Vedr. international garanti
hej

Jeg håber der nogen som kan hjælpe mig, vedr. gældende regler for international garanti. Jeg er den ulykkelig ejer af et omega seamaster Chronograf som i det sidste års tid har drillet en hel del, så meget at jeg både er træt af uret og omegas (swatch grup) service i dk . Uret har været indsendt til rep. 3 gange( med forskellige fejl) og skal nu sendes ind for 4. gang, de 3 gange uret har været til rep. har de samlagt haft uret i 3 mdr. hvilket jeg synes er lige i overkantet ja og nu skal det sendes ind igen. Derfor ville jeg spørge om der er nogen i dette forum, som ved, hvilke krav man kan stille over for dem, da man jo normalt siger, at de har 3 forsøg på at få udbedre de fejl uret matte have, kan de ikke det, kan man gøre krav på at få varen byttet til et nyt tilsvarende produkt, men gælder det også for ure der købt i udlandet med international garanti. Håber der nogen som kan hjælpe mig, så jeg igen kan få gælde af at have et omega ur der virker.

med venlig hilsen

Per Jakobsen
Svar
Hej Per

Uden at være juridisk ekspert, så går jeg ud fra, at det er købelovens §78 stk. 4 du tænker på, omkring at hvis salgsgenstanden lider af en mangel, så skal sælger opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen.

Nu er det bare således, at den danske købelov kun gælder for køb du foretager i Danmark, og således har du altså ikke glæde af den danske købelov, når du har købt uret i udlandet. Du kan dog benytte dig at det pågældende lands købelov, og rette krav mod Rolex, men det skal gøres i det pågældende land, hvor købet har fundet sted. Lige umiddelbart vil jeg tro, at du som forbruger er noget dårligere stillet end du ville være i Danmark.

Jeg ved desværre ikke, hvorledes ordlyden er i Omegas internationale garanti, men jeg tvivler på, at der skriver andet, end defekter vil blive repareret inden for den givne garantiperiode. I så fald er der desværre ikke andet at gøre, end at sende uret ind igen, og håbe de har bedre held med at finde fejlen denne gang.

Mvh
Klaus
Svar
Bjarne har ("desværre") ret. Idet uret er købt i udlandet må urets tilknytning til DK siges at være lig nul, og derved gælder den danske købelov ikke! Mon ikke OMega har specificeret betingelserne for deres int. garanti på hjemmeside!!?

Mhv THomas Bech
Svar
Hej Per

Kan sende dig Omega´s lille røde "garantibog", så kan du selv læse om du synes/mener dine problemer høre under nogle af punkterne i bogen.
Send din adr til <!-- e --><a href="mailto:tarquini.ltd@sol.dk">tarquini.ltd@sol.dk</a><!-- e -->

Mvh OJ
Svar
Hej

Først engang tak for de svar jeg har fået. Har derefter kontaktet forbrugerstyrelsen som henviser til det, der står i omegas operating instructions og der står hvad de dækker og hvordan. Kort fortalt dækker garanti i alle lande hvor omega er repræsenteret og garantien omfatter alle problemer med uret og kan uret ikke rep. indenfor rimelig tid og ulempe for kunden, skal uret byttes til en ny model med tilsvarende funktioner. Så jeg håber dette kan hjælpe andre som inten står i samme situation eller kommer i den.

med venlig hilsen

Per

Ps. Og et stort tak til Jan for bogen, den satte lige sidste på plads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)