Værksammenligning
Nu hvor det er gået op for mig, at et ur ikke behøver at have en femtakket krone, kunne det være interessant at have en sammenligning mellem de forskellige værker, sådan lidt a la den klasseinddeling af ur-mærker, som vi jo fik meget morskab ud af. På [url]"http://www.roots-watch.com/chorono/choronomove.htm">http://www.roots-watch.com/chorono/choronomove.htm[/url] og [url]"http://www.ozdoba.net/swisswatch/caliber.html">http://www.ozdoba.net/swisswatch/caliber.html[/url] er der nogle oversigter; men for en novice er der ikke meget hjælp at hente mht sammenligning.

ETA, Valjoux, Lemania ser ud til at være de tre kendte fabrikater, som benyttes direkte eller som grundlag i flere fabrikater af ure. Kan man lave en gruppering?

En af de kendte personer herinde skrev i en privat mail til mig noget i retning af "Valjoux 7750 - det er jo meget bedre end ETA xxxx" (jeg husker ikke xxxx). Hvorfor? Er der enighed?

Uddybninger (og debat) er meget velkomment!

/Bjørn
Svar
Hej Bjørn
Kan du ikke uddybe det lidt. Det er ETA som producerer Valjoux 7750. Så skal en direkte sammenligning være mulig skal du oplyse specifik nr. på ETA-værket.

Mads Gjødesen
Svar
Tak Mads - det er åbenbart mere kompliceret end som så. Jeg håbede ellers, at du (eller andre) kunne lave en liste a la listen over ur-fabrikater.

Jeg har nu taget listen fra ozboda og kun medtaget de værker, der kan kaldes ikke in-house, og som (efter hvad jeg kan tolke) bliver produceret af værk-producenter, der ikke også producerer ure. Kan man så sige noget? Kan man gruppere nedenstående værker efter nogle saglige kvalitetskriterier som udførelse, holdbarhed, præcision, eller lign?

Manuelle værker:

ETA 2660
ETA 2691
ETA 2801-2
ETA 7001
Valjoux/ETA 7760

Lemania 387
Lemania 1210
Lemania 1872/1873/1874/1883
Lemania 2310/2612

Automatikværker:

ETA 2000
ETA 2671
ETA 2688
ETA 2824-2
ETA 2836-2
ETA 2840
ETA 2892-2
Valjoux/ETA 7750/51

Lemania 1910
Lemania 2010
Lemania 5100
Lemania 8810

Miyota 8215

Piguet 9'''
Piguet 11.50
Piguet 71P
Piguet 1185
Piguet 1195

/Bjørn.
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Hej Bjørn
Kan du ikke uddybe det lidt. Det er ETA som producerer Valjoux 7750. Så skal en direkte sammenligning være mulig skal du oplyse specifik nr. på ETA-værket.

Mads Gjødesen

valjoux er en selvstændig fabrik, der er ejet af ETA. en lille, men markant forskel, mener jeg
Svar
Uha Bjørn. Nu begynder vi at våge os ud på noget, hvor man skal passe på, hvad man siger. Jeg er ikke urmager og kender ikke værkerne ned i mindste detalje, så jeg kan kun udtale mig ud fra hvad jeg har hørt og læst. Der vil nok opstå diskussioner igen Icon_e_sad

Som det tidligere er blevet diskuteret kan der være stor forskel på et værks kvalitet før og efter modificering. Derfor kan relativt simple ebauche ende med at blive rigtig meget flotte, fordi de bliver ekstremt modificeret. Disse vurderinger tager udgangspunkt i ebauchen. Altså før en modificering.

Jeg har lige noteret et par stikord ud for hvert værk efter hvordan jeg bedømmer det:

Manuelle værker:

ETA 2660 (Low. Gammelt Unitas værk. Ligger i Raymond Weil)
ETA 2691 (kender jeg ikke)
ETA 2801-2 (Low-end, simpelt værk fra 1990 (2801 fra 1982) uden specielle funktioner)
ETA 7001 (Low-middel, tidligere kendt som Peseux 7001. Fra 1985 produceret af ETA. Meget benyttet værk af bla. Chronoswiss, Genta, ML, Nomos, Omega og UN)
Valjoux/ETA 7760 (Middel. Manuel version af det velkendte 7750)
Lemania 387 (High-end. Tourbillon benyttet af Breguet og VC)
Lemania 1210 (fornmentlig low. Kender jeg ikke rigtig)
Lemania 1872/1873/1874/1883 (Middel. Meget kendt og brugt af mange bla. B&M, Breitling, Chopard, Omega, Sinn, UG)
Lemania 2310/2612 (High-end. Gl. chrono værk som bla. blev benyttet af PP)

Automatikværker:

ETA 2000 (Low. Fra 1992 og benyttet af B&M, Chronoswiss, Eterna, UG)
ETA 2671 (Middel. Fra 1971 benyttet af A. Silberstein, Cartier, Eterna, ML, Oris)
ETA 2688 (Low. Fra 1986. Bla. Oris)
ETA 2824-2 (Low-middel. Fra 1998. Meget benyttet værk i low-end klassen. Bruges i et hav af ure)
ETA 2836-2 (Low-middel. Brugt af bla. ML, Tutima)
ETA 2840 (Low. Swatch automatic)
ETA 2892-2 (Middel. Benyttet i et hav af ure fra alle de kendte middelklasse mærker)
Valjoux/ETA 7750/51 (Middel. Benyttet i et hav af kronografure)
Lemania 1910 (High. Bla. Breguet og Ebel)
Lemania 2010 (high-middel. Gl. Lassale-værk som Lemania overtog i 93. Bla. Piaget)
Lemania 5100 (Middel. Velkendt cal. fra millitær-ure som Fortis, Omega, Sinn og Tutima)
Lemania 8810 (High. Bla. Breguet)

Miyota 8215 (Low. Bla. Festina, Citizen)

Piguet 9''' (High. Bla. Blancpain, Chopard og Cartier)
Piguet 11.50 (High. Bla. Blancpain, Chopard)
Piguet 71P (High. Bla. Breguet, Chopard, Genta, UJ, IWC)
Piguet 1185 (High. Velkendt chrono. AP, VC, Blancpain)
Piguet 1195 (High. Blancpain)

Jeg er ikke urmager og vil disse vurderinger bunder kun i min ide om hvor værkerne befinder sig. Der findes mange andre værker som ikke er med på denne liste.

Alle JLC-værker, GP (in-house) og Zenith (Elite, El Primero) værker anser jeg som high-end. Patek er også udelukkende high-end. Lemania svinger fra Low-high. ETA fra low-middel. Frederic Piguet er high-end. Rolex middel-high.

Så er vi vist dækket nogenlunde ind. Alle tæsk er velkomne Icon_e_wink Men jeg foretrækker velargumenterede svar og ikke blot at "...du er da en nar fordi jeg bødømmer XXX som low...".

Mads Gjødesen
Svar
aa
Svar
Mads beskrivelse af mærkerne er efter min mening rimeligt korrekte,dog kan der med omega cal 1120 være diskussion da den er ændret kraftigt i forhold til eta 2892a2 blandt andet har den 23 sten mod 21 i eta,så mads bekrivelse af de forskellige værker ser rigtig ud,efter min mening jeg er dog kun urmager.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)