GP
#1
Hvor i ur-hierakiet ligger Girard-Perregaux?
Svar
#2
Og hvad er gimmicken ved deres traveller?
Svar
#3
Jeg er slet ikke kompetent til at svare på det spørgsmål, men Mads G. har tidligere givet et godt bud, som blev kommenteret af mange. Jeg kopierede hans liste for altid at have den i nærheden, men jeg har altså rettet (meget lidt) i den med mine egne præferencer. Den ser således ud:


High-end:
A. Lange & Söhne
Audemars Piguet
Blancpain
Breguet
Glashütte Original
Jaeger-LeCoultre
Parmigiani
Patek Philippe
Urban Jürgensen
Vacheron Constantin
Zenith

Luxus:
Alain Silberstein
Cartier
Chopard
Daniel Roth
Ebel
Franck Muller
Gérald Genta
Girard-Perregaux
IWC
Officine Panerai
Omega
Piaget
Rolex
Ulysse Nardin
Universal Geneve.

Middel:
Breitling
Bulgari
Chronoswiss
Concord
Corum
Dubey & Schaldenbrand
Montblanc
Nomos
Porsche Design
Sothis
Tag Heuer
Tudor
Union.

Low:
Baume & Mercier
Du Bois
Eberhard & Co
Eterna
Fortis
Hanhart
Longines
Maurice Lacroix
Movado
Mühle
Oris
Rado
Revue Thommen
Sinn
Tutima
Zeno.

Jeg håber det er ok at bringe denne letredigerede version. Mads kan det passe hvis man putter Certina og Tissot ind i "Low" eller er de uden for clasemant efter din vurdering?

vh baun
Svar
#4
Hvis man tager listen og bruger den til at vurdere mærkerne i forhold til Vintage - som jeg vil mene er ure fra de helt tidligere frem til f.eks 1975 - så bør Eterna mindst rykkes en række (snarere 2) op i hirakiet.

Som 2005 liste er den sikkert fornuftig nok, men det er bare vigtigt at huske at en del ure har haft deres finere periode, og deres mindre fine.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
hannover_dk Skrev:Hvis man tager listen og bruger den til at vurdere mærkerne i forhold til Vintage - som jeg vil mene er ure fra de helt tidligere frem til f.eks 1975 - så bør Eterna mindst rykkes en række (snarere 2) op i hirakiet.

Som 2005 liste er den sikkert fornuftig nok, men det er bare vigtigt at huske at en del ure har haft deres finere periode, og deres mindre fine.

vh John

er enig med john! sådan er det med alle mærkerne undtagen dem i high-end-klassen. de har nok altid været på toppen (måske med undtagelse af glashütte,DDR)

luxus- middel- og lowklassen skal lægges sammen af hensyn til forskellige årgangskvaliteter og typer. det er meget svært at lave objektive ranglister i denne kategori, da folk har forskellig fokus, smag og behag. eksempelvis har rolex nogle fine klokker men deres lænker er noget juks. omega er lisom longines et swatchur og skal i samme kategori. tag heuer og breitling har i quartz-krisen haft deres nedture men er sandelig kommet med igen.

du går ikke forkert med et gp. der er et traveller til salg herinde. spørg sælgeren om "gimmicket". han har et godt ry herinde!
Svar
#6
Undskyld Klaus, jeg havde ikke lige set hvor Breitling lå i den liste!

Men at alle Swatch Groups ure skulle være samme klasse??


--------------------------------------------------------------------------------

Selv mener de vist noget andet. Jeg fandt en hjemmeside:

[url]"http://www.swatchgroup.com">http://www.swatchgroup.com[/url]

I "Prestige" klassen er:
Breguet
Blancpain
Glashütte
Jaquet Droz
Léon Hatot
Omega

I "High Range" klassen er:
Longines
Rado

I "Middle Range" klassen er:
Union
Tissot
CK
Certina
Mido
Hamilton
Balmain

I "Basic Range" klassen er
Swatch
Flik Flak

Og så er der en "Private Label ????
Endura

-----------------------------------------------------------------------------

Iøvrigt mener jeg at både Eterne, Longinnes og Bretling kan rykkes en klasse op. GP er alle vist mere eller mindre enige om placeringen af, og det var vel dybest set det der blev spurgt om, men placeringen må naturligvis ind i en kontekst for at give mening.

Jeg er stadig nysgerrig efter hvor "urtosserne" ville placere Tissot og Certina?

vh Baun
Svar
#7
Lad os lige stramme badehaetten, folks, dette er ikke en ny diskussion om hvilke urfabrikanter, der ligger hvor i hierakiet men en konkret forespoergsel om et ur.

Girard Perregaux kan groft deles op i to kategorier.

De ure, hvor de bruger deres egne vaerker. For GP rangerer de hoejt til meget hoejt og hvor prisen er derefter, d.v.s. de er ret dyre.

Og de ure, hvor de bruger andre vaerker, som de koeber udefra, rangerer ikke ligesaa hoejt, men er stadig er respektable. Det resulterer i en noget lavere pris

GP Traveller II er et af dem. De bruger et AS 5008 vaerk, som er et aeldre vaerk (det er ikke noedvendigvis nogen ulempe), som GP har forbedret og gimmick'en er, at det kan vise to forskellige tidszoner og at det er udstyret med alarm, hvilket er meget bekvemt, hvis man rejser meget eller bare synes, at det er rart at vide, hvad klokken er i Singapore, naar den er 16:33 i Koebenhavn og at man har en alarmfunktion. Denne kombination af funktioner er maerkeligt nok sjaelden.

Traveller II findes i to kasse stoerrelser, 38 og 40 mm med hvid og sort skive. Faelles for begge er, at de er vandtaette til 3ATM, hvilket nogle oversaetter til 30 m. Dette er sikkert korrekt, hvis du ligesaa stille saenker det ned paa den dubde, men i en brugssituation bliver uret udsat for stoerre belastninger pga bevaegelser, saa 30 m betyder, at det er regnsikkert.

Jeg synes, det er et smukt ur og de to funktioner er meget brugbare, naar man er paa farten. Jeg ville eksempelvis bruge dem mere, end jeg bruger stopuret paa mine kronografer. Priser i rustfrit staal er OK i aedelmetaller begynder det at blive noget kostbart.
Svar
#8
Og jeg er ophavsmand til Gaest indlaegget, beklager, at jeg glemte mit at angive mit navn. Icon_e_biggrin
Svar
#9
Da jeg lavede listen var det en 2005 liste. Som der blev skrevet har nogle mærker haft deres storhedstid. Så laves der en vintage liste fra 50-60´erne ville den se meget anderledes ud.
GP har virkelig oppet sig de seneste par år. Pt. har de kun to modeller, som ikke er med in-house værk. Bla. Traveller II. Desuden er GP et af de manufakturer, som fremstiller de flotteste tourbillons og deres stab af urmagere gør hvad de kan, for at komme med i high-end klassen. Kan de fortsætte den positive udvikling, vil jeg tro de er med i high-end klassen om små 10 år.

Baun jeg vill også placere Tissot og Certina i low-end.

Mads Gjødesen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)