Køberes adfærd!
#11
Jeg synes ikke at man skal glemme, at både køber og sælger selv har bragt sig i den situation en urhandel i privat regi er.

Sælger vil tjene lidt ekstra basører, ligesom køber vil spare lidt af disse.

Der findes både påtrængende købere og sælgere, ligesom der findes både købere og sælgere der springer fra en aftale.

Vi lever ikke i et statisk samfund, omgivelserne forandrer sig, herunder også tit forudsætningerne under en (ur)handel. Sådan er det bare.

Hvis sælger ikke er indstillet på at bruge lidt spildt energi på sit ursalg, skal han sælge til en forhandler, der har kontanter og kan afslutte handlen her og nu, eller holde op med at pive.

Dette skal selvfølgelig ikke undskylde dårlige manerer mm. men mennesker er forskellige og opfatter næsten altid den samme situation forskelligt.

Problemet er (som tidligere skrevet) at sælges forventninger til sin vares (urs)værdi for det meste er overvurderet, og at køber gerne vil have det til foræringspris.

Disse forskellige indfaldsvinkler i en handel gør, at både køber og sælger selvfølgelig må være indstillet på at der skal ofres noget tid og energi på handlen, der forhåbentligt ender med to tilfredse parter.

Dette var bare mit lille indslag i en debat der lige så godt kunne omhandle køb/salg af ejendomme og kummefrysere.


Hilsen Peter
Svar
#12
Jeg er enig i at verden omkring er dynamisk, og der er altid er to sider af sagen, men jeg kan i aller højeste grad genkende fænomenet med man modtager både 15 og 20 mails, måske lige så mange der ringer og er helt ekstremt meget interesserede i NETOP mit ur (jeg skifter mine i snit hvert 2. år). Køber (eller rettere sagt den potentielle) sender derpå adskille mails med div spørgsmål vil se billeder fra alle mulige vinkler etc., hvilket også er i orden, til pludselig sååå er det alligevel ikke helt det ritige ur, eller også møder den potielle køber ikke op til det "møde" vi har aftalt, og ringer ikke i forvejen! Jeg er faktisk helt enig, som der står længere oppe i tråden, at det langt fra er alle købere der er sådan, men indenfor de sidste ja vel ca 6 måneder har jeg haft præcis samme problemstilling ved salg både både et nyt ur og nogle af mine ældre! Og så er der lige det med at "tjene" penge på at sælge sit ur, jeg er da helt klar over at der er en snes stykker som annoncer på dba som gerne vil købe brugte alt muligt og går på ebay, fair nok at der er nogen som vil købe af dem og give en decideret overpris, men alle os "andre" tjener altså absolut ikke noget når jeg f.eks. for 5 år siden købte en sub G/S for ca 41k, og solgte den for 30k!!!

Hvis det dog bare var så enkelt at det kunne gøres op i penge, så var det da til at forstå, men konsekvent at bryde aftaler, det er noget helt andet, og jeg skal da ikke lægge skjul på at hvis jeg engang skulle modtage en ansøgning til et job og jeg kan genkende navnet på af de som har lavet det omtalte stunt, ja så er det i hvert fald ikke pågældende, der skal regne med nogen goodwill herfra!

Blot mit besyv til tråden!
Svar
#13
Det kan overhovedet ikke på nogen måde undskyldes (dobbeltkonfekt...?), at en mulig køber udebliver fra en aftale uden at melde afbud, men jeg kan ikke se det forkerte i, at en køber lige pludselig alligevel ikke er interesseret i at købe et ur, efter at have fået 50 fotos, efter at blive svaret på 50 spm.

Det kan jo være at uret, når billederne er modtaget og spørgsmålene er besvaret, alligevel ikke er "drømme"uret.
Det kræver selvfølgelig, at dette bliver meddelt sælger.

Hvis likviderne i mellemtiden er reserveret til anden side, er dette da drønærgeligt både for sælger og køber, men der kan da heller ikke være noget galt i dette, sålænge sælgeren bliver orienteret!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)