Longines og Audemars Piguet info ønskes.
#1
Ja jeg har kigget lidt på de to ovenstående mærker, men kunne godt tænke mig lidt info først, fx urværker osv.
Svar
#2
det var godt nok to meget forskellige mærker du nævner der, man fristes
vel nærmest til at drage paraleller til toyota og ferrari, hvad er det du
vil vide om Longines og AP????? Longines er det jeg ville kalde et
hvermands ur og AP er nok mere Superliga, ikke at der er noget dårligt
i at eje et hvermands ur men de to mærker ligger altså Meget langt fra
hinanden i alle aspekter og i øvrigt henvender de sig også til vidt
forskellige kundegrupper, herhjemme er det f.eks. kun Ole Mathiesen
der har AP hvorimod stort set alle guldsmede og lignende fører Longines,
Personligt har jeg ingen erfaring med Longines men kunne sagtens finde
på at købe et engang i fremtiden....
Svar
#3
Jeg vil give sLYRG ret. To mærker med hver sin historie og stor forskel i pris og kvalitet.
Lad os starte med Longines og koncentrere os om de mekaniske modeller. De er stort set alle udstyret med ETA-værker, som du kan finde meget info om ved at søge på navnet her på forumet. Mit gæt er at det fortrinsvis er ETA 28xx (i ikke-kronograferne) og Valjoux/ETA 7750 i krono´erne. Værkerne er driftsikre og stabile og tilbyder meget for pengene. Dog lægge samme værker i ca. 80 % af den resterende schweiziske urindustris ure, så individualitet er der ikke meget af her. Longines foretager ikke nogen nævneværdige forbedringer af ebauchen lige ud over at indgravere deres navn på rotoren. Så passionen for det fine håndværk og detaljerne er ikke til stede i samme grad som hos AP.
Alt i alt får man nogle godt driftsikre ure, som nok skal holde i mange år, men mærket høre, som tidligere nævnt, til i "Toyota-klassen" når der tales om finere mekaniske ure.

Audemars hører til i den absolutte topklasse. Kvaliteten (og prisen) er meget højere end hos Longines. Værkerne eller nærmere ebaucherne kommer fortrinsvis hovedsageligt fra JLC. AP foretager en omfangsrig efterbearbejdning af JLC ebauchen. Det er fortrinsvis JLC 889/2 der benyttes som ebauch både i modellerne med- og uden komplikationer. Komplikationsmodulerne er udviklet af AP selv.
AP benytter også Frederic Piguet ebauche (i RO Chrono) og endelig har de en mindre produktion af in-house værker til deres dyreste/fineste modeller (Grand Compl, RO Jumbo, modeller m. evighedskalender).

En vigtig faktor ved AP, som tiltaler mig, er at de stadig er familieejet af stifterne (som faktisk stadig driver AP). De er altså ikke opkøbt af en stor koncern, som har profit som første prioritet, men derimod arbejder de med samme visioner som de altid har gjort, nemlig at fremstille nogle af verdens fineste og mest komplicerede ure.

Håber det var svar nok, ellers må du uddybe dine spørgsmål.

Mads Gjødesen
Svar
#4
Ja mange tak for svarene, det var lige det jeg ledte efter. Ja jeg er godt klar over de to mærker ligger i hvert sit segment, men synes bare ikke jeg kunne finde særligt meget info om hvad der er inden i dem (værkerne) - og jo det er kun de mekaniske værker der interesserer mig.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: