Hjælp til sjældent Seiko chronograph!!!
Hej alle.

Jeg har haft dette Seiko chronograph ur liggende i 12 år. Købte det dengang på et krammermarked for 30 kr. Uret gik ikke og var uden rem og lå i en rodekasse hos en gammel krammer, men jeg synes det så specielt og interesant ud og købte det altså. Har så endelig lige fået fået sat batteri i og det går fint. Bedre sent end aldrig.

Jeg har søgt efter oplysninger om det på nettet, men har ikke kunne finde noget. Kun noget om nogle modeller, der minder lidt om det.

Modellen hedder: Seiko Quartz Chronograph Sports 100.
På bagsiden står model nr: 7A28-7009 efterfuldt af et A0 i en lille kasse.
Der er et løbenr. i 330.000 klassen.

Urkassen er sort med orange visere og gule sekund-felter. Urfeltet er sort og gråt. Kassen har 4 knapper, men de 2 på højre side er monteret på en lille firkantet kasse for at gøre tidtagning lettere. Kunne desværre ikke uploade billedet.

Kender nogen til models historie/værdi?????

1000 tak på forhånd.
Svar
seiko pyko Skrev:Hej alle.

Jeg har haft dette Seiko chronograph ur liggende i 12 år. Købte det dengang på et krammermarked for 30 kr. Uret gik ikke og var uden rem og lå i en rodekasse hos en gammel krammer, men jeg synes det så specielt og interesant ud og købte det altså. Har så endelig lige fået fået sat batteri i og det går fint. Bedre sent end aldrig.

Jeg har søgt efter oplysninger om det på nettet, men har ikke kunne finde noget. Kun noget om nogle modeller, der minder lidt om det.

Modellen hedder: Seiko Quartz Chronograph Sports 100.
På bagsiden står model nr: 7A28-7009 efterfuldt af et A0 i en lille kasse.
Der er et løbenr. i 330.000 klassen.

Urkassen er sort med orange visere og gule sekund-felter. Urfeltet er sort og gråt. Kassen har 4 knapper, men de 2 på højre side er monteret på en lille firkantet kasse for at gøre tidtagning lettere. Kunne desværre ikke uploade billedet.

Kender nogen til models historie/værdi?????
000 tak på forhånd.

Måske kan dette hjælpe
Citat:Seiko 7A28 Chronograph Sports 100 Sep 23, 2005 - 10:57 AM

Inro: AFAIK Seiko introduced the world's first quartz chrono..while such chronos are aplenty in this day and age, Seiko caliber 7A28 stands head and shoulders over the rest...(see my description of the movement below). 7A28's were issued to members of the British armed forces...(helicopter pilots)and since only about 11000+ were issued such watches have now reached collector status..the one i will review here is also a 7A28..civilian model and slightly updated in the dept of water resistance (i believe the 100 refers to 100m?)

General description: case is SS 40mm, 4 pushers..2 on the left, 2 on the right. pusher at 2 starts and stops the chrono, the one at 4 stops and resets, the one at 10 is the split function, and the crown for setting time, and zeroing all the counters is at 8. The layout is a tricompax one similar to the omega speedmaster. the counter at 3 is the 1/10th counter, the one at 9 is the 30 min, and the one at 6 is secs (which contiunously moves)...Dial is a silvery/slate/gray color, tachy on inner chapter ring, baton hands. The bracelet ends are tubes the pivot around a central lug... ..i'm not describing this well, but suffice to say that there aren't any spring bars...bracelet is jubilee like and looks rather cheesy like many seiko bracelets...(perhaps it appeals to japanese sense of aesthetics?) the crystal is mineral glass

movement: Here's what we're really paying for. Seiko caliber 7A28..probably the finest quartz caliber (Swiss or otherwise, chrono or not) ever made. NO plastic parts, 15 jewel (absolutely unheard of these days) a rate trimmer knob for even finer control over watch accuracy...movement runs on a siliver oxide battery (i can't recall which) but it's easily replaceable...although i've just begun testing the accuracy by synching it with an atomic clock, stories abound about 7A28's being accurate to +1 sec/day

In a nutshell: I got this watch for approx $260..not terribly overpriced for for something that's historically significant so i'm a happy camper. I'm not too crazy about the band, but i can live with it...i would love to put this watch on a NATO but no can do..Icon_e_sad
Med Venlig Hilsen
Lars M
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)