Antoine Frères lommeur
Jeg er kommet i besiddelse af et gammelt lommeur i sølv af en vis Antoine Frères. Uret er oprindeligt en konfirmationsgave fra Den Sønderjydske Fond til efterkommere af faldne danskere under 1. verdenskrig. Uret har en flot udsmykning af to løver på bagsiden og inskriptionen "Til minde om din fader".

Uret går desværre ikke, selvom det trækkes op. Det virker dog som om, at uret kan optrækkes på helt almindelig vis. Værket ser velholdt ud men jeg kan desværre ikke bestemme typen. Det er også muligt at stille urets visere uden problemer.

Her kommer spørgsmålene:

1. Hvem er Antoine Frères?
2. Hvilket værk ligger der typisk i sådan et ur?
3. Har uret nogen værdi (udover affektion)?
4. Hvad skal typisk udbedres for at få uret til at virke, og hvad koster den slags?

Jeg håber, at der er nogle af jer, som kan hjælpe...??
Svar
De gode Antonine brødre er ret ukendte, men det er er masservis af ur fabrikker som er, så det siger ikke meget.

Hvorfor den ikke vil gå er umuligt at gætte på, kan være noget simpelt, eller en balance som ikke lige går at finde magen til.

Værdi ligger - og igen med alle forbehold, - I historien. - Der er givet samlere til den slags krigs momoria - med god grund, der er ærlig historie idet, men hvordan du lige finder dem, ved jeg ikke. Du bliver ikke meget rig på dit fund tør jeg mene.

Sjovt er det dog med sin inskription, så find en god løsning eller pas på det - billeder af skive, ur og værk hjælper MÅSKE til at sige noget mere begavet

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John.

Tak for dit hurtige svag. Dette er du vist efterhånden velkendt for herinde. Icon_e_wink

Jeg er væk et par dage. Herefter vil jeg gerne lægge et par billeder op, så I kan se uret.

I mellemtiden - hav det godt!

Mvh. KK
Svar
Hej KK.
Den Sønderjydske Fond havde både D. og Hr. lommeure, de var/er med Antoine Frères værker, men der findes en del med andre værker, af forskellig oprindelse. Disse er udskiftede værker. Så det lyder til dit er 100% originalt. Hos visse sønderjydske urmagere kan der ligge dele til dem endnu, da jeg stod i lære i Sønderborg sidst i 70'erne lavede vi en del af dem, som regel var, som andet sted omtalt, balanceakslen der var knækket. De er jo ikke stødsikre på nogen måde. Har man råd kan det laves endnu, jeg mener man kan få aksler til at montere efter mål...
Husk blot at præcisionen er ikke som på ure idag! ! !
Til sidst vil jeg sige at urmuseet i Den Gamle By i Aarhus, har ihvertfald et Hr.ur, mener og så at de fik et D.ur, men er ikke sikker. Tvivler på det er kommet i udstillingen endnu.
Mvh Lars
Svar
Hej Lars.

Også mange tak for dit svar. Hvis manden selv lavede sine værker (lyder spændende!), hvorfor er det så nærmest umuligt at opstøve information om hans kunnen og gøren?

Hvad koster en udskiftning af sådan en balanceaksel typisk?

Hvor præcist kan jeg forvente, at uret vil være, hvis det bliver repareret?

Jeg har vedlagt (hvis det virker) et par billeder af uret. Ja, jeg ved at jeg skal arbejde lidt med mine fototeknikker. Havde ikke lige lys a'la Elmers gennemgang ved sidste urmøde, så det gik lidt hurtigt. Icon_e_confused

İmage
İmage
İmage
Svar
Det er et flot ur du har der.
Jeg sad lidt og "frygtede" at det var et cylinderur (ur med cylinder gang) dem er jeg nemlig ikke fan af! (mange dårlige erfaringer)
Men jeg kan se lidt af et anker, så jeg regner med det er en schweizisk ankergang...

En lille personlig vurdering:
Værket er ret pænt, med kun lidt slitage på broerne, og en flot kasse.

Jeg ville gerne eje sådan et, flot ur, god historie osv...

Heldige asen! -Ikke at jeg ikke har spændende ure, men alligevel Icon_e_wink
Svar
Stadig ligger "værdien" i historien, jeg ville som også godt have det, men pris?

Umuligt ud fra billederne for mig at hvorfor det ikke går, men enhver rigtig urmanger kan sige det med det samme.

Lad os høre hvad det ender med, måske vil du sætte det i stand og gå med det?

vh Johh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Stadig ligger "værdien" i historien, jeg ville som også godt have det, men pris?

Jeg elsker ure, som på en eller anden måde kan linkes til historie, både kendt og min egen slægt.
Men der er self. en øvre grænse for hvad jeg vil betale som pris. Icon_e_smile

Jeg mener også værdien ligger i historien.
Svar
Hej igen...

Nu skal vi nok lige have en ting på plads. Han lavede ikke ure ene mand, efter hvad jeg ved var det en fabrik. Prøv evt Den Gamle By i Aarhus. Kan være de kan hjælpe med lidt nærmere info. De har hjulpet mig enkelte gange. Vil du "grave" mere i det kan det være de vil give dig adr. på Niels Petersen i Kbh. han har med urmuseet at gøre, vældig vidende og dygtig urmager.
Præcisionen? Er svær at sige noget om uden at have haft uret i hænderne, men max unøjagtighed +/- 1-2 min i dgn. i værste fald og så fremt der ikke er bøjet formeget på spiralen. Umidlbart vil jeg sige det ser fornuftigt ud, bedre end de fleste jeg har set.
Nu kunne det ske jeg kommer til Kbh i uge 12, ikke afgjort endnu, men muligheden var der jo så at jeg kunne se uret og muligvis give dig en pris. Skriv en pb til mig og vi kan finde ud af noget. Det er jo ikke sikkert at den er knækket.
Mvh Lars
Svar
RunesS Skrev:Det er et flot ur du har der.
Tak skal du have. Det er altid rart med ur-ros. Icon_razz

hannover_dk Skrev:Lad os høre hvad det ender med, måske vil du sætte det i stand og gå med det?
Jeg skal nok fortælle, hvad det hele ender med. Lommeuret er et dameur, så jeg tror ikke, at jeg vil gå med det. Jeg vil dog gerne have det repareret, da uret stammer fra min kærestes familie, og det har en vis affektionsværdi. Uret skal derfor heller ikke sælges.

Lars Skrev:Nu skal vi nok lige have en ting på plads. Han lavede ikke ure ene mand, efter hvad jeg ved var det en fabrik. Prøv evt Den Gamle By i Aarhus. Kan være de kan hjælpe med lidt nærmere info. De har hjulpet mig enkelte gange. Vil du "grave" mere i det kan det være de vil give dig adr. på Niels Petersen i Kbh. han har med urmuseet at gøre, vældig vidende og dygtig urmager.
Tak for informationen. Museet har givet mig Niels' telefonnummer, men jeg har ikke haft lejlighed til at kontakte ham endnu.

Lars Skrev:Præcisionen? Er svær at sige noget om uden at have haft uret i hænderne, men max unøjagtighed +/- 1-2 min i dgn. i værste fald og så fremt der ikke er bøjet formeget på spiralen. Umidlbart vil jeg sige det ser fornuftigt ud, bedre end de fleste jeg har set.
Lyder udemærket! Icon_e_biggrin

Lars Skrev:Nu kunne det ske jeg kommer til Kbh i uge 12, ikke afgjort endnu, men muligheden var der jo så at jeg kunne se uret og muligvis give dig en pris. Skriv en pb til mig og vi kan finde ud af noget. Det er jo ikke sikkert at den er knækket.
PB sendt.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)