Small steps for mankind...
Hej Ur-gutter!

Jeg så på et andet dansk ur-site, Blancpain omtalt som :

"The world’s oldest watch-making brand" ..

Dette ryste lidt min i øvrigt mangelfulde ur-basisviden. Jeg mangler åbentbart hjælp til, en gang for alle, at få lidt facts på plads.

Altså,

- Hvad er det ældste urmærke?

- Hvem lavede det første armbåndsur?

- Hvem lavede det første automatiske ur?

- Hvem lavede den første tourbillon?

Mvh

Nikolaj
Svar
Jeg ved ikke, hvilket der er det ældste, men det ældste producerende mærke i dag er Vacheron Constantin
Svar
Blancpain er fra 1735 og Vacheron Constantin er fra 1755. Tvivlen opstår fordi Blancpain havde en 10-15 årig periode i 70´erne, hvor de ikke producerede ure, da de gik konkurs. I 1983 startede de igen og hjalp faktisk værkfabrikken Frederic Piguet ud af meget hårde økonomiske vanskeligheder ved udlukkende at købe deres værker her. Deres slogan er i øvrigt: There has never been a quartz Blancpain, and there never will be...
Så Blancpain er de ældste mærke men har ikke en fuldkommen tidslinje som VC.

Første armbåndsur blev fremstillet af Patek sidst i 1800-tallet, men var mere ment som smykker og forbeholdt damer. Første herreur blev fremstillet af Cartier først i 1900-tallet til Alberto Santos-Dumont som arbejdede som flyopfinder og var en nær ven af Louis Cartier.
Første automatikværk: Perrelet 1770. (i armbåndsur: Opfinder: Harwood 1924-29. Første automatik ur Blancpain 1926)

Første tourbillon: Breguet omkring 1795.

Mads Gjødesen
Svar
Nikolaj V Skrev:Hej Ur-gutter!

Jeg så på et andet dansk ur-site, Blancpain omtalt som :

"The world’s oldest watch-making brand" ..

Dette ryste lidt min i øvrigt mangelfulde ur-basisviden. Jeg mangler åbentbart hjælp til, en gang for alle, at få lidt facts på plads.

Altså,

- Hvad er det ældste urmærke?

- Hvem lavede det første armbåndsur?

- Hvem lavede det første automatiske ur?

- Hvem lavede den første tourbillon?

Mvh

Nikolaj

Prøv at gå ind og se på Abraham-Louis Brequet, Paris født 1747, død 1823, han er nok en del af svarene på dine spørgsmål.

Mvh Lars
Svar
urperspektiv

Mvh Jacob H

http://www.schmuckecke.de/geschichte/chronik.html
Svar
Jeg har set - eet eller andet sted - at Girard-Perregaux leverede armbåndsure til den tyske hær under den Fransk-Tyske krig i 1870'erne (tror jeg det var).

Kind regards...
Svar
Vacheron regnes for det ældste ur brand fordi de har en uafbrudt
produktion siden 1755, ser man bort fra dette så er der selvfølgelig andre
som er ældre som du selv nævner Blancpain 1735 og også Jaquet Droz
som startede tilbage i 1738, jeg ved ikke hvad andre regner for det
ældste men retfærdigvis syntes jeg at VC har fat i den lange ende i
forhold til BP og J*D som ikke kan prale af uafbrudt produktion igennem
hele deres eksistens..... Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)