Ja, de Royal Oak´er kan få mundvandet til at løbe. Det er ref. 25940 som Morgan har fisket frem. Men tjek alle modeller på royaloakclub.com som Kristian linkede til. Jeg har endnu ikke set nogen modeller, som ikke var afbilledet der. Tvært imod er der afbilledet modeller, som aldrig har eksisteret, eller blot er proto-typer. Der er pt. ca. 100 RO-modeller i AP´s program og siden 1972 er der produceret mere end 700 forskellige modeller af RO.
Alle Offshore modellerne har gummiknapper, også dem i stål og titanium, så problemet med slid af knapperne er også et problem her. Prisen er ca. 14.000 euro for RO OS chrono med gummirem og 15.400 euro for lænke-modellen. Startprisen for full-size RO´er er 7250 euro for det klassiske ref. 14790 med lænke og uden komplikationer.
Den almindelige RO chrono koster 12.500 euro for lænke-modellen (ref. 25860). Den fås i øvrigt kun med lænke i stål-versionen. Jeg ville personligt gå efter denne version, idet du undgår gummiknapper, og værket er også mere lækkert end det i RO OS chrono. I RO-chrono (25860) ligger et cal. AP 2385. Dette værk er et "rent" kronograf-værk baseret på Frederic Piguet cal. 1185. Værkhøjden er derfor lav, idet det hele er bygget sammen. Finishen er ekstrem lækker med bla. rotor 100 % i guld.
Værket i RO OS chrono er AP 2226/2840. Som det ligger i nummeret består værket af en "motor", i form af AP 2226 og et kronograf-modul AP 2840, som så er sammenbygget. Altså en lagkage-løsning. Det er i mine øjne ikke helt så lækkert som cal. AP 2385. AP 2226 (findes i en række forskellige modifikationer) er "hjertet" i de fleste RO´er. Det er bygget på ebauche JLC 889, som er et meget lækkert og driftsikkert værk.
De fleste AP-fans går så småt og håber på at dette cal. bliver afløst af AP´s nye in-house cal. 3120, men det må tiden jo vise. Værket er endnu ikke at finde i nogle af RO-modellerne. Pt. er RO Jumbo det eneste RO med in-house værk (cal AP 2121), dog med undtagelse fra RO Perpetual og Grand Komp.
Ja, jeg kan kun bakke op omkring finishen på disse ure. Den er ekstrem lækker og man er ikke i tvivl om, at det er noget helt specielt man har på håndleddet. Men tjek det ud hos Mathiesen.! Det er bestemt et besøg værd. Men pas på! Det kan blive et MEGET dyrt besøg
Mads Gjødesen