Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg ved ikke så meget om ure men undrer mig over usikkerheden om "anbefalet" serviceinterval for mekaniske ure.
For mange år siden, da jeg fik et godt mekanisk ur (Certia med manuelt optræk) i konfirmationsgave, mener jeg urmageren sagde at det helst skulle renses og smøres hvert 5. år.
Nu, mere end 30 årsenere, er jeg igen begyndt at interessere mig for mekaniske ure og har spurgt forskellige om hvor ofte man bør få sit ur serviceret og svarene er ret forskellige:
hver 5. år
når det begynder at tabe tid
du kan roligt regne med 10 år
Jeg undres. Der er jo sket rigtig meget med smøremidler i netop de sidste 30 år. De syntetiske olier er langt mere holdbare end tidligere tiders olier. Bilmotorer kører idag mange gange længere på samme olie en for 30 år siden, på disse nye olier.
Der er formentlig også sket meget med metaller og sten (lejer) i denne periode.
Kan nogen forklare? Bruger man stadig samme type olie i ure som for 30 år siden? Er moderne kalibrelavet af samme metallegeringer som tidligere? er der slet ingen fremskridt på dette område?
•
Svar: 228
Tråde: 55
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej baun
Mekaniske ure skal, som udgangspunkt, smøres hvert 5-6 år. Jeg ved intet om hvilken slags olie man anvender, men det essentielle er at olien simpelthen tører ud, hvorfor der foregår en unødig belastning og hastig slidtage af værket hvis det ikke serviceres!
Mvh THomas BEch
•
Henrik Holst
Unregistered
Man kan jo anskue det ud fra en økonomisk betragtning og spare en del kroner på feks. at foretage service hvert 10. ende år og samtidig få udskiftet dele som er blevet slidt for en lille merudgift. Alt i alt kan det udfra denne betragtningsvinkel godt svare sig at sidde urfabrikanterne sikkert velmenende råd overhørigt. Om denne antiautortære holdning så kan bæres i et sikkert tvivlende ursind, er jo op til den enkelte.
Så sørg dog for at have et ur som der kan fås reservedel til
Hilsen Henrik
•
Svar: 1,094
Tråde: 151
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Service på ens ure er en omkostning som hurtigt løber opad, men tit er det som med biler "mærke" værkstederne er ofte væsentligt dyrere. En god vintage urmager vil ofte kunne gøre arbejdet mindst lige så godt som den autoriserede som selvfølgeligt påberåber sig at det er vigtigt at komme til dem grundet garantier, reservedele, holdbarhed, gensalgspriser, ja jeg kunne blive ved.
Men i den virkelige verden holder argumenter omkring garantier nok kun 100%, og selvfølgeligt kun i den periode hvor uret er omfattet herunder.
Vi har mange dygtige urmagere, håndværkere hvis hjerte brænder for ure at stort set enhver art. Sidste lørdag mødte jeg her i Horsens et par stykker af dem til urmødet, der findes helt sikkert mange af dem rundt om i landet, måske kender du selv et par stykker.
Min pointe med ovenstående er få lavet dine service efter foreskrifterne, men spar måske på den autoriserede mærkevare urmager og find en "husurmager" som du har tillid til, har dit ur blot nogle år på bagen så tror jeg ikke forskellen på servicearbejdet er så stor, men til gengæld er den på prisen.
Blot min mening
•
Svar: 8
Tråde: 0
Et eksempel på en god husurmager er Jens Brostrup i Ry, tlf. 86 89 39 09, som er uddannet urmager, men som ikke længere har butik. Han er virkelig dygtig og ikke særlig dyr . Som eksempel har han renset, smurt, skiftet pakninger, glas og krone på et af mine vintage Omegaer for 550 kr. Jeg har haft flere urmagere, men han er faktisk noget særligt. Hvis der ikke kan skaffes originale reservedele, laver han dem selv
•
men, men men, spørgsmålet er jo ikke hvordan man får lavet service, når det er TIDEN, men mere hvornår det er TIDEN og hvorfor service intervallet ikke ændrer sig med fremkomsten af bedre olier, bedre materialer.
For nu at sige det rent ud - det kunne se ud som om urmagrene ikke ønsker at sætte service intervallet op selvom det sagtens kunne lade sig gøre!
Motor - FDM's blad bragte for år tilbage en artikkel, hvor de beskrev hvor dan de havde kørt en Golf i flere år ca. 100.000 km uden at gøre andet ved motoren end at efterfylde med olie. Herefter havde man skildt motoren for at se om der var konsekvenser af dette "misligehold" Det var der ikke. Bliver vi tørret, når vi sender uret til service hvert 5. år
•
Svar: 461
Tråde: 62
Nagra-båndoptageren, som bl.a. blev brugt af journalister i fordums tid til at rapportere fra alle dele af verdenen, var designet til at kunne modstå (næsten) alle tænkelige forhold. Robust var den og driftsikker ud over alle grænser.
Båndoptagerens smøreolier havde ikke tendens til at hærde, størkne eller på anden måde degenerere. Jeg har ved selvsyn kunnet konstatere dette ved at inspicere en model med ca. 30 år på bagen. Alt fungere upåklageligt - lejerne var stadig velsmurte. Og drivremmene, som havde siddet i spænd i mange år, bar intet præg af blivende deformation efter de mange år i samme stilling. Så også pakninger i ure kunne vel tænkes at kunne have en langt længere levetid end tilfældet er p.t. - ved at vælge pakningsmateriale a la det, som er brugt i Nagra-båndoptagere.
Så jeg tror, at olier med meget lang levetid findes (og blev brugt i bl.a. Nagra-båndoptagere), men at der eksisterer en tradition inden for urmagere om at bruge de kortlivede olier, som man altid har brugt - eller som urmagere får tilbudt at købe fra deres olie-pushere.
Blandt andre Århus Olie Fabrik og Teknologisk Institut er langt fremme i forskningen vedrørende smøreteknik, så dem vil jeg forhøre mig hos. Svaret - hvis jeg modtager et sådant - vil jeg poste her i forummet.
Det kan nok blive spændende.
Venligst
Stefan Garvig
•
Svar: 461
Tråde: 62
Her er mine spørgsmål til Teknologisk Institut samt svar, der bringes med tilladelse fra vedkommende fra Teknologisk Institut.
I svar 1 henvises til en tysk site for et firma, der fremstiller smøreolier. Den site er jeg ved at granske.
Spørgsmål 1
Jeg er passioneret ur-entusiast og har et spørgsmål om smøring af mekaniske ure. Nuvel, jeg ved ikke, om det som privatperson er betimeligt at stille spørgsmål til dig/Teknologisk Institut om sådant. Men hvis du har mulighed for at svare - eller henvise til andre, der har mulighed for at svare - da vil jeg være dig meget taknemmelig.
Hvor længe skal der gå, før et mekanisk ur bør serviceres mht. olieskift?
Olier (og smørefedtstoffer) hærder med tiden, og i urkredse siges det, at efter ca. fem år bør et mekanisk ur efterses og renses/smøres. Thi da er urets olie hærdet/størknet, og smøre-evnen er væk, hvilket fører til slidtage på lejer, tandhjul og andre bevægelige dele i uret.
Urmagere anbefaler, at mekaniske ure efterses hvert femte år. Men har urmagerne ret? Kunne et ur - vedligeholdt med den rigtige, langtidsholdbare olie - gå mere end de anbefalede fem år uden at lide skade pga. slidtage?
Så mit spørgsmål er herefter: Findes sådanne (ur)olier med mere end fem års levetid?
Svar 1
Et smøremiddels levetid afhænger meget af hvad det består af og ved hvilken temperatur det arbejder. Typisk nedbrydes det bl.a. af faktorer som afdampning, oxidation og kemisk eller termisk nedbrydning af oliebestanddele eller tilsatte additiver. Det man traditionelt kalder hærdning af olien er en reaktion med ilt. Tilsmudsning med støv og eventuelle slidpartikler vil dog også medvirke til at afkorte smøremidlets levetid. I dag er det muligt at lave meget stabile syntetiske smøremidler med meget lang levetid, når de anvendes ved lave temperaturer. Vælges det rigtige smøremiddel til en given anvendelse, er det slet ikke umuligt at opnå det man i praksis kalder levetidssmøring, hvilket meget vel kan være mere end 5 år.
Jeg medsender et link til en hjemmeside for en leverandør af smøremidler i denne kategori - [url]"http://www.dr-tillwich.com">http://www.dr-tillwich.com[/url]
Jeg kender ikke noget specielt til firmaets produkter og der er sikkert en række andre leverandører. Der kan givet findes mere om disse forhold på internettet.
Spørgsmål 2:
Et lille spørgsmål: Levetidssmøring! Hvad ligger der i det begreb?
Umiddelbart vil jeg tro, at levetidssmøring betyder noget i stil med "tilstrækkelig smøring i et givent produkts normerede levetid". Bronzelejer med indpresset olie, der frigives ved mekanisk påvirkning, dvs. opvarmning, har jeg hørt om. Sådanne bronzelejer skulle kunne fungere i meget lang tid, har jeg ladet mig fortælle. De har bl.a. været brugt i båndoptagere - f.eks i Ferrograph (engelsk) - og måske i Nagra-båndoptagere?
Svar 2:
Med hensyn til begrebet levetidssmøring har du fuldstændig ret - det refererer kun til et givet produkts levetid. Under de rigtige driftsbetingelser og med det rigtigt smøremiddel mener jeg dog godt at det kan være meget mere end de 5 år du nævner, men det er meget svært at sætte præcis tid på en given anvendelse uden at kende den godt og samtidig have erfaringer med smøremidlet.
Smøremiddelproducenter kan lave nogle accelererede ældningstest som giver gode billeder af produktets levetid, så jeg vil anbefale at du kontakter leverandøren for at få data for de relevante produkter.
•
Svar: 333
Tråde: 74
Stefan Garvig Skrev:Her er mine spørgsmål til Teknologisk Institut samt svar, der bringes med tilladelse fra vedkommende fra Teknologisk Institut.
I svar 1 henvises til en tysk site for et firma, der fremstiller smøreolier. Den site er jeg ved at granske.
Spørgsmål 1
Jeg er passioneret ur-entusiast og har et spørgsmål om smøring af mekaniske ure. Nuvel, jeg ved ikke, om det som privatperson er betimeligt at stille spørgsmål til dig/Teknologisk Institut om sådant. Men hvis du har mulighed for at svare - eller henvise til andre, der har mulighed for at svare - da vil jeg være dig meget taknemmelig.
Olier (og smørefedtstoffer) hærder med tiden, og i urkredse siges det, at efter ca. fem år bør et mekanisk ur efterses og renses/smøres. Thi da er urets olie hærdet/størknet, og smøre-evnen er væk, hvilket fører til slidtage på lejer, tandhjul og andre bevægelige dele i uret.
Urmagere anbefaler, at mekaniske ure efterses hvert femte år. Men har urmagerne ret? Kunne et ur - vedligeholdt med den rigtige, langtidsholdbare olie - gå mere end de anbefalede fem år uden at lide skade pga. slidtage?
Så mit spørgsmål er herefter: Findes sådanne (ur)olier med mere end fem års levetid?
Svar 1
Et smøremiddels levetid afhænger meget af hvad det består af og ved hvilken temperatur det arbejder. Typisk nedbrydes det bl.a. af faktorer som afdampning, oxidation og kemisk eller termisk nedbrydning af oliebestanddele eller tilsatte additiver. Det man traditionelt kalder hærdning af olien er en reaktion med ilt. Tilsmudsning med støv og eventuelle slidpartikler vil dog også medvirke til at afkorte smøremidlets levetid. I dag er det muligt at lave meget stabile syntetiske smøremidler med meget lang levetid, når de anvendes ved lave temperaturer. Vælges det rigtige smøremiddel til en given anvendelse, er det slet ikke umuligt at opnå det man i praksis kalder levetidssmøring, hvilket meget vel kan være mere end 5 år.
Jeg medsender et link til en hjemmeside for en leverandør af smøremidler i denne kategori - [url]"http://www.dr-tillwich.com">http://www.dr-tillwich.com[/url]
Jeg kender ikke noget specielt til firmaets produkter og der er sikkert en række andre leverandører. Der kan givet findes mere om disse forhold på internettet.
Spørgsmål 2:
Umiddelbart vil jeg tro, at levetidssmøring betyder noget i stil med "tilstrækkelig smøring i et givent produkts normerede levetid". Bronzelejer med indpresset olie, der frigives ved mekanisk påvirkning, dvs. opvarmning, har jeg hørt om. Sådanne bronzelejer skulle kunne fungere i meget lang tid, har jeg ladet mig fortælle. De har bl.a. været brugt i båndoptagere - f.eks i Ferrograph (engelsk) - og måske i Nagra-båndoptagere?
Svar 2:
Med hensyn til begrebet levetidssmøring har du fuldstændig ret - det refererer kun til et givet produkts levetid. Under de rigtige driftsbetingelser og med det rigtigt smøremiddel mener jeg dog godt at det kan være meget mere end de 5 år du nævner, men det er meget svært at sætte præcis tid på en given anvendelse uden at kende den godt og samtidig have erfaringer med smøremidlet.
Smøremiddelproducenter kan lave nogle accelererede ældningstest som giver gode billeder af produktets levetid, så jeg vil anbefale at du kontakter leverandøren for at få data for de relevante produkter.
Sådan Hr. Garvig !!!
Den lader vi lige stå et øjeblik.
Og bruger vores sunde fornuft vedr. service af mekaniske ure, og roligt venter nogle år mere.
Guru13
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Guru13 Skrev:Stefan Garvig Skrev:Her er mine spørgsmål til Teknologisk Institut samt svar, der bringes med tilladelse fra vedkommende fra Teknologisk Institut.
Spørgsmål 1
Svar 1
Spørgsmål 2:
Svar 2:
Sådan Hr. Garvig !!!
Den lader vi lige stå et øjeblik.
Og bruger vores sunde fornuft vedr. service af mekaniske ure, og roligt venter nogle år mere.
Guru13
Et andet tema i forbindelse med vedligholdelse er automature. Her har jeg set nogen være fortalere for at man skal holde dem igang, med automatiske winders hvis man ikke går med dem, og andre sige, at man bare skal lade dem gå istå og at det sidste slider mindst.
Jeg er overhovedet ikke makaniker, men min almindelige fornuft siger mig, at når noget bevæger sig, så slider det på både lejer og andet (og måske olien), så ud fra et burde det være smart nok, hvis man har flere automat ure, at lade de ure man ikke går med, få lov at ligge ude at tikke.
Omvendt kan olie jo stivne og "ting" gro fast, så måske vil det under alle omstændigheder være godt at lade et sådan "skifteur" gå lidt en gang imellem.
Jeg ved ikke om nogen med lidt proffesionel værk erfaring har en ide? Skal man lade ure ligge uden at holde dem igang, eller er det bedre hele tiden at have dem gående?
venligst John
•
|