Rolex Daytona i stål m. hvidskiv
Dear all,

Længe har jeg gået og luret på hvilket ur jeg skulle skifte mit nuværende Tag Heuer ud med, og valget er faldet på det berømte Rolex Daytona i stål og med hvid skive. Jeg ved at uret ikke er lige til at skaffe, men jeg har imidlertig fået en kontakt der skulle kunne skaffe dette ur helt nyt.

Imidlertig er jeg jo lidt nervøs for at blive taget i r****, og ende op med en fake.

Kan i gode brugere hjælpe med, hvordan jeg sikrer mig at uret er the real deal - Kan jeg evt ringe til Rolex og tjekke serie nummeret?

Ser frem til Jeres gode svar.

Hansi
Svar
Hej Hansi
En Daytona er faktisk den nemmeste rolex model at afsløre som falsk eller ægte.
På den falske vil de 3 kronografskiver være koncentreret inde i midten af uret , de når ikke så langt ud i siderne af urskiven som den ægte. Dette er meget tydeligt hvis du har en ægte og en falsk ved siden af hindanden.
Det er også årsagen til at mange som vil have et falsk rolexur , vælger denne model fra. hvis du ikke selv mener du kan afgøre det , så gå en hos en rolexforhandler , han kan se forskellen med det samme. vægten er heller ikke ens den falske vejer mindre.
Svar
Hvis der er tale om et nyt Daytona som han kan skaffe til vejl. udsalgspris på ca. 47.000 kr. (kan ikke huske den seneste pris efter stigningen), er der med stor sikkerhed tale om fusk. Der er ikke nogen som "kan skaffe" nye Daytonaer til billige penge. Rolex sælger ikke Daytonaer til alle og enhver. Markedsprisen på et brugt er mellem 50-60.000 kr. så får du tilbudt et billigere, skal du ikke købe det uden at få det verificeret hos en forhandler.
Der findes fine kopier med schweiziske automatikværker, så du kan ikke vide dig sikker på baggrund af skivelayoutet og vægten. Det er kun de billige kopier som kan spottes på baggrund af dette.
Er du grøn på ur-markedet, så få tjekket uret inden I handler. Det er den eneste metode der er 100 % sikker.

Mads Gjødesen
Svar
Mads er du nu helt sikker på at vægten kun er afslørende på de billige modeller?
Jeg sidder med "The rolex report 4.udgave" , og her omtaler bogen på side 116 "high level replica" som er de såkaldte swiss made replica ( de bedste replica'er der findes ) Citat:
"Weight: Heavier , but still not quite that of an authentic ROLEX-Especilly on gold models".
Det skal dog siges at bogen er fra 2002 , så der kan være sket ting og sager siden da.
Men umiddelbart synes jeg det giver god mening , da rolex bruger 904L stål , hvilket er meget dyrt og tungt , så hvidt jeg husker er det 3 gange så dyrt som 316L stål , som bl.a. Omega bruger.
Svar
Du har ret i at der er en vægtforskel på kopien og originalen, men den er ikke så markant, at man bemærker det, med mindre man har et originalt Daytona at sammenligne med, eller er en garvet Daytona-nørd Icon_e_wink . Jeg kan i hvert fald ikke.... På guldmodellerne er det klart at der er forskel, idet guld er markant tungere end stål. Vægten på dyr og billig stål er iøvrigt den samme, så om det er AISI 316L (som iøvrigt ikke anses som billigt stål) eller 904L giver det ikke nogen vægtforskel.
I øvrigt anser jeg 316L som værende lige så velegnet til urfremstilling som 904L. Eneste forskel er syrebetandigheden ved høje temperaturer. Hårdheden er den samme på lige omkring 200 HV, så jeg anser merprisen som spild af penge, med mindre man har planer om at udsætte uret for kogende syre.
Kender man vægten på det originale Daytona kan man selvfølgelig veje uret man ønsker og købe. Afviger det fra den originales vægt har man grund til mistanke. Jeg ville nu nok konsultere en fagmand i stedet....

Mads Gjødesen
Svar
Ja , det er klart man skal kende vægten på det ægte rolex , hvis man skal bruge dette som indikator , for hvor vidt der er tale om et ægte ur eller ej.
Jeg synes dog stadig det er værd at nævne , det kan jo være man kender en der har et ægte ur , og så vil det være en nem måde at afgøre det på.
Med hensyn til at 316L stål er lige så hårdt og godt som 904L stål , er der bred enighed om i ur kredse , så det var ikke for at nedgøre 316L stålet eller omega , jeg troede bare 904L stål var tungest , men godt du rettede den fejlopfattelse.
Svar
Har den nye Daytona ikke subdials som er lettere forskudt i forhold
til center sekundviseren en lille millimeter højere sådan cirka, og dette er
der vel ikke nogen af kopierne der har??? det egner et 7750 sig vist ikke
rigtig til jeg kan tage fejl men var det ikke netop en af årsagerne til
at Rolex flyttede de subdials Icon_cool
Svar
Hej

der findes også kopier af Daytonaen som har forskudte subdials.

ciao
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)