Svar: 9
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har forsøgt at finde en forklaring på at der på visse ure sidder de såkaldte 'mercedes'-visere. Men jeg har ikke kunne finde et fornuftigt svar på nettet. Der må være en speciel årsag?
Jeg har er ældre TAG Heuer og et Rolex SD som begge har disse visere, så det er åbenbart et design-fænomen anvendt af forskellige mærker? Er der nogen der kender forklaringen og historien bag?
Mvh Thomas
PS: Jeg kan i øvrigt berette, at de tre 'pinde' i Mercedes bilernes stjerne repræsenterer elementerne luft, jord og vand. Årsagen hertil er, at Emill Jellinek, som var ansat hos Gottlieb Daimler, ville bygge motorer der kunne anvendes på jorden, i luften og på vandet. Emill's datter hed i øvrigt Mercedes, deraf bilmærkets navn. Men det er jo en helt anden historie.
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Den nok mest naturlige forklaring er at cirklen er opdelt i tre for at gøre feltet med tritium mindre, og dermed mindske risikoen for at det krakkelerer og falder ud. Iøvrigt en teori urmager Bo Mølbak bekræftede så sent som fredag aften. Han har set lidt af hvert og oplyste også at flere modeller med store tritium felter, som bla. Omegas Broad Arrow visere, havde for store overflader og derfor faldt tritiumen ud.
Jeg tvivler på at der ligger en langhåret filosofisk tanke bag brugen af tegnet i urverden.
/Mads
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Jeg vil også gætte på at Mads har ret.
MVH Peter
•
Svar: 665
Tråde: 88
Man kan også se at viserene på gamle panerai (vintage) modeller er opdelt.
•
Svar: 9
Tråde: 3
Tak for svar, det lyder som en plausibel forklaring.
Det undrer mig lidt at de enkelte producenter ikke differentierer sig på 'mønstret'? Eller er der andre 'opdelinger' derude end mercedes-modellen?
Og i øvrigt - på min Rolex SD (ref. 16600, T-dial, med hvidguldsmarkeringer) er arealet af top-markeringen (position=kl 12) faktisk større end den tilsvarende markering på minutviseren ... den burde i princippet have samme problem med krakelering? Markeringerne kl. 3, 6 og 9 er faktisk også ret store.
Mvh Thomas
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
id19b Skrev:Og i øvrigt - på min Rolex SD (ref. 16600, T-dial, med hvidguldsmarkeringer) er arealet af top-markeringen (position=kl 12) faktisk større end den tilsvarende markering på minutviseren ... den burde i princippet have samme problem med krakelering? Markeringerne kl. 3, 6 og 9 er faktisk også ret store.
Mvh Thomas
Det er ikke noget problem, vil jeg mene, da de sidder ned mod skiven, hvilket vil støtte dem. Viserne, derimod, de "svæver frit" i luften, og derfor er der intet der støtter tritium'en...
•
Svar: 665
Tråde: 88
Prøv fx at se dette link til en gl. panerai.
[url]"http://www.network54.com/Forum/353391/message/1171488338/Is+it+a+232+or+3646+---.....better+pics+enclosed">http://www.network54.com/Forum/353391/m ... s+enclosed[/url].
•