Svar: 21
Tråde: 8
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej Ur-gutter!
Jeg så på et andet dansk ur-site, Blancpain omtalt som :
"The world’s oldest watch-making brand" ..
Dette ryste lidt min i øvrigt mangelfulde ur-basisviden. Jeg mangler åbentbart hjælp til, en gang for alle, at få lidt facts på plads.
Altså,
- Hvad er det ældste urmærke?
- Hvem lavede det første armbåndsur?
- Hvem lavede det første automatiske ur?
- Hvem lavede den første tourbillon?
Mvh
Nikolaj
•
Jeg ved ikke, hvilket der er det ældste, men det ældste producerende mærke i dag er Vacheron Constantin
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Blancpain er fra 1735 og Vacheron Constantin er fra 1755. Tvivlen opstår fordi Blancpain havde en 10-15 årig periode i 70´erne, hvor de ikke producerede ure, da de gik konkurs. I 1983 startede de igen og hjalp faktisk værkfabrikken Frederic Piguet ud af meget hårde økonomiske vanskeligheder ved udlukkende at købe deres værker her. Deres slogan er i øvrigt: There has never been a quartz Blancpain, and there never will be...
Så Blancpain er de ældste mærke men har ikke en fuldkommen tidslinje som VC.
Første armbåndsur blev fremstillet af Patek sidst i 1800-tallet, men var mere ment som smykker og forbeholdt damer. Første herreur blev fremstillet af Cartier først i 1900-tallet til Alberto Santos-Dumont som arbejdede som flyopfinder og var en nær ven af Louis Cartier.
Første automatikværk: Perrelet 1770. (i armbåndsur: Opfinder: Harwood 1924-29. Første automatik ur Blancpain 1926)
Første tourbillon: Breguet omkring 1795.
Mads Gjødesen
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Nikolaj V Skrev:Hej Ur-gutter!
Jeg så på et andet dansk ur-site, Blancpain omtalt som :
"The world’s oldest watch-making brand" ..
Dette ryste lidt min i øvrigt mangelfulde ur-basisviden. Jeg mangler åbentbart hjælp til, en gang for alle, at få lidt facts på plads.
Altså,
- Hvad er det ældste urmærke?
- Hvem lavede det første armbåndsur?
- Hvem lavede det første automatiske ur?
- Hvem lavede den første tourbillon?
Mvh
Nikolaj
Prøv at gå ind og se på Abraham-Louis Brequet, Paris født 1747, død 1823, han er nok en del af svarene på dine spørgsmål.
Mvh Lars
•
Jeg har set - eet eller andet sted - at Girard-Perregaux leverede armbåndsure til den tyske hær under den Fransk-Tyske krig i 1870'erne (tror jeg det var).
Kind regards...
•