Manglende paratviden
#21
klaus Skrev:afslutningsvis vedlægger jeg lige en tysk hjemmeside om valjoux-historien.

[url]"http://www.stetefeld-design.de/eta/eta4.htm">http://www.stetefeld-design.de/eta/eta4.htm[/url]
Rolex er da givet in-house generelt når alle skriver det, og det er sikkert ikke let at finde ud af hvilke dele som er lavet af underleverandører hvis går ned i detaljer som skruer og lignende, MEN hvis man taler Rolex Daytona, så tror jeg nok der idag ligger et værk i som kan betegnes som in-house værk?, men tidligere har det da med succes været markeds først med Valjoux 72 og siden - vel indtil for ganske få år siden, med Zenith Elprimero 400 dog med halvveret svingningstal og uden dato, men det kan da for p..... ikke hedde in-house stadigt, og daytona er vel ret så meget Rolex.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#22
Mads Gjødesen Skrev:Hej Mikael
Tvivlen består ikke i om Rolex er in-house eller ej, men om deres værker bliver samlet maskinelt eller pr. håndkraft af urmagere. Der er vist ikke nogen som modsætter sig den påstand, eller nærmere faktum, at Rolex er 100 % in-house.
Men det kunne da være rart at få svar på om værkerne er hånd- eller robotsamlet. Eller måske en kombination!?

Mads Gjødesen

.....at samle så mange ure i hånden. Rolex har en årsproduktion på over 1 mill ure. Med mindre de har en hær af urmagere/montagedamer har jeg svært ved at se hvordan de kan nå dette. Prøv selv regnestykket:

En mand kan måske samle to værker om dagen i 340 dage om året (han skal jo også have ferie) = 680 værker pr. mand pr. år.

1.000.000/680 = 1470. Tror I at Rolex har næsten 1500 mand ansat til samle ure?

Hilsen Jacob H
Svar
#23
Jacob H Skrev:
Mads Gjødesen Skrev:Hej Mikael
Tvivlen består ikke i om Rolex er in-house eller ej, men om deres værker bliver samlet maskinelt eller pr. håndkraft af urmagere. Der er vist ikke nogen som modsætter sig den påstand, eller nærmere faktum, at Rolex er 100 % in-house.
Men det kunne da være rart at få svar på om værkerne er hånd- eller robotsamlet. Eller måske en kombination!?

Mads Gjødesen

.....at samle så mange ure i hånden. Rolex har en årsproduktion på over 1 mill ure. Med mindre de har en hær af urmagere/montagedamer har jeg svært ved at se hvordan de kan nå dette. Prøv selv regnestykket:

En mand kan måske samle to værker om dagen i 340 dage om året (han skal jo også have ferie) = 680 værker pr. mand pr. år.

1.000.000/680 = 1470. Tror I at Rolex har næsten 1500 mand ansat til samle ure?

Hilsen Jacob H
Ja og så bliver det jo ikke meget bedre af at der faktisk kun er ca 222 arbejdsdage i Schweiz - og så er vi oppe på ca 2300 personer der kun samler - forudsat det er korrekt hver person kan samle to om dagen inkl. Daytona - og så skal der jo pakkes og sendes og administreres, så Rolex skulle vel være et godt styke over 3000 ansatte, men alt det er jo tankespind, og jeg ville da bestemt regne med at der er tale om en form for samle bånd hvor hver montør laver et begrænset antal opgaver og giver ebauchéen videre til næste - hvilken man jo kan lære til perfektion, uden at have en større urmagereksamen.
Jeg tror også rolex må have ganske mange underleverandører af dele, men det bør vel ikke rokke ved at det er inhouse (bortset fra hvis f.eks Daytona i lange perioder brugte Valjoux 72 og helt op til fornyligt, Zenith 400 modificeret)
Alligevel: Hvor mange er der mon egentligt ansat i Rolex? Nogen ved det sikkert
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#24
er så meget in-house som overhovedet ladesiggøreligt. Da de gik over til safirglas, ja så købte de en safirglas- fabrik, for selv at kunne styre kvaliteten, så med mindre man forlanger de skal eje guldminer og stålvalseværker, så er Rolex 100% selvforsynende med stumper.

Mikael
Svar
#25
I 2002 var antallet af ansatte hos Rolex 6000 worldwide. Hvor mange af dem der var i produktionen, ved jeg desværre ikke.
Med venlig hilsen
Tais
Svar
#26
Ang. Breguet: Lemania er nu en del af Montres Breguet SA. De producere formodentligvis stadig de 'gamle' Lemania værker, men udvikler og producere som Montres Breguet.

Med venlig hilsen
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#27
Jeg har fået opklaret Breguet mysteriet. Breguet har stadig styringen over Lemania og bestemmer således hvad der skal satses på. Der produceres stadig værker til eksterne fabrikater. Man kan vel med rette kalde Breguets Lemania værker delvis in-house. Alle Lemania værker til Breguet bruges kun eksklusivt af Breguet og ikke andre. At de fleste af dem så er konstrueret på basis af gl. kendte Lemania værker er en anden snak.

Jeg kan blandt andet oplyse at Breguet Type xx modellerne benytter et Breguet cal. 582 værk. Dette er baseret på et Lemania 1370, som er lavet på baggrund af Lemania 1340. Lemania 1340 er en vidreudvikling af det velkendte Lemania 1873, som er kendt fra Speedmasteren. Forvirret? Betyder det så at der ligger et Speedmaster værk i et Type xx? Nej ikke iflg. eksperterne for cal. 582 er meget finere og mere gennemtænkt og vel mere en videreudvikling af 1873 end en artsfælle. Men stadig ikke et kolonnehjulskronograf.

Mads Gjødesen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)