sp ang valjoux 7750
#11
Preben Tobiassen Skrev:DEt er et FOrtis B 42 med hvid skive og lænke:-)

Hilsen Preben

Hvor har du handlet henne, og hvad måtte du "bløde"?
Svar
#12
Jeg slap 11.6k med det hele så liiidt rabat blev det da til:-)

Hilsen Preben
Svar
#13
Preben Tobiassen Skrev:Jeg slap 11.6k med det hele så liiidt rabat blev det da til:-)

Hilsen Preben

Hvor handlede du henne?
Svar
#14
Preben Tobiassen Skrev:Jeg slap 11.6k med det hele så liiidt rabat blev det da til:-)

Hilsen Preben

Hvor handlede du henne?
Svar
#15
Hej Preben

Idet jeg er den lykkelige ejer af et Fortis B42GMT (REF: 637.10.172), ville jeg lige komme med et par bemærkninger om værket. Fortis bruget et let modificeret Val 7750, i tri-compax format (altså med 3 subdials).
Som jeg forstår det, så er det de to sub-dials i kl. 12 og kl. 6 positionen der, sammen med en "lang" sekundviser på urskiven, udgør chronograf-funktionen. Når denne funktion ikke er aktiv, så bør alle 3 enheder (altså 2 sub-dials og en viser) være i ro, og i kl. 12 position. Sub-dial'en i kl. 9 positionen fungerer som den "alm" sekundviser for den egl. urfunktion, og bør derfor gå rundt. Så langt så godt!
Når chronograf-funktionen aktiveres, bør der ske følgende: Den "lange" sekundviser på urskiven begynder at gå rundt, og efter eet minut bør sub-dial'en i kl. 12 positionen skifte et "ryk" fremad, idet denne dial er en minuttæller (til 30 minutter). Når 30 minutter nås, bør sub-dialen i kl. 6 positionen være ved den første markering, da underinddelingen på denne skive jo er halve timer. Dette bør foregå glidende og absolut ikke i ryk!
Jeg lod mit eget B42GMT tælle to timer op på chronografen, altimens jeg holdt skarpt øje med funktionen af sub-dial'en i kl. 6 positionen. På mit ur er en lille flig af skiven mellem viseren og den første underinddeling stadig synlig efter 25 min. Ved 30 min dækkes markeringen af viseren, og fungerer altså korrekt.

Man kan selvfølgelig godt lade chronograffunktionen køre konstant og dermed have en "lang" sekundviser, som på mange andre ure uden sub-dials. Men onde rygter vil vide at nogle Val 7750 værker mister en del præcision ved at anvendes på denne måde. Dette kan jeg dog hverken be- eller afkræfte for mit eget urs vedkommende.

Jeg håber du får glæde af dit Fortis B42 alligevel, for det er et rigtig dejligt ur, hvor man får meget for pengene.
Mvh
Ole M
Svar
#16
Hej Preben!

Jeg har samme problem med Vajoux 7750!!

Jeg bruger stopuret en del på mit arbejde - men har været irriteret over at jeg skal overveje om det mon mener det ene eller det andet når jeg skal aflæse det...

Har længe været på vej ned til forhandleren for at spørge - så jeg venter spændt på at høre hvad du fik som svar!

Har "bedre" urværker ikke de problemer?

Iøvrigt tak for et herligt site og oplysende forum!!

Mvh

Nikolaj
Svar
#17
Nikolaj V Skrev:Hej Preben!

Jeg har samme problem med Vajoux 7750!!

Jeg bruger stopuret en del på mit arbejde - men har været irriteret over at jeg skal overveje om det mon mener det ene eller det andet når jeg skal aflæse det...

Har længe været på vej ned til forhandleren for at spørge - så jeg venter spændt på at høre hvad du fik som svar!

Har "bedre" urværker ikke de problemer?

Iøvrigt tak for et herligt site og oplysende forum!!

Mvh

Nikolaj
Jeg har en hel del valjoux 7750 og de har ikke det problem, der er noget specielt med uret der opfører sig sådan, og vi får vel en tilbagemelding tak

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#18
Hvad blev egentlig slutningen på denne her?

Har selv lige anskaffet mig et Fortis 635.10.12 Icon_razz , hvor problemet er det samme som skitseret. Når minuttælleren chronographen er nået til et bestemt minuttal, er viseren en anelse "skæv".
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)