Dykkerure
#1
på Omega seamaster er der sådan en extra krone kl. 10.00 til noget med helium, tror jeg. Hvad er det og hvorfor og hvordan?
Svar
#2
et ur udsættes for et meget stort tryk dannes der helium inde i uret. Helium-molekyler er så fine/små, at de vil kunne trænge ud gennem pakninger, derfor en heliumventil til at tage overtrykket.

dykkere, der dykkere fra klokker får heliumblandet ilt i flere dage, når de dekomkompressere i klokken.

Mikael
Svar
#3
Mikael Lange Skrev:Når et ur udsættes for et meget stort tryk dannes der helium inde i uret.
Mikael

Ah hva' for en fisk???

Nu er vi da vist ovre i en historie, der vil gøre enhver oldtids alkymist misundelig. Det er ikke hverdagskost, at man lige laver et andet grundstof (tilmed en ædelgas) ud fra lidt atmosfærisk luft (som der vel er inde i uret, når det samles). Forklaring udbedes Icon_smil

Mvh.
Svar
#4
What is the function of the helium escape valve on the Seamaster Professional watches?

The helium escape valve was specially developed by Omega for use by professional divers. During deep-sea dives lasting several days, divers operate from diving bells. Prior to surfacing, these bells are filled with a mixture of helium and oxygen. The helium molecules are lighter than air and can therefore penetrate the watch in sufficient quantity to push out the crystal at atmospheric pressure levels. This can be avoided by opening the valve during resurfacing, which allows the helium to escape but prevents water from entering the watch.



er det svar nok?

Mikael
Svar
#5
På mit gamle Seamaster kunne jeg ikke flytte heliumventilen en mikrometer - hverken dreje den rundt eller trække i den. Så hvad menes der mon med at overtryk kan undgås "ved at åbne ventilen"? Hvordan åbner man den?

Jeg troede at overtryksventiler selv skulle springe op ved overtryk - ligesom de gør det i fx autoklaver (trykkogere) og i "stovetop" espressokander for bare at nævne nogle få...
Svar
#6
Mikael Lange Skrev:The helium escape valve was specially developed by Omega for use by professional divers. During deep-sea dives lasting several days, divers operate from diving bells. Prior to surfacing, these bells are filled with a mixture of helium and oxygen. The helium molecules are lighter than air and can therefore penetrate the watch in sufficient quantity to push out the crystal at atmospheric pressure levels. This can be avoided by opening the valve during resurfacing, which allows the helium to escape but prevents water from entering the watch.



er det svar nok?

Ja, tak. Det var et fint svar.

Der er også stor forskel på det første du skrev (hvor det fremgik at helium blev _dannet_ inde i uret) og så at befinde sig i heliums atmosfære under tryk i _lang_ tid, hvor gassen siver ind i uret.

Mvh.
Svar
#7
Heliumventilen på et Omega Seamaster åbnes ved at skrue ”kronen” (den der er placeret kl. 10) et stykke ud.

Der findes også heliumventiler der automatisk åbner, når forskellen mellem trykket i uret og trykket udenfor bliver for stor. F.eks. Rolex Sea-Dweller har sådan en type ventil.
Med venlig hilsen
Tais
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)