IN HOUSE
#1
Håber der nogen der ved lidt mere om dette område en mig selv

Tager jeg helt fejl hvis jeg mener at Rolex, Girard Perregaux, Jaeger Lecoultre og Patek Filippe producerer deres egne værker - in house?

Hvad så med et mærke som Parmigiani Fleurier f.eks produceres deres værker af andre?
Og hvor kan man finde info om hvilke mærker der selv producerer deres værker?

Lund
Svar
#2
Et godt sted at begynde er Wristwatch Annual. Der står som regel, hvilke værker der benyttes i de forskellige ure.

I henhold til ovenstående værk, skulle Parmigiani være in house.

Mvh.
Svar
#3
Rolex er 100 % in-house. GP er delvis in-house, men også storforbruger af ETA. JLC 100 %. PP næsten 100 % på nær enkelte kronograf modeller, som er baseret på Lemania ebauche. PF er delvis in-house, men bruger også andre bla. Zenith EP.
Hvis du søger her på forumet skulle du nok kunne finde en liste. Emnet er hyppigt blevet diskuteret.

Mads Gjødesen
Svar
#4
Jeg så for nylig et forsøg på at argumentere for at fx. Omega brugte "in house" værker, da ETA, som producerer værkerne, har samme ejer.

Hvis nu den er "ugyldig" af en eller anden grund, hvad så mes Eterna - kan man sige at de bruger "in house" værker?

Hvilke kriterier lægges til grund, hvis det ikke er ejerskabet? Er det selskabskonstruktionen?

vh Baun
Svar
#5
I mine øjne er det at misbruge in-house betegnelsen at sige at Omega bruger in-house værker, når de blot har samme ejer. ETA er en selvstændig værk-fabrik og har intet med Omega at gøre og omvendt.

I ordet in-house ligger jo at tingene er lavet i huset. Dvs. at værket er udviklet af egne urmagere og størstedelen produceres i eget hus.

Det eneste grå-zone tilfælde jeg kender til er Breguet. De ejer værkfabrikken Lemania. Breguet har 100 % styring og får udviklet præcis de værker man ønsker og har første prioritet. Så her kan man med lidt god vilje sige at der er tale om in-house værker selv om det er to forskellige navne.
Det samme gør sig i øvrigt gældende for Blancpain og Frederic Piguet, hvor FP i vid udstrækning udvikler præcis hvad BP ønsker.

Jeg syntes nu stadig ikke der er tale om in-house i de to tilfælde.

Mads Gjødesen
Svar
#6
Nu blev jeg så nysgerrig! Hvad er SWATCH Group. Jeg fandt en hjemmeside:

[url]"http://www.swatchgroup.com">http://www.swatchgroup.com[/url]

I "Prestige" klassen er:
Breguet
Blancpain
Glashütte
Jaquet Droz
Léon Hatot
Omega

I "High Range" klassen er:
Longines
Rado

I "Middle Range" klassen er:
Union
Tissot
CK
Certina
Mido
Hamilton
Balmain

I "Basic Range" klassen er
Swatch
Flik Flak

Og så er der en "Private Label ????
Endura

Det må så være SWATCH gruppens egen vurdering. Men hvor er Eterna, jeg troede de var med her?

Og, når kriteriet for om det er "in house" værker er om selve Brand-ejeren har fuld kontrol over fremstillingen af værker til urene. Hvorfor regnes det så ikke som "in House", når SWATCH Gruppen monterer ETA værker i Deres ure? Hvis man ejer fabrikken, der fremstiller værkerne, giver det vel fuld kontrol - ikke?

Jeg læser i nogle artikler, at når Omega bruger FP og Co-Axial værker, så er det næsten "In House" - ikke forstået! Jeg troede de der FP værker (som prises højt) blev fremstillet udenfor SWATCH Group, men som en dedikeret leverane til Omega, men det gør dem vel ikke mere "In House" eller hvad?

vh Baun
[/quote]
Svar
#7
Tak for jeres feed back
Jeg har kigget i diverse årsøger, men synes stadig det er svært at finde ud af hvem der er in house, da det ikke bliver opgivet af særligt mange.
Og med in house mener jeg, at man selv laver hele molevitten, ikke noget med at man laver det meste selv og får lidt fra andre.
Ikke for at tale dårligt om bestemte mærker (jeg er selv meget glad for min Speedmaster) men det tænder mig lidt mere at vide det er in house, hvorfor er svært at forklare.

Lund
Svar
#8
Mads: Jeg synes ikke at Girard-Perregaux gør sig fortjent til at blive kaldt storforbruger af ETA-værker, specielt ikke efter deres co-branding med Ferrari ophørte. Kan du ikke uddybe hvad du mener? Tak.
Med venlig hilsen
Tais
Svar
#9
Eterna er ikke ejet af Swatchgroup men af Porche Design. Dermed kan man nok ikke længere sige at de bruger in-house værker, selvom det er Eterna der oprindeligt har udviklet nogen af de gamle ETA modeller (de bruger i øvrigt også andre værker).
Se i øvrigt deres nye hjemmeside den er ikke fantastisk men ca. 200% bedre end deres gamle, hvilket ikke siger så meget. [url]"http://www.eterna.ch">http://www.eterna.ch[/url]

Mvh. Uffe
Svar
#10
Jeg skrev at Breguet og BP var gråzone-tilfælde og ikke at jeg anså dem som in-house. Men jeg uddyber gerne.
Breguet hører under Swatch group og er deres prestigemærke nr. 1. Lemania hører under Breguet, og kan vel nærmest anses som Breguets R&D-afdeling. Den er ejet af Breguet som igen er ejet af Swatch. Det betyder at Breguet her total styring over Lemania, som ikke styres direkte af Swatch group. Der er forskel på selskabskonstruktionen, og dette påvirker min holdning til om det er delvis in-house, afhængigt af om Lemania er en underafdeling af Breguet eller en underafdeling af Swatch. Er det total uforståeligt? Svært at forklare... Icon_e_confused

Omegas brug af Frederic Piguet værker er blot et samarbejde, hvor Omega har fået udviklet en speciel udgave af FP1185. Omega har intet med styringen af FP at gøre, men har blot fået leveret et værk, som de selv har deltaget i udviklingen af.

ETA producerer deres værker uafhængigt af nogen urproducenter og er en selvstændig del af Swatch Group. Omega kan ikke komme til ETA og sige de skal lave et nyt kaliber, som skal være sådan og sådan. De kan indgå et samarbejde men bestemmer ikke.

Derfor mener jeg der er forskel på Breguet/Lemania og ETA/What ever mærke under Swatch.

Tais du har ret. Jeg var nok lidt hård ved GP. Man skal ikke dømme efter fortiden Icon_redface . Girard Perregaux har taget et skridt i den rigtige retning ved at droppe aftalen med Ferrari. Urene var i mine øjne ikke på højde med GP´s egene modeller. Fra og med 2005 er GP´s brug af ETA faldet til næsten lig nul. De har udfaset deres "billige" modeller, som ikke indeholdte in-house værker.
I dag er 95 % af alle GP´s ure baseret på in-house kaliber. De eneste undtagelser er Traveller II (AS-værk), Ultra thin (FP 21) og Carre Cambre chrono (ETA).
Så med fokus på den aktuelle produktion, må GP anses som en af de tunge in-house producenter.

Mads Gjødesen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: