Royal Oak Jumbo (AP kal. 2121)
#1
Har bemærket at Royal Oak Jumbo værket (AP kal. 2121) ofte her på forumet beskrives som et "ægte" Audemars Piguet in-house værk. Det er er det for så vidt også, eftersom værket nutildags produceres 100% af AP selv.

Men historisk set forholder det sig lidt andeledes. Jaeger-LeCoultre udviklede midt i 60erne den nu nærmest sagnomspundne, superflade automatikkaliber JLC 920, der som den eneste high-mech ebauche har været anvendt samtidigt af Patek (Nautilus), Vacheron Contantin og Audemars Piguet (Royal Oak). Udviklingen af værket blev angiveligt finansieret af "The Big Three".' JLC måtte formentlig af den årsag fraskrive sig rettighederne til kaliber 920 og har aldrig anvendt den i sine egne ure. JLC 920 ebauchen blev altså oprindeligt leveret af JLC, men monteret og individuelt slutfinniseret af Patek, AP og VC selv.

Walt Odets skrev for nogle år siden en fremragende artikel om JLC kal. 920s anvendels i Vacehron Constatins ure, som kan læses her (læg mærke til hans billeder af værket !!!):

[url]"http://www.timezone.com/library/horologium/horologium631686780396906210">http://www.timezone.com/library/horolog ... 0396906210[/url]


Da Richemont gruppen overtog JLC (inkl. APs daværende aktiepost i JLC) overgik maskiner, redkaber og all know-how vedr. JLC kaliber 920 til Audemars Piguet, som i dag er den eneste, der producerer anvender vidunderet (stadigvæk som AP kal. 2121).

Hvis man derfor beslutter sig for et AP Royal Oak Jumbo, får man ikke blot et ualmindeligt fint urværk med i købet. Det er ganske enkelt et stykke urhistorie, da JLCs legendariske kaliber 920 var en væsentlig forudsætning for realiseringen af både Royal Oak og Nautilus modellerne.
Svar
#2
se dig tilbage.

interessant info om Jumbo værket.

rasmus.
Svar
#3
Hej igen Anders
Længe siden, men godt at have dig tilbage på forumet. Jeg kan kun bekræfte dit indlæg. For lige at tilføje lidt til historien fandt jeg dette indlæg som tidligere har været bragt på forumet.

Historien bag 2120 værket var, at AP, VC og PP gik sammen om at få lavet verdens tyndeste automatværk tilbage i 1967. JLC stod for udvikling og produktion (AP deltog lidt i udviklingen). Resultatet blev JLC cal. 920.
Idet PP deltog mindst (finansielt), fik de ikke lov at benytte den endelige udgave. PP cal. 28-255 (cal. 28-255C med dato) var 2.55mm/3.15 mm, mod VC 1120 (1121 m. dato) og AP 2120 (2121 m. dato) som var 0,1 mm tyndere. Værket blev stort set ikke benyttet af PP, som umiddelbart efter selv udviklede et nyt in-house automatik værk. PP benyttede 28-255 i 1. udg. af Nautilus, som blev introduceret et par år efter Royal Oak. Nautilus blev designet af Genta, som også designede RO. Han blev hyret af PP til at lave et stålsportsur, som kunne konkurrere med Royal Oak, som havde vist sig at være en sællert.
JLC producerede værket for AP og VC, ind til Richemond desværre overtog JLC. AP solgte derefter deres 40 % i JLC, men overtog rettighederne og produktionen af JLC 920. Leveringen til VC ophørte herefter. VC fortsatte med at bruge værket indtil 2003, hvor deres lager var tømt.
Produktionen af 2120 var meget bekostelig for JLC. Derfor benyttede man det billigere JLC 889 til standard Royal Oak´erne. JLC 889 kostede kun 1/3 af 2121. AP moderniserede produktionen af 2120/2121, da de overtog den fra JLC, men 2121 benyttes stadig kun i RO Jumbo pga. de meget høje produktionsomkostninger.

Så skulle eventuelle misforståelser vist være fejet af bordet. AP 2121 er derfor in-house nu, men er udviklet og har tidligere været produceret af JLC. Men det gør jo ikke værket ringere.

Jeg kan kun anbefale at læse Odets artikel om værket. Når en kapacitet som Odets omtaler værket som "the most exclusive automatic", er der nok noget om snakken....
Kan også anbefale hans artikle om Rolex. Men vær opmærksom på at det ikke er meget han har til overs for Rolex og deres horologiske bedrifter. Men ganske underholdende, hvis man ikke er til Rolex Icon_e_biggrin

Mads Gjødesen
Svar
#4
Mægtigt at have dig tilbage, Anders!

Mads - du nævner en hr. Odet og hans artikler. Hvor kan man læse hr. Odets artikler?


Bedste hilsner
Stefan Garvig
Svar
#5
Han har lavet et utal af fantastiske reviews på timezone. Tjek dem ud her:

[url]"http://www.timezone.com/library/horologium/">http://www.timezone.com/library/horologium/[/url]

Hans review af et Rolex Explorer 14270 er elsket af mange Rolex-hadere. Han vurdere uret til at burde koste 600-800 usd på baggrund af materiale, finish og konstruktion.

Men prøv at sammenlign billederne af VC1120 (som Anders linkede til) og Rolex Explorer. Så finder man ud af hvorfor VC er "Rolls Royes" og Rolex er "Landrover" Icon_e_wink

Mads Gjødesen
Svar
#6
Tak for de pæne ord, Mads og Stefan. Rart at se at historien bag AP Royal Oak Jumbo er velkendt også her på forumet.

Mit "fravær" skyldes primært, at jeg i dag næsten udelukkende beskæftiger mig med Jaeger-LeCoultre ure. Ligesom Audemars Piguet er det et af de gamle super-manufakturer, som de fleste urfreaks her i landet forbigår i pinlig uvidenhed.

Mads, et stort kompliment til dig for din viden om Audemars Piguet. Det er altid en fornøjelse at læse dine indlæg herom.

De bedste hilsener

Anders
Svar
#7
Ja JLC får desværre ikke den opmærksomhed de fortjener. I 30-40 kkr. klassen er de andre mærker overlegne når man taler værk, finish og historie. Ældre JLC kan erhverves til nogle fantastisk lave priser hvor der er masser af ur og nostalgi for pengene. Desuden er det kun de færreste som ved, at JLC faktisk har leveret et utal af ebauche til en række af de allerfineste manufakturer som AP, VC, Chopard, IWC, Patek, ect. Det kan ingen andre prale med. Så i mine øjne er JLC nok den mest eksklusive leverandør af værker overhovedet, både pt. og gennem historien.

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor der ikke er mere opmærksomhed omkring JLC i Danmark. I dette øjeblik sidder jeg tilfældigvis selv med mit Master Reserve De Marche på håndleddet, så jeg er med på vognen. Desværre ses det bare ofte at folk som vil bruge 20-40 kkr. på et nyt/brugt ur vælger et Rolex. Men det har vi jo diskuterer før Anders og vi er rørende enige.....Ikke et ondt ord om Rolex, men lidt ærgerligt at de fylder så meget hos danske ur-entusiaster, og nærmest dræber alt interesse for andre mærker.

Anyway...godt at se dig tilbage Anders. Jeg håber vi igen får nogle af dine dybdegående indlæg at se. Der kan desværre være langt imellem den slags her på forumet Icon_e_sad Har du i øvrigt fået anskaffet dig det Jumbo, du var på udkig efter engang?

Mads Gjødesen
Svar
#8
>>>>>> Og der oven i købet er kompetente folk som Mads Gjødesen & Anders Trojel der gider skrive lidt på deres modersmål. Desværre er det blevet alt for sjældent at Morgan Jones øser ud af sin store viden om klokker på dette site.

Jeg vil derfor benytte mig af lejligheden til at komme med et par hurtige spørgsmål vedr. Jaeger-LeCoultre.

Lad mig starte med at nævne at jeg selv er vild med Rolex, men derfor sagtens kan få øje på andre af de store af den grund. Man behøver hverken hedde Einstein eller Niels Bohr for at gennemskue at AP, JLC, VC, Patek er lysår bedre mht. værk og generelle finish ift. Rolex, men prisen er trods alt også en anden!! Jeg mener dog stadig at Rolex er helt suveræne når vi taler om gensalgsværdi og service, men det er jo en helt anden snak.

Spørgsmål vedr;
Jaeger-LeCoultre Master Compressor Automatique (2005 model hvad den så end har af Ref.Nr).

- Værket er cal. 960M. Er dette 100 % in-house eller blot et spin-off af ETA 2824/2892?

- Hvis 100 % in-house - har i erfaringer med dette værk? Jeg tænker her mest på hvor robust værket har ry for at være. Meget gerne tekniske detaljer.

Hvis i har erfaring med den specifikke model vil jeg være meget taknemmelig hvis i gider skrive et par ord.

Og til sidst det kedelige spørgsmål (beklager) ved i hvad listeprisen er i DK på Master Compressor Automatique?

På forhånd tak.
Svar
#9
JLC har ALDRIG benyttet ETA-værker og kommer ALDRIG til det. Jeg ved nogle af de ældre LeCoultre chronografer har det legendariske kolonnehjulsværk Valjoux 72. Men ikke ETA.

Pt. er alle JLC værker in-house. Også JLC 960 m. Dette værk er en modificeret udgave af JLC 960, som blev lanceret i 1995. Værket blev udviklet til JLC´s dameure og kan vel populært kaldes en damemodel af JLC 889/2. JLC 960 er derfor kun 21 mm. i diameter, højden er 3,95 mm, 28.800 v/h, 31 jewels, 221 dele. 44 timers power reserve.

Værket findes i bla. JLC Master Lady, Reverso Grand Sport (i en rektangulær udgave) og Master Compressor Automatic. Ebauchen benyttes i øvrigt også af Audemars Piguet under modelbetegnelsen AP 2140, som også blev introduceret i 1995.

Som altid har jeg kun positive ting at sige om JLC´s værker. Fantastisk finish, konstruktion og historie. Jeg har ikke hørt noget negativt om JLC 960.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at størrelsen på Master compressor automatic "kun" er 36,8 mm i diameter og er en unisex model. Uret er vandtæt til 200 m og meget robust. Jeg har kun erfaringer med Memovox-modellen fra Compressor-serien. Det er 42,5 mm og ekstremt lækkert i funktion og finish. Betydelig mere lækkert end et Sub, og prisen på brugtmarkedet er næsten den samme. Rolex er mere robuste end JLC, men dermed ikke sagt JLC ikke kan stå distancen. Værkerne er bare finere og konstruktionen mere kompliceret. JLC fokusere mere på at lave flotte værker med lang levetid frem for at lave robuste værker. Vi er tilbage med snakken om Rolex=Landrover og JLC=Mercedes.

Prisen på Master Com. Auto kender jeg ikke, men mail Ole Mathiesen. De er super hurtige med svar. Mit gæt vil være ca. 32-33 kkr. for rem-modellen og ca. 35 kkr. for lænke-modellen.

Jeg er ikke helt enig i at prisen er højere for JLC end Rolex. Nyprisen er måske en anelse højere, men brugtpriserne er ca. de sammen. Rolex holder prisen bedre hvis man køber fra ny. Man kan virkelig finde nogle lækre JLC til billige penge på brugtmarkedet.

Håber det var svar nok!?

Mads Gjødesen
Svar
#10
Det er sq da en helt forrygende viden du har om bl.a. AP og JLC - jeg er imponeret!

Der var (som sædvanlig) en vigtig detalje der var svipset for mig inden jeg postede mine spørgsmål, nemlig at Master Compressor "kun" er 36,8mm. Jeg har ingenlunde en mani med at mine ure skal være over en vis størrelse, men ure under 39-40mm ser decideret komiske ud på mine korte fede arme.
Master Compressor faldt med et brag, men måske jeg skulle se lidt nærmere på Memovox modellen!?

Endnu engang tak for hjælpen.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: