Forsikring
#1
Hej.

Jeg vil lige høre om i har noget erfaringer mht. forsikring af "skrøbeligt indbo" som ure, briller, fotoudstyr, ...

Det er gået op for mig at den alm. indbo-forsikring ikke dækker "pludselig opstået skade", i hvert fald ikke hvis det er selvforskyldt. Dvs. hvis man f.eks. taber sit ur eller støder ind i noget, så er der ikke noget at hente. Det er kun tyveri, brand o.lign. der er dækket.

Min kone har lige smadret et brilleglas, fordi spændet fra sikkerhedsselen i bilen slog op i hovedet på hende da hun skulle tage en barnestol ud. TRYG siger at det ikke er dækket, men vil selvfølgelig gerne sælge noget der kan dække den slags...

Jeg formoder at dækningen afhænger af tingens værdi, og denne bliver nedskrevet hvert år. Det passer bare ikke så godt med f.eks. et ur der gerne skulle holde en vis værdi i mange år.

Hvad gør i for at sikre jeres ure og andet nips? Icon_e_smile
Svar
#2
man kan jo få udvente besøg Icon_e_biggrin (gæster)
så dækker din indbo-forsikring


hrhansen Skrev:Hej.

Jeg vil lige høre om i har noget erfaringer mht. forsikring af "skrøbeligt indbo" som ure, briller, fotoudstyr, ...

Det er gået op for mig at den alm. indbo-forsikring ikke dækker "pludselig opstået skade", i hvert fald ikke hvis det er selvforskyldt. Dvs. hvis man f.eks. taber sit ur eller støder ind i noget, så er der ikke noget at hente. Det er kun tyveri, brand o.lign. der er dækket.

Min kone har lige smadret et brilleglas, fordi spændet fra sikkerhedsselen i bilen slog op i hovedet på hende da hun skulle tage en barnestol ud. TRYG siger at det ikke er dækket, men vil selvfølgelig gerne sælge noget der kan dække den slags...

Jeg formoder at dækningen afhænger af tingens værdi, og denne bliver nedskrevet hvert år. Det passer bare ikke så godt med f.eks. et ur der gerne skulle holde en vis værdi i mange år.

Hvad gør i for at sikre jeres ure og andet nips? Icon_e_smile
Svar
#3
Du rejser 2 spørgsmål:

1) Hvornår dækker forsikringen

2) Værdiansættelse ved tyveri

Vedr. 2:

Jeg fandt følgende på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.forsikringsoplysningen.dk">www.forsikringsoplysningen.dk</a><!-- w -->:

Citat: HUSK - at det er dig, der skal sandsynliggøre det økonomiske tab i forbindelse med indbrudstyveri. Gem derfor kvitteringer m.v

samt

HUSK - at hvis du har smykker eller antikviteter, er det vigtigt at kunne dokumentere tingenes eksistens og værdi før tyveriet. Guldsmede og antikvitetshandlere kan vurdere dine værdier og udfærdige et vurderingsskema

Heraf må man vel slutte, at det er genanskaffelsesprisen for en tilsvarende genstand som lægges til grund for værdiansættelsen, og ikke den nedskrevne værdi, når der er tale om f.eks et Vintage-ure, der vel må kunne henregnes i enten kategorien 'SMYKKER' eller 'ANTIKVITETER'

Mvh Gustav
Svar
#4
[quote="Morten Bekker"]man kan jo få udvente besøg Icon_e_biggrin (gæster)
så dækker din indbo-forsikring


[quote="hrhansen"]

Ah den er jeg nu ikke vild med, det er forsikrings svindel, og det kan straffes meget hårdt og så betyder det jo at andre skal betale mere i forsikring. De fleste forsikringer har mulighed for plus dækning, som tager sig af ting der går i stykker uanset hvad, men det koster naturligvis extra.

Ure man selv smadrer er vel ikke så almindeligt, så jeg ville ikke "gide" forsikre mod det, men briller - tror jeg man ved købet kan forsikre hos brillebutikkerne, for det tilfælde at man sætter sig idem osv.

Tyveri af uret dækkes, og sådan lige gå og tabe uret gør man vel ikke så tit. MEN

Husk at dyre ure ikke må rejse i indchecket bagage hvis man vil have forsikringen ind i billede i tilfælde af at bagagen forsvinder, eller åbnes af en sikkerhedskontrollant som napper uret. Ure skal - lige som dyre kamaraer osv - rejse i håndbagagen, og her må man så lade være med at glemme den.

Ang. katagorier som nævnes i tråden i andet indlæg, så tror jeg ikke ure betragtes som smykker eller antikviteter - med mindre de er af guld (det er hovedreglen hos næsten alle selskaber)

Hvis de er af guld eller på anden vis regnes som smykker af ens selskab, så skal man være opmærksom på, at forsikringens begrænsede dækning i forhold til indbosummer - kan dække "smykkerne" Ofte er smykker o.l. f.eks begrænset til 15% af indbesummen.

Når man skal lægge alt særligt indbo sammen for at se om de f.eks 15% af indbosummer rækker, så skal man som med al forsikring ikke bare tænke at det da vist ikke forsvinder alt sammen - f.eks. ved brænd så går det jo det - så det hele skal med, antikviteter, malerier, smykker osv.

Det er forskelligt stadigt hvad der regnes som særligt indbo, jeg tror stadigt der medregner musik instrumenter o.l.

Er ure af stål, så bliver de mærkeligt nok hos de fleste selskaber ikke fanget af den begrænsning - ikke en gang hvis de er af den helt dyre slags.

Jeg er enig i betragtningen om at hvis det drejer sig om vintage ure og ikke bare et almindeligt ur der er blevet gammel, så skal man kunne regne med en dækning der svarer til genanskaffelsesværdien og ikke en nedskreven værdi som for et TV.

Det er smart at have billeder af sine ure og andre dyre ting, og opbevare dem på en måde så de ikke forsvinder samtidigt med dy dyre ting og den bærbare computer med billederne - ligesom det er godt at gemme anskaffelsesprisen og årstallet. Det er også godt hvis pålidelige venner eller naboer kan bevidne at man havde mange dyre ure eller andet, i tilfælde af noget går galt, men de fleste opbevarer forhåbentligt ikke en masse dyre ure løst i skrivebordsskuffen.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
er almindelige ure Særlig indbo...

og ure med guld og ædelstene Særlig værdifuldt indbo....

der er forskellige satser på hvor meget hver af disse grupper må udgøre i % af den samlede indboforsikring. Det koster meget lidt at hæve summen, så du bør sikre at den er stor nok til at undgå al tvivl.

Jeg har fået vurderet alle mine ure ved urmager Peter Halse for at kunne dokumentere deres værdi! Mange er jo købt på Lauritz og fixet op, mens nogle køb har været tabsgivende, så prisen man giver er ikke udtryk for genkøbsværdien! Derfor en uvildig vurdering!

Det vigtigste (fortalte Tryg mig!) er, at der skal være synlige tegn på indbrud. Så husk at låse dørene og lad ingen have nøgler, du ikke kan have fuld tillid til.

Jeg skrev et indlæg om vurderingerne da jeg lige havde fået dem lavet så det kan nok findes med søge funktionene ligesom tidligere debatter om forsikring!

vh Baun
Svar
#6
Baun Skrev:hos tryg er almindelige ure Særlig indbo...

og ure med guld og ædelstene Særlig værdifuldt indbo....


vh Baun

Jep , netop tryg har 3 klasser for indbo hvilket de fleste andre er gået bort fra, ex alm brand og det gør det jo hundesvært at sammenligne priser
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
Hej

Det med forsikringer er jungle at finde ud af, jeg vil nok råde folk til at få en bankboks til urene.

MVH Peter
Svar
#8
peter Skrev:Hej

Det med forsikringer er jungle at finde ud af, jeg vil nok råde folk til at få en bankboks til urene.

MVH Peter

Ja, det kan du have ret i. Men som udgangspunkt er tyveri jo dækket af den alm. indboforsikring.

Jeg har fået tilbudet om den udvidede indboforsikring der også dækker hvis man er uheldig at ødelægge et eller andet. Merprisen i forhold til den alm. indbo er kun omkring 700kr/år, men desværre er der en selvrisiko på 1500kr (2000kr hvis det er børn der forvolder skaden). Det er jo nok til at man alligevel selv kommer til at betale f.eks. brilleglas eller rep. af kamera. Og særligt indbo dækkes kun med 15%. Det kan i sidste ende nok ikke rigtigt betale sig...
Svar
#9
Jeg har netop siddet og kigget lidt i min forsikringspolice.

Jeg har Tryg, og jeg blev derfor nysgerrig.
Der står i dækningsskemaet:
Særligt privat indbo (herunder er blandt andet nævnt ure i en af grupperne) - dette er dækket.
Under særligt privat indbo er også en gruppe der hedder "Guld, sølv, platin, perler, ædelstene og smykker. Dette er dækket ved indbrudstyveri men dog ikke ved simpelt tyveri. Med simpelt tyveri menes "tyveri udenfor bygning eller fra uaflåst bygning eller lokale.
Jeg regner ikke med at miste mine ure ved simpelt tyveri, men jeg er da stadig nysgerrig.
På mit Rolex er der nogle enkelte hvidguldsmarkeringer, men det er jo minimalt. Og mit Omega har en guldkappe på stål, hvilket jo også er lidt begrænset. Disse ryger vel ikke begge ind under guld, sølv, platin kategorien?

Umiddelbart ser det heldigvis ud til at jeg har mit på det rene. Så er det blot et spørgsmål om, hvordan jeg beviser at jeg har ejet to ure, hvor jeg ikke har kvittering på nogen af dem. Jeg har dog ting der viser, at jeg har ejet dem.

Mvh. Martin
Svar
#10
mhca Skrev:På mit Rolex er der nogle enkelte hvidguldsmarkeringer, men det er jo minimalt. Og mit Omega har en guldkappe på stål, hvilket jo også er lidt begrænset. Disse ryger vel ikke begge ind under guld, sølv, platin kategorien?

Umiddelbart ser det heldigvis ud til at jeg har mit på det rene. Så er det blot et spørgsmål om, hvordan jeg beviser at jeg har ejet to ure, hvor jeg ikke har kvittering på nogen af dem. Jeg har dog ting der viser, at jeg har ejet dem.

Mvh. Martin

Uden at være sikker - tror jeg absolut ikke at guldkappe får det over i guld katagorien - og hvidguldsmarkeringer garanteret ikke

Du har da alle dine indlæg her på sitet med billeder - hvordan skulle de dog kunne nægte det som godt nok bevis? Den er god nok er jeg sikker på - desuden har du vel også venner der kan bekræfte dem.

Godt nok er selskaberne skeptiske, men de stoler oftest på folk, hvis ikke det lige virker helt usandsynligt. Til gengæld så er forsikringssvindel inde under meget hård lov ramme - netop fordi det er så "nemt" at lyve om et eller andet stjålet - så fanges man - eller skriver under for andre på, at man ved de har haft et eller andet, uden et stemmer - så kan man blive solbrændt i striber her til sommer.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: