Ur med Kroko rem - problemer med Washington konventionen?
Hej - jeg har brug for de erfarne urimportøres råd og vejledning. Jeg har fundet et japansk ur jeg gerne vil bestille direkte fra japan. Uret har en ægte Croc. rem og jeg vil gerne bestille en ekstra i en anden farve.

Det er fabrikantens originale rem så jeg er ret sikker på at skindet er fremkommet ved bæredygtig krokodille opdræt - men det kan de danske toldere jo ikke se.

Har nogen i dette forum haft problemer med Told og Skat og deres tolkning af Washington konventionen i forbindelse m. ur-import?

På forhånd tak for svaret.

Mvh
Niels
Svar
Ikke andet end at jeg har købt adskillige croc.remme og aldrig haft et problem. Jeg har rejst meget i ex østen og mig bekendt er i principlpet alt der anvendes til ex ure og bælter fra farmede dyr - det ville være sindsygt dyrt at skulle indfange vilde dyr til det formål, så jeg tror ikke der er nogen som helst restriktion på import at crocodille eller alligator remme, hverken fra østen eller fa USA hvor de også farmes sammen med forskellige øgler, i stort tal.

Farmningen foregår i øvrigt, i forhold til hønsehold i Danmark - oftes under ganske gode forhold - og dyrene slås ikke - selvom de kan gå mange sammen, det ville jo også skadet skindet
Jeg er ike tolder eller konventionsmand, men tror overhodet ikke du har noget at frygte her

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John,

Tak for dit input. Jeg er sikker på du har ret mht. opdræt - andet giver ikke mening - og det er forhåbenligt det samme tolderne tænker når de ser et industrielt fremstillet ur med en croc rem.
Mit spørgsmål udspringer af denne notits: http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyhe...ttp%3At.dk

Hvorefter jeg fandt krokodille ur-remme på CITES listen: http://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbesk...empler.htm

Mvh
Niels
Svar
Hej Niels,

I princippet skal du have en Cites importtilladelse og exportøren skal medsende en Cites exporttilladelse. Mine erfaringer stammer fra import at orkideer. Jeg har for en del år siden været med til nogle møder i Skov og Naturstyrelsen omkring Cites. Reglerne blev administreret meget mere stramt på det område dengang. Det er blevet meget nemmere at få tilladelserne idag.

Jeg kender ikke noget til, hvordan Told i praksis reglerne i forhold til krokodilleremme, men hvis en emsig tolder føler trang til at bevise, at han laver noget, kan du risikere en bøde. Hvis du vil være helt sikker, så kontakt Told og skat og spørg, hvordan de stiller sig til det.

Med venlig hilsen
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
Var inde i Klarlund for at høre om en krokodillerem til et Cartier Santos. Cartier laver custom made remme også i krokodille, men de fortalte mig at der skulle indhentes tilladelse til importen af den. Så der kunne gå lang tid, da den skal over skov- og naturstyrelsen som Lars nævnte. Det var faktisk sådan med deres ure som leveres med krokodilleremme. Her gik der ofte lang tid før de fik varerne udleveret, da man først skulle sikre sig at papirerne var iorden.

Så jeg tror de er skrappe med sådanne noget.

Torben
Svar
Hvis ikke remme har det "rigitge" godkendelsesmærke, kan den blive konfiskeret. Jeg købte en rem over nettet fra Hong Kong. Sælger lovede, remmen var lavet af skind fra opdrættede dyr. Det bekræftede han overfor Skov- og Natursytrelsen, som fik den konfiskerede rem fra Toldvæsnet.
Lige meget hjalp det. Uden importtilladelse til Europa går det ikke.
Jeg fik en advarsel fra politiet.

JK
Svar
så må rådet jo være at købe EU hvor varen er lovligt inde og ikke skal via told normalt. Jeg har "alle" mine (8) fra div store sælgere i Tyskland. Næste gang skal spørge til mærket. Jeg vil hverken være uvenner med politiet eller ødelægge naturen
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John,

Hvis det er inden for EU, er der ingen problemer. EU fortolker Cites sådan, at det er en teknisk handelshindring inden for EU. En vare, der er i EU, skal kunne bevæge sig frit mellem EU lande, derfor ingen Cites papire.

Med venlig hilsen
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
Hej

Hvergang vi får nye Omega ure med krokorem hjem er de sendt fra Østrig, alle andre Omega ure er sendt direkte fra Biel i Schweiz.

MVH Peter
Svar
Tak for de mange svar. Hvis jeg skal ha' en skideballe af politiet må det gerne være for noget mere sejt end at importere urremme fra potentielt truede dyrearter.
Japan er også tiltrådt Washington konventionen og urproducenten er et større anderkendt firma, så jeg er sikker på urremmene er kosher. Jeg tror jeg venter med at købe til jeg alligevel er i Japan næste gang. Jeg tvivler på at jeg bliver stoppet med uret på armen.

mvh
Niels
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)