info om dette ur
Hej alle

Jeg har arvet dette ur som er fra 1951. Har haft det omkring Omega for en resturering da det var i elendig forfatning.

Er der nogen der kan komme med nogen info?, hvilket vaerk osv. helst saa meget som muligt

İmage

tak paa forhaand
Hilsen

Bjoern

ROLEX er for fedt
Svar
Det er et omega caliber et sted mellem 260 og 269.

MVH Peter
Svar
Hej

Korrektion til det peter skriver.
Det kan ikke være en caliber fra serien 260-269, da disse er manuelt optrukne, og der står automatik på skiven.
Jeg kan ikke komme med et nøjagtigt bud på hvilket værk der sidder i uret.
Uret har 'lille sekund ved 6', og samtidig automatik, dette begrænser mulige calibre temmeligt meget når der snakke omega værker, de fleste af omega automatik-værker har 'stor/lang sekund i centrum'.

Det må være en et hammerautomatikværk (bumber automatik), cal. 330-333 (30.10 RA) ,340-344 (28.10 RA), 350-355.
Omega introducerede deres 3-cifrede calibre numre i 1949, calibrenr i () er værkbetegnelse før 1949. Der er heller ikke dato på uret, dette passer også med at det er en hammerautomatik.

Andre automatik værker med lille sekund kunne være en tidlig rotorautomatik cal. 470/471, 490/491, men disse blev først introduceret i 1955/56

Jeg har selv et ur med cal. 491, hvor værket er i usædvanlig god stand, værket blev kun produceret i en kort årrække da man opdagede et slidtage problem i værket. Se billede.

Håber det hjalp dig lidt videre.

Tommy

İmage
Svar
Omega cal: 30,10 RA (330)
Beskrives:
Fladt ankerværk med automatiskoptræk, Ø 30,10 mm, højde 4,30 mm, 17 sten. Det var Omega´s første automatiske herrecaliber, som i 1942 var produktionsklar. Den i stenlejer monterede svingmasse, roterede ikke 360 grader, men pendulerede kun frem og tilbage, hvor "Pufferfedern" (desværre tysk) opfangede kraften fra svingmassen. Kraften i svingmassen viste sig dog så stor at kraften løsnede og til tider knækkede skruerne der holdt "Pufferfedern". For at forebygge dette, monterede man senere en fod der var forankret i platinen. Svingningstal 19800 halvsvingninger pr. time.

Omega cal: 28,10 RA (340)
Beskrives:
Cal. fandtes og så i en mindre udgave, Ø 28,10 mm, men med en større højde 4,80 mm. Dette værk blev 1948 monteret i Seamaster og i 1952, i Constellation.

Jeg har ikke kunnet finde information om Geneve modeller med dette værk.

Lars
Svar
Bjoern Rici Andersen Skrev:Har haft det omkring Omega for en resturering da det var i elendig forfatning.

Fik du ingen info fra Omega om cal.nr, kassenr, eller alder? ? ?

Er det tilfældet vil jeg kalde det DÅRLIG service.
Eller spurgte du ikke efter det? ? ?

Lars
Svar
tak for de fine svar

Nej jeg spurgte ikke om info. Er foerst noget jeg nu er begyndt at intr. mig mere for. Jeg ved det er aargang 1951 da den urmager jeg brugte har haf service paa uret i over 25 aar

Hvad er saa meningen om disse OMEGA vaerk. Er det godt eller skidt?

Hvad ville vaerdien af et saadan ur vaere. Det er ikke til salg men bare for sjov
Hilsen

Bjoern

ROLEX er for fedt
Svar
Bjoern Rici Andersen Skrev:Hvad er saa meningen om disse OMEGA vaerk. Er det godt eller skidt?

Meningen ! ! ! Ups, nu bliver det jo personligt, for det vil en sådan udtalelse jo altid blive, men okay så lad os få noget gang i den....

Selv vil jeg da sige et udmærket, ur har selv bl.a. en cal 342, produktionsnr: 12421958, her ud af kan man så se i div. lister over produktionsnr. at det skulle være fremstillet omkring 1950 - 1952, og som der har været fremme tidligere i andre "tråde" her på sitet, så er det lavet 1951, idet der i bagkassen står: 11044726 (kasse ref.nr.) og yderligere; 2576 og neden under 2518.
Og ifølge den tidliger tråd, må det være det nederste nummer - minus første og sidste tal, om det andet tal så er produktionsåret for selve uret, altså 1957, vil jeg lade så i det uvisse, med mindre der er en på tråden der kan følge op....
Værdi..... prøv og spørg nogle af sælgerne, jeg vil sige for lidt. Jeg sælger ikke mine såååå? ? Måske i bytte for en vintage med månefase og kalender i guld...cal. 27 (senere 381) evt. ref: PIC 5341, det ville ikke være så dårligt...

Vil senere lægge billeder ud af uret, skal på job, hyg jer.
God dag
Lars
Svar
Hej, så har man skiftet sin del af batt., glas og div. andet moderne .........
Som lovet i morges ville jeg sende nogle billeder, håber de kan bruges.

İmage

İmage

İmage

Som tidligere omtalt er fjedrene der opfanger stødet fra rotoren her skjult under automatikbroen, har her taget et billede fra en bog af det første cal. 30,10, det senere benævnte 330. Hvor man kan se fjedrene tydeligt.

İmage

Det var vist det, håber det bringer lidt lys over sagen.

Lars
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)