Svar: 1
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Håber på lidt hjælp fra jer hardcore omega folk.
Jeg har kig på et Omega Speedmaster Split Second, men jeg har brug for nogle oplysninger:
1. Det er ikke ur, der ses ofte til salg, så kvalitetsmæssigt er uret så ikke på højde med de øvrige speedmaster professionel?
2. Er det ur, der overhovedet er et marked for, mht. evt. salg senere?
Jeg forventer nok i bund og grund en mening fra jer om Speedmaster Split Second.
Håber på hjælp
S
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Speedmaster Rattrapante (eller split sec om man vil...) med cal. 3600, er et modificeret ETA/Valjoux 7750 automatic kaliber. Der er skrevet meget om præcis det værk tidligere. Så prøv at søg på det.
Modificeringerne er meget gennemgribende, idet rattrapante-funktionen anses som værende en vanskelig komplikation at tilføje. Kvaliteten er på vanlig Omega niveau, så her går du ikke forkert i byen. Rent teknisk/hourologisk hører cal. 3600 ikke til i superligaen bland rattrapante værker. Dertil er konstruktionen ikke på højde med værker fra Lemania, Frederic Piguet, Zenith, ect, som er kolonnehjulskronografer og mere teknisk rafineret end koblingskronografen 7750. Prisen er dog også langt langt under disse. Rent funktionelt fejler cal. 3600 ikke noget. Det kan vel sammenlignes lidt med IWC rattrapante, som også er en modificeret 7750.
Det nye Omega cal. 3612, som findes i det nye De Ville Rattrapante er også langt finere og baseret på Omegas egen Frederic Piguet 1185 version, som er et meget velkonstrueret og flot horoulogisk værk. Jeg mener 3600 er udgået for et par år siden. Mit gæt er at det var for dyrt at producere i forhold til salgsmængden. Der er ikke så mange til salg og de alm. Speedmaster Pro´s er og bliver de mest populære. Kun Broad Arrow modellen har formået at skabe lidt konkurrence til det legendariske måneur.
Gensalgsværdien er vel stabil, hvis du køber et brugt. Om det er til at gensælge ved jeg ikke. De bliver nok næppe samlerklenodier. De giver et ordentligt hug i muldvappen, hvis du køber det fra nyt. Så med mindre det er ment som et arvestykke til børnebørnene, vil jeg anbefale dig at købe et bruge.
Håber du blev lidt klogere!?
Mads Gjødesen
•