Daniel Skrev:Jeps som jeg tidligere skrev - bliver det ikke nemt at finde et ur, der lever op til mine krav.
Jeg tror bare det er for "fesent" at gå for meget under 40 mm da jeg til dagligt brug går med Panerai.
hehe Panerai ure lever da op til mine krav
Det er også derfor jeg tænkte, at der måske var et andet mærke, som jeg ikke kender til.
Der må da være nogle pilot ure eller andet i den dur.
Derfor jeg spørger her, jeg har fundet masser i 35 mm og deromkring.
Men det er bare ikke sagen.... medmindre.... I have to

Helt fair, og "you never have to", men moden skifter lidt frem og tilbage. De første armbåndsure var til kvinder, mænd syntes de lignede kvinder med smykker hvis de havde armbåndsur på.
Mænd gik med uret i lommen. Så begyndte nogle at få ombygget lommeuret til "grossskaliber" eller "Marriage" ure hvor man byggede lommeuret ind i en armbåndsurkasse. Dit Panarei kan gå hjem og lægge sig. De var ofte 48 op til 54 mm uden krone, og 14 -16 mm tykke.
De går at købe fortsat på ex. Ebay.
Siden syntes man det var ret upraktisk med så store ure, og der blev kamp om at producere små automat kalibre (Eterna vandt måske med deres "golden heart" dame "konkurrencen" og med Eterna Matic 3000 "herre konkurrencen" (Ca 1958 og 1962).
Siden har quarts jo vendt en del op og ned på ting, de kan laves i alle størrelser, og går utroligt fint, bare de har batteri, men de appelerer slet ikke til "os urfolk"
Nu er det så 40 eller 44 mm der gælder for mange, men det holder ikke evigt, det kommer til at ændre sig hen ad vejen.
Bare det er mekanisk, og for mig, bare det ikke er sprit nyt og kan købes i alle butikker, er det spændende. Derfor min opbakning til Bjørn H´s forslag om at kigge på Glycine og Early Bird 24 timers ure, som har militær præget, hvis det var det du var efter.
I 42 -44 mm findes der en del ud over Panarei, en det handler om nye ure og de har ikke min store interesse, men der er en del at byde på fra Italien. Jeg tror dog ikke man skal købe dem som penge-anbringelse. Det er forbeholdt ganske få med in-house værker, og så en del gode gamle sager som glycine, early bird (som nok ikke koster voldsomt men holder prisen) og de mere "antikke sager" som ure med tricomplex maskiner som Valjoux 72C i god stand - de skal nok holde prisen