01-02-2006, 05:58 PM
Hej hvordan fungerer det med hensyn til forsikring af Rolex og ure generelt. hvornår er det godt osv... Hvad beløb skal der være tale om
nogen erfaring?
nogen erfaring?
|
Forsikring
|
|
01-02-2006, 05:58 PM
Hej hvordan fungerer det med hensyn til forsikring af Rolex og ure generelt. hvornår er det godt osv... Hvad beløb skal der være tale om
nogen erfaring?
01-02-2006, 07:14 PM
For det første skal man kunne sandsynliggøre man har værdien - ikke kun ure men alt andet. Bor man i en "jordhule" og hævder at alt ens B&O udstyr sammen med en større mængde Rembrandt malerier er forsvundet, så skal man på arbejde for at overbevise forsikringsselskabet.
De vil normalt ikke stille spørgsmål ved almindeligt indbo som passer til husstanden, men kommer man op i noget letstjålet (hvor det også kan være let tabt og så bare anmeldt stjålet) som ex. et dyrt ur - så kan de som med alt, kræve form for bevis. Det findes der flere måder at have, ikke kun - eller nødvendigvis - gennem certifikater eller kvitteringer, som man jo ikke altid har på alt i huset, men mange andre former for bevis eller klar sandsynlighed godkendes også. Et godt råd er i alle fald at åbne alle skabe og skuffer og så gå rundt med videoen en gang imellem og tage lidt film ind i skabene. Det viser måske ikke detaljer, men dels kan forsikrignen se ganske meget, dels kan man selv huske at man faktisk havde den der sølv skål fra tante Emma - i en situation hvor meget er ribbet ved et indbrud, glemmer man ofte en del. Dernæst kan man fotografere de dyreste ure, gerne sammen med en selv på billedet - det hjælper - og så vil det også hjælpe hvis f.eks venner ved at den er god nok, man havde en større ursamling - så uvildige kan vidne. De kan også signere en liste - som vitterlighed på at de har set de pågældende ure i ens hus. Endnu bedre bliver det hvis man også skriver en mail (med kvitteringsanmodning) til forsikringen, og lister de dyreste ting op - ure med serienumre f.eks. malerier osv - så de er blevet gjort opmærksom på dem - Det er altid godt at have kommunikation med sit forsikringsselskab. I den forbindelse kan man jo checke om man i det hele taget ikke er underforsikret på indboet, også det almindelige, med vaskemaskiner og alt andet. Så til næste sag: Man skal kende en pris for genanskaffelse, og det kan ex. urmageren (ikke quartsursbatteriskifteren) hjælpe med, hvis man spørger ham om en forsikringsvurdering. OG - så er det igen forskelligt fra selskab til selskab, men flertallet siger at almindelige ure er almindeligt indbo, også i samlinger, men om de er i massiv guld og eller med dyre stene, så går de ind under særligt indbo, og så er der regler om at særligt indbo max. må være noget med 10 - 15% af den samlede indbosum (forskelligt fra selskab til selskab) Der vil normalt også være regler om at forsikringen kun dækker samlinger i helhed i selve huset, så man ikke bare kan tage sine 50 PP ure med i sommerhuset og få dem stjålet der (eller sende frimærkerne på udstilling - eller flytte 3 Gibson guitarer med forstærkere til et øvelokale i en længere periode). Det accepteres normalt at en vis del af inventaret i kortere perioder opbevares uden for selve huset, forudsat det stadigt er aflåst, men det er forskeligt fra selskab til selskab, så har man værdier man anvender uden for huset - så check det med selskabet Endeligt kan man jo, ved samlinger, gøre som jeg (så lad bare være med at bryde ind Det var da let nok ikke - men jeg har egentligt intet med forsikringer at gøre ud over selv at benytte dem - og at have lidt erfaring med at bruge dem til at redde mig gennem indbrud i fritidshuset - så andre råd er velkomne vh John Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
02-02-2006, 11:22 AM
Et meget fyldestgørende svar omkring forholdene ved indboforsikring, men ved du også hvorledes forsikrings-selskaberne ser på følgende forhold;
* Overfald (hvis man bliver slået ned og får stjålet sit ur)? * Mistet ur (hvis man "glemmer" eller taber sit ur i et omklædningsrum/feriehotel/stranden)? Vil ovenstående stadigvæk høre under indboforsikringen? Taler vi her om ansvarsforsikring ? eller en anden form for special forsikring?
02-02-2006, 11:57 AM
Anonymous Skrev:ved du også hvorledes forsikrings-selskaberne ser på følgende forhold; Igen uden at være forsikringsmand, så: Overfald - man skal politianmelde og forsikringen dækker (famile/indbo). Der vil normalt være krav om at man har gjort "anskrig" - altså råbt eller reageret kraftigt lige medens det sker. I udlandet under rejser kræves kombi/rejseforsikring, som så vil dække - men altid via anskrig og politi anmeldelse. Glemmes ure, eller tabes det, så er der ingen forsikring, og jeg tror ikke det kan lade sig gøre at forsikre sig mod det. Stjæles det f.eks fra ind-checket kuffert under udenlandsrejse (security og andre kan åbne kufferten) så er der normalt ingen dækning. Ure, smykker og andet dyrt skal man holde på sig n(eller håndbagage man har hos sig) og ikke lade det gå som almindelig bagage. Der ved jeg at mange løber risiko med kamara og video og smykker - og hvorfor ikke et ekstra ur. Almindelige ting fra bagagen, tøj ex. dækkes fra rejseforsikring hvis der er tydeligt indbrud i kufferten - jeg har selv mistet en ikke voldsom dyr, men herlig vintage sheffield armbåndsvækker uden dækning på den måde vh John Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
02-02-2006, 04:03 PM
Anonymous Skrev:* Mistet ur (hvis man "glemmer" eller taber sit ur i et omklædningsrum/feriehotel/stranden)? Jeg vil hævde, at hvis dette dækkes, så er forsikringen nok for dyr, og man skal måske overveje at finde et andet forsikringsselskab. /Bjørn. Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/
|
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|