Besøg aldrig denne urmager!!! Lang historie!
#1
Jeg fik for nogen tid siden et pragtstykke af et arvestykke af min far, et guldur, som han fik af sin far, uret er fra slutningen af 20'erne starten af 30'erne. Det er ikke noget mærke, men værket (er ikke værkhaj so be it) er i en kvalitet der ikke ses ofte mere med ægte rubiner etc. Efter min far har haft det i ca 40 år, MEN han har ikke været opmærksom på at rense og vedligeholde det, nuvel! Inden han overdrager det til mig indleverer han det til Nærum UreNærumvænge Torv 21
for at give det et fuld service, desværre uden mit vidende!! Da uret så, efter ca 2 mdr er færdigt, får jeg det så direkte i håden efter han har hentet det, her er skuffelse nr 1: de har måske serviceret uret, men åbenbart ikke kronen til fjederen således at uret ikke kan trækkes op! Skuffelse nr 2: Jeg indleverer uret igen, og spørger så lidt til hvordan servicen bliver udført, urmageren siger at det "vist nok" bliver sendt til et centralt service center, han ved det ikke helt idet det er en af hans assistenter der gør den slags ting, nuvel, der skal gå knap 3 mdr. før end at jeg får mit ur igen, denne gang virker det, men desværre kun hver 2-3 gang jeg rækker det op, servicet kostede 1690 , men jeg kunne ikke drømme om at lade denne butik få fingerene i nogle af mine ure!

Dette er IKKE en generalisering af urmagere på nogen måde, det er blot for at fremhæve dem, som burde være i faget. Der findes naturligvis mange rigtig gode og dygtige som ikke bliver nævnt!

God jul til alle
Svar
#2
Blot nysgerrig, er det et amerikansk lommeur? Evt. navn, da de amerikanske lommeure har et lidt specielt optræk, med to delt vel. Hvor mange ting kan ske, kunne være problemet lå i at få krone delen justeret i pendangen. Der findes en specialnøgle til at justere indgribningen. Svært at sige mere når jeg ikke kender uret kan du tage nogle billeder af ur / værk.evt mærker i kassen, er det guld skal det være stemplet.
Mvh Lars
Svar
#3
Hvis man som urmager har haft et ur til service i 2 måneder skal det absolut virke perfekt man kan selvfølgelig efterjustere for præcision da et ur aldrig går på samme måde i en urmageres simulator som ved almindelig brug.

MVH Peter
Svar
#4
Peter, du har så evig ret, men det var altså bare min nysgerrighed der drev mig til at spørge.....
Lars
Svar
#5
Hej urmager Lars

nej det er et armbåndsur, som ifølgelig den pågældende urmager havde et enkelt men ud fra et horologisk standpunkt smukt urværk, til trods for at værket blev brugt i den tids armbåndsure en mass! Uret er ikke noget mærke!

Helt i orden at du stiller spøgsmål, men eftersom jeg efterhånden har brugt/handlet med en betragtelig del af ellers super urmagere på Sjælland, skal det fremhæves når man får en "service" der er så langt under hvad man kan/skal og bør forvente.
Svar
#6
Hej Thomas

Din historie er lærerig og desværre ikke usædvanlig, men i det her forum er der flere gode og respekterede urmagere så måske er din historie til gavn for andre så fremtidige lignende historier undgåes.

Personligt har jeg valgt Peter Halse som min "hof" urmager, Peter og hans far ved alt hvad der er værd og vide om ure og behandler en ordentligt, men også på Sjælland findes der mange gode urmagere, du har f.eks flere dygtige urmagere som sælger deres vintageure her på siderne efter at de har renoveret urene.

Så find den urmager du har tillid til.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#7
Thomas Bech Skrev:Hej urmager Lars

nej det er et armbåndsur, som ifølgelig den pågældende urmager havde et enkelt men ud fra et horologisk standpunkt smukt urværk, til trods for at værket blev brugt i den tids armbåndsure en mass! Uret er ikke noget mærke!

Helt i orden at du stiller spøgsmål, men eftersom jeg efterhånden har brugt/handlet med en betragtelig del af ellers super urmagere på Sjælland, skal det fremhæves når man får en "service" der er så langt under hvad man kan/skal og bør forvente.

Jeg kan da kun give dig ret i at det er ok hvis man får dårlig behandling, ligesom vi da heldigvis også kan se at en masse får en god behandling.
Vil da blot sige at hvis det er et almindeligt armb.ur og ikke kan stilles/trækkes, ja så har Peter da endnu mere ret........
Lars
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)