliver varmere. Fordi metal udvider sig ved temp stigning. Derfor vil balancehjulet udvide sig, hvilket vil gøre balancen langsommere. Er ikke sikker på hvad en temp stigning gør ved spiralen. Det må jeg slå op.

Der er jo gjort flere ting for at temp kompensere. f.eks. Earnshaw balancen, hvilket er en bimetalisk, "splittet" balance hjul...

Edit:
Hentede lige det om effekten på spiralen, ved temp. ændring, på TZ Horologium:
Citat:While I will leave the many complicated details of the balance spring aside for the present, it is still necessary to say that conventional steel springs are very sensitive to temperature. Thus, when steel springs were all that were available, it was seen that a rise in temperature caused an increase in the thickness of the balance spring, an increase in the height and length of the spring, and a reduction in the "modulus" (elasticity) of the spring. The total effect of increasing temperature on the spring decreases the rate of the watch (a slower daily rate), largely because of the change in modulus (the other three effects tend to cancel each other).
Svar
#3
I COSC testen ligger uret testes i 5 positions and (3) temperature.

Alle positions testene foretages ved 23 grader C

Temperatur testes i tre del-tests af 24 timer og alle med uret liggede på ryggen med skiven op. Her testes først ved 8 grader, så ved 23 grader og endligt ved 38 grader, og hvis det er et herreur (cosc opererer med op til 20 mm værker - over 20 mm armbåndsure og lommeure) - så tillades en afvigelse på +/-< 0,7 sekunder per døgn så der er ikke meget.

Til sammenligning, så akcepteres for herreur størrelsen en gennemsnits afvigelse på alle de 5 forskellige positioner (6/12 up - 3 up - 9 up - dial down - dial up) som max er 3,4 sek per døgn, og den største individuelle afvigelse mellem to positioner på 7 sek ialt per døgn.

Konklusion: temperaturen betyder ikke meget inden for de intervaller i alle fald.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Mange tak til jer begge for de grundige svar.

Særligt synes jeg jo som ingeniør at det er lidt interessant, hvilken indflydelse temperaturen har.
Havde ikke lige tænkt på metallet udvidelse og young's modul ændres.

Mvh. Martin
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)